עובדות ביהדות

כך תזהו ותברחו משרלטנים, המבטיחים ישועות תמורת כסף

מישהו הבטיח לכם ישועה ונקב בסכום לתשלום? ברחו ממנו כמו מאש: למרבה הצער, קיימים מתחזים ונוכלים המתחזים לרבנים ומבטיחים ישועה וברכות תמורת כסף. טיפים לזיהוי שרלטנים

  • ח' תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מישהו הבטיח לכם ישועה ונקב בסכום לתשלום? ברחו ממנו כמו מאש. באחת מהרצאותיו, נגע הרב זמיר בנושא הנוכלים שמתחזים לרבנים ומבטיחים הבטחות וישועות תמורת כסף. "אנשים הנמצאים במצוקה עלולים לנסות להיתלות בכל תקווה שהיא", אומר הרב זמיר כהן. "על כן חשוב מאוד לדעת כי בכל תחום יש נוכלים ורמאים. אדם שמבטיח הבטחות וישועות תמורת כסף – הוא לא רב".

כמו בכל תחום, יש נוכלים שמצאו כי התחזות לרב יכולה להכניס להם כסף רב. הם מתלבשים כרבנים, מתחזים לצדיקים או מקובלים, ומטעים אנשים תמימים וישרים הנמצאים במצוקות שונות.

למרבה הכאב, מדובר בתופעה מכוערת, הנפוצה מאוד בכל הארץ. אנשים לובשים בגדי חרדים, עם זקן ולעתים עם מגבעת/ מצנפת לראשם, ובתמורה לברכה ועצה טובה – הם דורשים תשלום מראש, או חתימה על הוראת קבע, כתנאי "לברכה" או "לישועה" כביכול. הם עושים זאת מתוך תאוות ממון, כבוד ושררה, ולא במטרה לסייע.

חשוב לדעת כי ברכתם אינה מועילה ואף מזיקה לפונים אליהם. בדומה להם, קיימים מתחזים המציינים כי הם "קוראים בקפה","מוציאי עין הרע" וכדומה. גם מהם צריך להיזהר, ולבדוק טוב מאוד במי מדובר.

הנוכלים נוקטים בשיטות של הבטחת ישועות, ולעיתים אף מוסיפים כי על הפונה יש עין הרע, קללות, כישופים וכו' – זאת על מנת לגרום לו לתלותיות שתאפשר להם לקבל ממנו עוד כסף. לעיתים מתחזים אלו מארגנים בתחכום תור ארוך ב"קבלת הקהל"...

לעומתם, קיימים רבנים צדיקים, ביניהם ראשי ישיבות וכוללים, מנהלי תלמודי תורה, ארגוני צדקה וחסד, אירגוני חיזוק, קירוב ואחדות בעם ישראל, העוסקים באמת בתורה וגמילות חסדים יומם ולילה, מתוך מטרה קדושה: להציל ולסייע לכל יהודי בכל מצב של קושי ומצוקה. לרבנים אלו מצווה גדולה לפנות.

"יש לצערי כל כך הרבה נוכלים שמתחזים לרבנים", אומר הרב זמיר כהן. "רק לאחרונה הגיע אלי אדם, שסיפר לי בכאב שהוא היה מקורב לרב, וביקש ממנו את ברכתו לרפואה שלמה עבור קרוב משפחתו. בתמורה לברכה, ביקש הרב תרומה כספית. אותו אדם, במהלך הזמן, העניק לרב מאות אלפי שקלים. בסופו של דבר, החולה נפטר.

"האם ייתכן שרב אמיתי, ירא שמים, יתנהג בצורה כזו – יבטיח הבטחות וימשוך כסף?!", קורא הרב זמיר בכאב. "זה הרי כמו סנדלר שיודע לתפור  נעליים ולבש בגדי מנתח, נכנס לחדר ניתוח והחל לנתח. המנתחים הרי יכעסו עליו יותר מכולם, בעבודתו הרשלנית הוא מוציא שם רע על כל המנתחים.

"באותו אופן, מתחזים שהגדירו את עצמם כרבנים ומקבלים וגרמו לאנשים לתת להם סכומים גדולים – הם עושים חילול ה' עצום.

הרב זמיר מוסיף וממשיך כי לאחר שאמר את הדברים הללו לאותו אדם, השיב לו: "אבל הוא כן רב. יש לו זקן כזה ארוך", ועל כך ענה הרב זמיר: "זקן צומח בלי להשקות אותו. מה הבעיה לגדל זקן ולקנות חליפה? יש נוכלים ויש רמאים, כמו בכל תחום".

"איך נדע באמת מי תלמיד חכם אמיתי?", שואל הרב זמיר ומשיב: "בכל דור ודור יש את גדולי הדור, שהם אנשים שעסקו עשרות שנים בתורה. המתחזים, לעומתם, הם אנשים שצצים כפטריות אחרי הגשם ומתחילים פתאום לקבל קהל. לפעמים אדם בשעת מצוקה מתפתה להבטחות. רבנים אמיתיים לא מבטיחים הבטחות, אלא מברכים".

צפו בדבריו של הרב זמיר כהן:

לסיכום, ניתן לציין 4 מאפיינים לרבנים אמיתיים:

1. רב אמיתי הוא איש אמת, העוסק בתורה ובמצוות יומם ולילה במשך עשרות שנים. רב אמיתי הוא בעל דרך ארץ, מידות טובות, הארת פנים ואהבת ישראל.

2. רב אמיתי אינו דורש כסף על ברכה, אלא הוא מברך ומסייע ללא תשלום, ואף לא מבקש תרומה. רב יכול להציע לתרום למוסדות תורה צדקה וחסד, שזאת אכן מצווה.

3. רב אמיתי אינו מבטיח ישועות, אלא רק מברך ומתפלל מתוך אכפתיות אמיתית.

4. ועיקר העיקרים: רב אמיתי מסביר את האמת: שישועה, הצלה ושפע מגיעים רק מבורא עולם. על כן רב אמיתי מציע התחזקות רוחנית ושיפור במעשים טובים. זאת לעומת המתחזים, שאינם מדברים על התחזקות רוחנית כדי לא להרתיע את הפונה, כדי "להרוויח עליו" עוד...

מלבטים בנוגע לרב מסוים? תוכלו לפנות ולהתייעץ אודותיו אצל רב העיר בה אתם מתגוררים ובארגוני קירוב מפורסמים, שזכו לברכתם של גדולי ישראל. אל תתעלמו מהאינטואיציה שלכם – ובמידה והתנהלותו של הרב לא מתאימה למה שידעתם אודות חוקי התורה – בררו, ואל תיפלו בפח. 

תגיות:ישועהכסףשרטלנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה