חדשות בעולם

ארדואן ופוטין סיכמו לכונן אזור חיץ באידליב – המבצע הצבאי לכיבוש המחוז יבוטל

בפגישה שהתקיימה ביניהם בסוצ'י, הגיעו נשיאי רוסיה וטורקיה להסכמה על הקמת אזור חיץ מפורז בין המורדים לצבא הסורי. שר ההגנה הרוסי הודיע לאחר מכן כי המתקפה המתוכננת לכיבוש אידליב תבוטל

פוטין, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)פוטין, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיאי רוסיה וטורקיה הודיעו הערב (שני) כי סיכמו לכונן אזור חיץ ברוחב של 20-15 ק"מ בין המורדים במחוז אידליב לבין צבא המשטר הסורי. השניים הודיעו על כך במסיבת עיתונאים בתום פגישתם בעיר הנופש הרוסית סוצ'י שלחוף הים השחור. בהמשך להסכמות בין ולדימיר פוטין ורג'פ טאיפ ארדואן, הודיע שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, כי רוסיה והמשטר הסורי לא יפתחו בפעולה צבאית נגד אידליב. לדבריו, בשעות הקרובות יגיעו רוסיה ונשיא סוריה בשאר אל-אסד להסכמה על הפסקת המתקפות האוויריות נגד המחוז.

על פי ההבנות אליהן הגיעו שני המנהיגים, את ההפרדה בין הצדדים הניצים יאכפו חיילים טורקיים ורוסיים, שיסיירו בשטח. פוטין אמר כי כל הנשק הכבד יוצא מהאזור עד ה- 10 באוקטובר, וכי האזור המפורז ייכנס לתוקף ב- 15 באוקטובר. הנשיא הרוסי הוסיף כי ארגונים "קיצוניים", כולל ג'בהת א-נוסרה, יצטרכו לעזוב את האזור.

פוטין וארדואן הבהירו במסיבת העיתונאים כי ימשיכו במאמצים להגיע לפתרון פוליטי למשבר בסוריה. פוטין ציין כי הפסגה התמקדה בסוגיית אידליב: "שנינו מסכימים שיישום הצעדים המתוכננים [עליהם סוכם] ייתן מומנטום חדש לתהליך הפתרון הפוליטי של המשבר". הוא ציין כי המשטר הסורי תומך בגישה זו: "בקרוב נקיים עוד התייעצויות עם ההנהגה הסורית".

הפגישה היום בסוצ'י היא פגישתם השנייה של פוטין וארדואן בתוך עשרה ימים. ב- 17 בספטמבר הם קיימו בתבריז שבאיראן פסגה משולשת יחד עם נשיא איראן, חסן רוחאני, בצל ההכנות של המשטר הסורי לפתוח במתקפה מכרעת לכיבושו של מחוז אידליב, מעוזם האחרון של המורדים. במהלך הפסגה, ארדואן – שארצו תומכת בחלק מארגוני המורדים השולטים במחוז – קרא להגיע להפסקת אש, אך הצעתו לא נענתה, ורוסיה ואיראן הודיעו כי ימשיכו לסייע למשטר הסורי במלחמתו נגד המורדים. הסיכומים שהושגו היום בסוצ'י – אם אכן ייצאו לפועל – ימנעו את המערכה על אידליב, שההכנות לקראתה בשבועות האחרונים הגבירו את החששות במערב מפני שימוש שיעשה המשטר הסורי בנשק כימי ומפני אסון הומניטרי כבד. בתחילת החודש, הזהיר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, את סוריה, רוסיה ואיראן שלא לתקוף את אידליב: "אסור לנשיא בשאר אל-אסד לתקוף בפזיזות את מחוז אידליב", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, "הרוסים והאיראנים יעשו טעות הומניטרית חמורה אם יקחו חלק בטרגדיה האנושית הפוטנציאלית הזו. מאות אלפי בני אדם עלולים להיהרג. אל תתנו לזה לקרות!".

תגיות:ארדואןולדימיר פוטיןאידליב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה