ראש השנה

סיון רהב מאיר: הסימנים החשובים באמת של ראש השנה

כולנו מצליחים להאמין שאפשר לשנות, שוב. למשל, לבנות בית כנסת חדש ולשוב

אא

פעם בסעודת ראש השנה בביתו של ה"חפץ חיים", הגיע הזמן לאכילת הסימנים (תפוח בדבש, רימון וכו'). החפץ חיים אמר לנוכחים: "כידוע יש תוקף וחוזק לסימנים טובים שאדם עושה בראש השנה, ולכן משתדלים לאכול דברים מתוקים ולברך ולהתפלל על המאכלים. אבל אם אנו כל כך מהדרים ומחפשים סימנים, אין סימן יותר יפה מהארת פנים לזולת, מחיוך, מסבלנות. ואין סימן יותר גרוע מכעס והקפדה. להתנהגות שלנו יש תוקף והשפעה: 'כל המרחם על הבריות – מרחמים עליו מן השמיים'. צריך להקפיד בראש השנה במיוחד על סימנים יפים של חיבה, אהבה ולבביות".

שנה טובה ומתוקה לכל אחד ואחת מכם, כתיבה וחתימה טובה!

 

נס השנה החדשה

שנה טובה! איך אתם מרגישים היום? הנה תיאור יפה של התחושות שלנו בימים האלה, שכתב נתנאל פרץ: "לצד כמויות הברכות והתקוות שמורעפות עלי ועליכם השבוע, הייתי רוצה להוסיף משהו קטן. אני שם לב שכל שנה בזמן הזה מתרחש נס בתוכנו. כולנו יחד מצליחים בכמה ימים ספציפיים לחזור ולהאמין שאפשר לשנות. זה אשכרה נס. גם המיואשים ביותר, הנעולים, השבורים, כולם איכשהו הודפים את כל החושך המקיף של היומיום ופותחים במקומו חלון קטן החוצה. פתאום אתה רואה מיליוני אנשים שבאמת ובתמים פורצת אצלם בלב אמונה שוואלה, יש בהחלט סיכוי שיפה ושונה תהא השנה. שהם יהיו טובים יותר. שהלב שלהם יהיה יותר נכון ומדויק ופתוח לקבל את הטובה המורעפת עליהם מלמעלה. שאולי הפעם יהיה אומץ ללכת בלי פחד על הדרך הקשה. שיהיה כוח לתקן. פתאום משהו מתרכך, ולו לרגע אחד, אצל כל כך הרבה אנשים בבת אחת – שמחליטים לשחרר לרגע ולתת סיכוי. מאמינים שיש מצב. וחשבתי לעצמי כמה זה לא מובן מאליו, היכולת הזו לחזור ולהאמין בטוב. כמה ראוי להודות על הנס הזה שקורה בכל א' בתשרי. תחל שנה וברכותיה".

 

ההיית או חלמתי חלום

מאורע היסטורי עומד להתרחש היום, גם אם לא יתפוס כותרות-ענק: בקבוצת כנרת ייחנך רשמית בית כנסת. קשה להגזים בחשיבות של כנרת: שם הוקמה החווה החקלאית הראשונה ב-1908, כדי להכשיר לראשונה פועלים יהודים לחקלאות. שם נולדו לראשונה הרעיונות להקים קיבוצים ומושבים. משם יצאו מתיישבי דגניה, נהלל, עין חרוד ועוד. שם עוצבו ארגונים מכוננים כמו ההגנה, המשביר, תנובה וסולל בונה. שם פעלו ברל כצנלסון, א.ד גורדון, וכמובן רחל המשוררת שקיבלה מהכנרת השראה כה רבה. לכאורה, עולם חדש. לכאורה, בית הכנסת נשאר בגולה, מאחור. אבל מהלכים סמויים, תת-קרקעיים, מתרחשים בזמן שאנחנו מתקוטטים על "הדתה". 

דובר המועצה האזורית עמק הירדן, עמי כברי, כתב לי הלילה שהוא נזכר ב"מסע המושבות" של הרב קוק, המסע שבו ניסה הרב לדבר אל לב החלוצים שלא לנתק לחלוטין את הקשר עם המסורת. להתחנן שהמהפכה שהם מחוללים לא תהיה גדולה מדי. כמה יחל הרב קוק לחיבור הזה בין היישוב הישן ליישוב החדש. לא בכפייה, אלא מתוך כבוד הדדי. בית הכנסת, מספר כברי, נבנה בצורה טבעית, בעקבות רצון של התושבים. אני לא יודעת מה הנאומים שיינשאו שם, בעשרת ימי תשובה, אבל חשבתי על כך שלמילה "תשובה" יש בתורה משמעות כפולה – גם שיבה לארץ ישראל וגם שיבה לעצמנו. זה אמור ללכת ביחד.

תגיות:סיון רהב מאירראש השנהשנה חדשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה