חדשות בארץ

אישום חמור: האם תינוקות בישראל קיבלו חיסון ניסיוני מסכן חיים?

האם תינוקות בישראל קיבלו חיסון ניסיוני שאושר על ידי משרד הבריאות, אך נפסל על ידי המקבילות בעולם המערבי? תחקיר מיוחד חושף 

אא

זוג הורים וילדיהם הגישו תביעה קשה בגיל נזקי גוף שלטענתם נגרמו לילדיהם כתוצאה מחיסון ניסיוני נגד צהבת. את החיסון שיווקה חברת סייוואק, והוא ניתן במשך ארבע שנים בין השנים 2011 ל-2015. מאוחר יותר התארגנה קבוצה ייצוגית שביקשה לתבוע את החברה על אותו עניין, זאת בשל הסכנה הגדולה הכרוכה בקבלת חיסון כזה. 

לדברי ד"ר יפה שיר-רז, כתב התביעה שהוגש ביום רביעי שעבר, מאשים כי מדובר ב"חיסון ניסיוני, פגום, מסוכן ומזיק, שניתן ליילודים ולתינוקות בישראל, מבלי ליידע את ההורים ומבלי לקבל את הסכמתם מדעת לכך".

כעת מתבקשת החברה לתת את הדין ואת הפיצוי הכספי בגין שורת אישומים החל מהטעיית הציבור, דרך פגיעה פיזית בתינוקות חסרי ישע וכלה בהפרת החובה לגלות אינפורמציה חשובה לצרכנים. 

כתב התביעה שהוגש על ידי עורכי הדין דוד אור-חן וד"ר אהובה טיכו, דורש מחברת סייוואק היצרנית של החיסון (Sci-B-Vac) פיצוי על סך מיליארד שמונה מאות שבעים ותשעה מיליון וחמש מאות אלף שקלים.

את הפרשה חשף תחקיר מיוחד שנעשה ב-Ynet לפני שלוש שנים, זאת לאחר שמשרד הבריאות וחברת סייוואק הכריזו על ריקול החיסון מהמדפים. את הסיבה לריקול סיפקו במילים 'תקלה טכנית באריזה' מבלי לספק לצרכן מידע אודות הסכנה בבטיחות התכשיר, שעלולה לפגוע פגיעה בלתי הפיכה בילודים. 

בעוד שמשרד הבריאות בישראל טען כי הריקול מתבצע בשל 'חשש להיווצרות סדקים בבקבוקונים', רשויות הבריאות בהונג קונג הזהירו מסכנת זיהום והפנו את הציבור לרופא המשפחה שלהם. 

על סמך מה קיבל החיסון את אישור משרד הבריאות לכתחילה, בעוד שהמקבילות בעולם המערבי כגון ה-FDA האמריקני פסל אותו? סיבה זו עדיין נבדקת, כמו גם שני המחקרים הבודדים  שהמשתתפים בהם מגיעים למספר מצומצם ביותר, ועליהם מסתמכים טיעוני חברת סיוואק. תגובת עורך הדין המייצג את החברה, עו"ד פרל כהן ואח', במכתב ששיגר לעורכת הדין טיכו: "לא נפל כל פגם בחיסון הצהבת ששווק על ידי מרשתנו. הסיבה לביצוע הריקול הוא כשל נקודתי באריזת החיסון, שאין בו כדי להשפיע על יעילות ו/או בטיחות החיסון. וללא השלכות כלשהן על המתחסנים בעבר ו/או בעתיד. דרישתך לקבלת מידע ומסמכים - נדחית".

תגיות:תינוקותחיסוןטיפול ניסיוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה