חדשות בארץ

התחזית לחורף הקרוב: בעזרת השם – הרבה גשמים

בתחזית השנתית שפורסמה על ידי רשות המים, נאמר כי צפוי חורף גשום, ואולי אף יותר מהממוצע. עם זאת, הגירעון העצום במקורות המים הטבעיים לא צפוי להצטמצם. השם יעזור

הכינרת, תמונת ארכיון (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)הכינרת, תמונת ארכיון (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)
אא

רשות המים פרסמה היום (שני) תחזית אופטימית מבחינת כמויות המשקעים הצפויות לנו בחורף הקרוב. על פי תחזית זו, הנשענת על מודלים שונים, חורף תשע"ט יהיה ממוצע במשקעיו ואולי אף גשום מהממוצע.

לאחר רצף של חמש שנות בצורת, מדובר בהחלט בבשורה מעודדת. עם זאת, ברשות מגלים פסימיות רבה בנוגע לאפשרות שהחורף הקרוב יצליח לשפר את המאזן השלילי במקורות המים הטבעיים של ישראל. בשל הצטברות שנות הבצורת, נוצר מחסור של כ- 2.5 מיליארד קוב מים במקורות אלו. המפלס במאגרים צפוי אומנם לעלות במקצת, אך לא מעבר לזה. כך, למשל, מפלס הכינרת צפוי לעלות מעט, אך יישאר הרבה מתחת לקו האדום התחתון. מהכינרת כבר לא שואבים מים מזה שלוש שנים, אך ה"אי" שנוצר בסמוך לקיבוצים מעגן והאון בשל ירידת המפלס לא צפוי להתכסות במים ולהיעלם.

נתון שלילי נוסף למשוואת מאזן המים בישראל הינו הירידה המתמשכת של כ- 20% שחלה ב- 30 השנים האחרונות בכמויות המים המגיעות למקורות המים, בשקלול כלל ארצי. הדבר בולט, בין היתר, בירידה החזקה בשפיעת המעיינות ובזרימה בנחלים.

מכל האמור לעיל – ובהתחשב בעובדה שהביקוש למים בישראל גובר והולך בשל הגידול באוכלוסיה והעלייה ברמת החיים – מסקנתה של רשות המים היא שעל הציבור להמשיך להתייעל בשימוש שהוא עושה במים ולמנוע בזבוז מיותר. בנוסף, יש להמשיך לבנות מתקני התפלה ולקדם את בניית המערכת שתעביר מים מותפלים לכינרת.

ד"ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי ברשות המים, הסביר את משמעות התחזית לעונה הקרובה בהגדירו אותה כסוג של "עצירת דימום". בראיון לאתר ynet אמר גבעתי כי אם התחזית תצא לפועל – "לפחות המפלסים יפסיקו לרדת והנחלים יתחילו לזרום. כדי שהאי בכינרת ייעלם דרושה שנה שבה ירדו גשמים בכמות של פי 1.5 מהממוצע. רק כך הכינרת תחזור למצב שבו היא הייתה לפני שנים".

אין צורך לומר, שהתחזית של רשות המים – כמו גם תחזיות של גורמים אחרים – מבוססות על מודלים שעלולים לסטות לשני הכיוונים: אם לשלילה ואם לחיוב. ואנו – אין לנו להישען אלא על אבינו שבשמיים, להתפלל על הגשמים, ולבקש: "זכור אב נמשך אחריך כמים... בעבורו - אל תמנע מים".

תגיות:חורףרשות המים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה