חדשות בארץ

ארצות הברית הודיעה על סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על ההחלטה: "ישראל תומכת בפעולות האמריקניות שנועדו להבהיר לפלסטינים שהסירוב למשא ומתן לא יקדם את השלום"

הכניסה למשרדי אש"ף בוושינגטון (קרדיט: Shutterstock)הכניסה למשרדי אש"ף בוושינגטון (קרדיט: Shutterstock)
אא

צעד נוסף של ממשל טראמפ נגד הפלסטינים: מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה במהלך ראש השנה (שני) על סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון, וזאת בשל סירובה העיקש והמתמיד של הרשות הפלסטינית לשוב לשולחן המשא ומתן עם ישראל.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, הת'ר ניוארט, מסרה כי ההחלטה על סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון התקבלה מפני ש"אש"ף לא נקט בצעדים לקדם התחלה של משא ומתן ישיר ובעל משמעות עם ישראל. ההיפך, הנהגת אש"ף גינתה תוכנית שלום אמריקנית אותה עדיין לא ראתה וסירבה לדון עם הממשל האמריקני ביחס למאמצי השלום, ובכלל". ניוארט הוסיפה, כי "ההחלטה עומדת בקנה אחד גם עם דאגות הממשל והקונגרס בעקבות ניסיונות פלסטיניים לפתוח בחקירה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי". "ארצות הברית ממשיכה להאמין כי משא ומתן ישיר בין ישראל לפלסטינים הינו הדרך היחידה להתקדם. אנחנו לא נסוגים ממאמצינו להשיג שלום כולל ובר קיימא", חתמה ניוארט את הודעתה לתקשורת.

בנאום שנשא באירוע של אגודה שמרנית בוושינגטון, אישר היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, כי ארצות הברית סוגרת את משרדי אש"ף בבירתה. בולטון ייחד את נאומו למתקפה על בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אותו הגדיר כגוף שמבחינת ארצות הברית "כבר מת". הנאום החריף בא בעקבות מהלך פלסטיני לתבוע את ישראל בבית הדין, ובשל האפשרות שבהאג תיפתח חקירה נגד ארצות הברית בגין פשעי מלחמה לכאורה שביצעו אנשיה באפגניסטן לאחר פלישתה אליה ב- 2001 בעקבות הפיגועים במגדלי התאומים. הבכיר האמריקני הבהיר כי ארצו לא תשתף פעולה עם בית הדין בהאג, ו"תשתמש בכל האמצעים הדרושים כדי להגן על אזרחיה – ועל אזרחי בעלות הברית שלנו – מפני תביעה שתוגש נגדם בבית דין בלתי לגיטימי זה". בולטון הוסיף כי "בעוד בית הדין מקבל בברכה את חברותה של מדינת פלסטין כביכול, הוא איים על ישראל – אומה ליברלית ודמוקרטית – בחקירה של פעולותיה בגדה המערבית ובעזה להגן על אזרחיה מפני מתקפות טרור". בולטון הבהיר כי "אם בית הדין יפעל נגדנו, נגד ישראל או נגד בעלת ברית אחרת - לא נשב בשקט".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב עם צאת החג על ההחלטה האמריקנית. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב נתניהו: "ארצות הברית קיבלה את ההחלטה הנכונה באשר לנציגות אש"ף בוושינגטון. ישראל תומכת בפעולות האמריקניות שנועדו להבהיר לפלסטינים שהסירוב למשא ומתן והנסיונות לתקוף את ישראל בפורומים בינלאומיים לא יקדמו את השלום".

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, הגדירה את ההחלטה החדשה של הממשל נגד הפלסטינים כהחלטה "אמיצה ונכונה": "סגירת נציגות אש"ף", מסרה, "מצטרפת לשורת החלטות חשובות של הנשיא טראמפ, כמו ההחלטה על הפסקת המימון לאונר"א והעברת השגרירות האמריקאית לירושלים". חוטובלי הוסיפה כי "ממשל טראמפ משנה את כללי המשחק, ודורש מהפלשתינים לקחת אחריות על מצבם, במקום לפעול נגד מדינת ישראל. אין ספק שדרך הפעולה הזאת היא שינוי מבורך".

ברשות הפלסטינית גינו את הצעד האמריקני. מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי "זכויותיו של העם הפלסטיני אינן עומדות למכירה, לא ניכנע לאיומי ארצות הברית ולבריונות". במסיבת עיתונאים אתמול ברמאללה, אמר עריקאת כי הפלסטינים הגישו תביעה לבית הדין בהאג בדרישה לחקור את "פשעי הכיבוש בשטחים הפלסטיניים, ובכללם הפשעים שבוצעו במזרח ירושלים". הזרז המיידי לתביעה הינו פינויו הצפוי של המאחז הבדואי הבלתי חוקי ח'אן אל-אחמר שליד כפר אדומים. כזכור, בשבוע שעבר דחה בג"ץ את עתירותיהם של תושבי המאחז נגד צווי הפינוי וההריסה שהוצאו לכפר עוד בשנת 2009, והתיר למדינה לפנות אותו. עריקאת ציין כי הפלסטינים יגישו תביעות נוספות לבית הדין במטרה למנוע את פינוי המאחז. הוא הוסיף כי ברשות ישקלו צעדים נוספים, כולל האפשרות להקפיא את היחסים עם ישראל.

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) תקף את הנשיא טראמפ ואמר כי "מדובר במסע נקמה שלו נגד העם הפלסטיני והנהגתו לאחר שהביעו את סירובם המוחלט לדון ברעיונות ההזויים שלו במה שקרוי ה'דיל של המאה' וניתוק היחסים איתו אחרי העברת השגרירות". טיבי הדגיש כי "אף החלטה כזו לא תכריע את העם הפלסטיני והנהגתו ולא תעלים את הפליטים. המנטליות של סוחר לא ממולח נכשלה פעם אחר פעם וגרמה לכך שארצות הברית איבדה את מעמדה כמתווך בתהליך המדיני".

תגיות:סאיב עריקאתג'ון בולטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה