נטורופתיה ורפואה טבעית

האיבר הגדול ביותר בגוף: הכל על העור

ממה מורכב העור, מהו תפקידו ולמה הוא זקוק? כל מה שאתם צריכים לדעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו, ולכן צריך להעניק לו את מירב תשומת הלב. העור משקף את מצב הבריאות שלנו. לפי צבע העור, המרקם, הגמישות שלו ומדד האלסטיות, אנו יכולים לראות סימנים המעידים על בעיות פנימיות בגוף.

צבע העור יכול להעיד על אנמיה, צהבת ועוד. פריחות על העור או אודם מראות על כלי דם חלשים או על זרימת דם לא תקינה, חולשה של הכבד, הכליות והמערכת החיסונית.

גם ריח העור מעיד על סוגי חומרים הנודפים ממנו, שלפעמים מראים על תזונה לקויה ועל הצטברות של פסולת ורעלים.

הגורמים המרכזיים שמשפיעים על העור: גנטיקה (כ-20%), תזונה, איזון הורמונלי, מיקרופלורה, זרימת דם, אקלים, שינה ואקולוגיה.

העור שלנו בנוי מארבע שכבות.

הראשונה, החיצונית, נקראת קרנית, והיא מכילה מים וחלב. החומציות (ה-P.H) של הקרנית צריכה להיות בין 5.5-6, מעט חומצית, כדי להרוג בקטריות וחיידקים הבאים במגע עם העור, ולשמש בידוד מפני לכלוך, שלא יחדור פנימה. השכבות הפנימיות מתחדשות ועולות כלפי מעלה, והשכבה העליונה נושרת ומתחלפת. ההתחדשות של תאי העור נעשית איטית יותר ככל שמתבגרים.

השנייה, האפידרמיס, מתחלקת לתתי-שכבות. באזורים עדינים כמו עיניים ושפתיים קיימים שני תתי-שכבות, ובאזורים כמו מפרקים או ברכיים קיימים 4 תתי-שכבות. שכבה זו מכילה מעט מאוד כלי דם וקצת עצבים. היא מחדשת את עצמה ע"י דחיפת תאי עור מתים כלפי מעלה. תינוק מחדש את תאי העור שלו כל 3 שבועות, ואדם מבוגר – כל 3 חודשים.

השלישית, הדרמיס, היא השכבה בה נוצרים תאי עור חדשים. כיוון שהיא מכילה כלי דם ולימפה, היא זקוקה למזון ולתחלופת נוזלים. בשכבה זו נמצא זקיק השערה (השורש), שמחובר לכלי הדם ולעצבי חישה. בלוטת חלב מיוחדת מחוברת לזקיק השערה, ונוצרת שכבת מגן. שכבה זו מייצרת את הלחות שהעור זקוק לה, ע"י חמצן. כמו כן, שכבה זו מייצרת חומרים חלבוניים כמו אלסטין וקולגן.

השכבה הרביעית, העמוקה, היא שכבה שומנית, והיא רקמת בידוד השומרת על חום הגוף ומבודדת את האיברים הפנימיים מנזקי קור וחבלות. שם נוצר גם ויטמין D, בהשפעת קרני השמש UV.

 

תפקידי העור

העור משמש כהגנה על האיברים הפנימיים מחשיפה לגורמים מזיקים, ומהווה חוצץ מפני התייבשות.

העור משמש כווסת טמפרטורה. טמפרטורת הגוף נעה בין 36.5-37 מעלות. כל האיברים מתפקדים באופן נורמאלי בטמפרטורה זו. כשיש טמפרטורה נמוכה, העור מתכווץ, כדי למנוע בריחת חום. בטמפרטורה גבוהה מופעל מנגנון הזעה, המוריד את טמפרטורת הגוף.

 בעור 3 סוגי עצבים: אחד מחובר לנקבוביות ההפרשה וההזעה; סוג אחר הוא עצבי חישה למגע; והשלישי הוא עצבי התנועה, שמחוברים למנגנון התנועה ולזקיק השערה.

בנוסף לכך, העור הוא איבר הפרשה. יש המכנים אותו "הכליה השלישית". בשכבה האמצעית של העור, הדרמיס, יש כלי דם, כלי לימפה ומערכת ניקוז, אליה מועברים חומרי פסולת החוצה דרך הזיעה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

העור הוא איבר ספיגה, ולכן חשוב מאוד להקפיד על סבונים, משחות, וחומרי ניקיון שיהיו על בסיס חומרים לא מסוכנים, לא רעילים, כי הכל מגיע לדם! כמו כן חשוב לשמור על PH תקין, וכן צריך להזין את העור בוויטמינים ובמינרלים הבריאים לעור. הדבר משפר את הגמישות והחיוניות שלו.

העור הוא איבר נושם – העור משמש כריאה שלישית, ושומר על הנשימה שמתבצעת דרך נקבוביות העור. אוויר יבש מייבש את העור, וכך גם מים חמים מדי. מומלץ להפחית בצריכה של מלח וקפאין, אשר מיבשים את העור.

עור שומני נובע מפעילות מוגברת של בלוטות החלב, כתוצאה מחוסר איזון הורמונלי.

היות שהעור בנוי מחלבון, הוא זקוק לאספקה סדירה של חלבונים וכן של שומנים בלתי רוויים וחומצות שומן חיוניות: לנוליק אסיד ונגזרותיהם – אלפא לנולית, גמא לנולית וחומצות אומגה 3. מקורותיהן בצמחים ובדגי ים. גם אגוזים, שקדים וגרעינים מכילים חומצות שומן חיוניות, וכן זרעי צ'יה וזרעי פשתן. הוויטמינים החשובים לבריאות העור – ויטמין A, ויטמין C ליצירת קולגן, ויטמין B, ויטמין E.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הרבנית רחל בצרי חייגי 073-2221240 או 052-9551588

תגיות:הרבנית רחל בצריעורגוף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה