נטורופתיה ורפואה טבעית

אוכלים אדום – כתום – ירוק לבריאות מושלמת

מהי המשמעות של צבעי הפירות והירקות, ואיך משפיע הצבע על ההרכב התזונתי של הירק?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ארגון הבריאות העולמי, ה-FDA האמריקני, פרסם בשנים האחרונות המלצות לצריכה גבוהה של ירקות ופירות מכל הצבעים. לכל צבע ישנם יתרונות בריאותיים רבים שמשלימים האחד את רעהו. יש עשרות אלפי פיטוכימיקלים בפירות ובירקות, וצריכה מאוזנת שלהם מכל הצבעים עשויה לספק לנו תשלובת של רכיבים בריאים ביותר. ההמלצה היא חמש מנות של פרי וירק מדי יום.

נתחיל במאכלים שבצבע אדום. בקבוצה זו הפיטוכימיקל הבולט הוא הליקופן – ליקופן נמצא בפירות ובירקות אדומים, בעיקר בעגבניות ובאבטיחים. הליקופן הוא נוגד חמצון חזק שתורם להגנה מפני סרטן, מחלות לב, טרשת עורקים ועוד, והוא מחזק את מערכת החיסון. בקבוצת הצבע האדום נכללים גם צנון, פלפל אדום ופירות אדומים – תות שדה, תפוח אדום, דובדבנים, רימונים ופירות יער.

בקבוצה הכתומה הפיטוכימיקלים הבולטים הם הבטא קרוטן והאלפא קרוטן. הפירות והירקות הכתומים הם גזר, דלעת, בטטה, מלון כתום, מנגו, משמש, אפרסק וכו'. הקרוטנאידים ידועים בכוחם רב העוצמה במלחמה בסרטן. הם משמים כמקור לוויטמין A השומר על מערכת חיסון תקינה. בצבע הכתום נכללים פלפל כתום, אפרסמון ופירות הדר, שעשירים גם בפלבונואידים התורמים גם הם למניעת סרטן.

במחקר שנערך בערה"ב על נבדקים שצרכו ירקות כתומים, נמצאו בדמם של הנבדקים רמות גבוהות של אלפא קרוטן, חומר נוגד חמצון רב עוצמה שמקורו בצבע הכתום של פירות וירקות. הנבדקים גם היו בסיכון נמוך יחסית למחלות לב ולסרטן.

אלפא קרוטן הוא רכיב חשוב ביצירת ויטמין A החיוני לתפקודים תקינים בגוף – ראיה, גדילת עצמות וחלוקה תקינה של התאים.

צריכה של חצי כוס גזר ביום מפחיתה את הסיכון לסוכרת. הגזר עשיר מאד בוויטמינים ובמינרלים, הוא מכיל אשלגן שתורם גם להורדת לחץ דם, בוויטמיני B שעוזרים למנוע מומים מולדים במערכת העצבים של העובר, וכן ויטמין C ו-E שתורמים למניעת מחלות לב ותהליכי הזדקנות העור, וסיבים תזונתיים המסייעים לפעילות תקינה של המעיים.

קבוצת הצבע הירוק עשירה בכלורופיל וכן בלוטאין הנמצא בירקות עליים ירוקים כמו בתרד, כרוב, פטרוזיליה וחסה. הירקות הירוקים עוזרים בשמירה על העיניים, ועשירים בוויטמיןK , אשלגן מגנזיום, סידן וויטמין C התורמים לחיזוק העצם. הם גם מחזקים את מערכת החיסון, הנשימה והעור ומנקים את הכבד והכליות.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הרבנית רחל בצרי חייגי 073-2221240 או 052-9551588

תגיות:בריאותהרבנית רחל בצרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה