חדשות בעולם

טראמפ שינה אסטרטגיה בסוריה: צבא ארצות הברית יישאר עד ליציאת האיראנים

בניגוד להצהרותיו לפני חמישה חודשים על רצונו להוציא במהירות את הכוחות האמריקניים מסוריה, נשיא ארצות הברית החליט להרחיב את יעדי מדיניותו בזירה הסורית ולהשאיר את הכוחות בשטח ללא הגבלת זמן עד להשגת המטרות

הרס בסוריה (צילום: שאטרסטוק)הרס בסוריה (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החליט "לשנות כיוון" בכל הנוגע למשבר בסוריה: ה"וושינגטון פוסט" מדווח כי טראמפ הסכים לאמץ אסטרטגיה חדשה, לפיה הכוחות האמריקניים הנמצאים בסוריה יישארו בה לזמן בלתי מוגבל, ובמקביל ארצות הברית תפתח במאמץ דיפלומטי נרחב כדי להשיג את יעדיה בזירה הסורית.

כזכור, לפני חמישה חודשים הודיע טראמפ כי הוא מעוניין "לצאת" מסוריה ולהחזיר במהרה את חיילי הצבא האמריקני הביתה. היעד הראשוני לשמו הגיעו הכוחות לסוריה – הבסת ארגון דאע"ש – עומד על סף השלמה, אך כעת הממשל הגדיר מחדש והרחיב את היעדים שהוא שואף להשיג בסוריה. בין יעדיה החדשים של המדיניות האמריקנית: הוצאת הכוחות האיראניים והפרו-איראניים מסוריה, והקמת ממשלה סורית יציבה ובלתי מאיימת שתהיה מקובלת על כלל אזרחי סוריה ועל הקהילה הבינלאומית. על פי ה"וושינגטון פוסט", השינוי במדיניות האמריקנית נובע מהספקות הגוברים בממשל האם רוסיה מסוגלת, או בכלל רוצה, לשתף פעולה בתהליך שיוביל להוצאתה של איראן מסוריה.

ג'ים ג'פרי, הדיפלומט האמריקני שמונה בחודש שעבר לנציגו לסוגיה הסורית של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, בישר אתמול – בראיון ראשון עם עיתונאים מאז מונה לתפקידו – על המדיניות האמריקנית החדשה: 2,200 חיילי צבא ארצות הברית הנמצאים בסוריה לא יצאו ממנה בסוף השנה; הם יישארו כדי להביא לנסיגה איראנית ולוודא את הבסתו המוחלטת של ארגון דאע"ש: "זה אומר שאנחנו לא ממהרים", ציין. ג'פרי הוסיף כי המדיניות האמריקנית החדשה תכלול "יוזמה דיפלומטית גדולה", באו"ם ובמקומות אחרות, וכן שימוש באמצעים כלכליים – רמז, ככל הנראה, לסנקציות אפשריות נוספות שיוטלו על איראן ורוסיה.

מינויו של ג'פרי נועד לסייע בגיבושה של אסטרטגיה אמריקנית כוללת ועקבית למשבר בסוריה, שלא תסתפק במטרה הצנועה של "הבסת דאע"ש", כפי שהוגדר עוד בימי ממשל אובמה, אלא תכניס את ידיה לקלחת הסורית הרותחת כדי להשיג מטרות נרחבות בהרבה. סנונית ראשונה לשינוי המדיניות באה לידי ביטוי בנאומו בחודש מאי של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, בו הציב למשטר האייתולות בטהרן  12 דרישות – האחת מהן, לראשונה, הייתה נסיגה איראנית מסוריה. המבחן הראשון לנחישותו של ממשל טראמפ בגיזרה הסורית עומד כבר בפתח – המשבר במחוז אידליב (צפון-מערב סוריה), מעוזם האחרון של המורדים.

בצל ההכנות שעושה המשטר הסורי לפתיחת המערכה המכרעת על אידליב, בשעות הקרובות תתקיים בתבריז שבאיראן הפסגה בין נשיאי רוסיה, טורקיה ואיראן, בניסיון להגיע להסכמות על גורלו של המחוז. בשבועות האחרונים גבר המתח בין ארצות הברית ורוסיה, על רקע החשש האמריקני (והמערבי בכלל) מפני תוצאות הומניטריות הרות אסון שייגרמו במהלך הקרבות על אידליב, ובפרט החשש משימוש שיעשה המשטר הסורי בנשק כימי. בכירים בממשל הזהירו כי ארצות הברית לא תעמוד מנגד נוכח אסון הומניטרי שיתרחש באידליב. טראמפ אמר שלשום כי "אם יהיה טבח, העולם יכעס מאוד מאוד. וגם ארצות הברית תתרגז מאוד". בניגוד לאזהרות אמריקניות קודמות נגד שימוש בנשק כימי, ג'פרי אמר כי הממשל התחיל להשתמש ב"שפה חדשה". לדבריו, ארצות הברית לא תסכים לכל "מתקפה" שהיא על אידליב, ולא רק למתקפה כימית: "אנו מתנגדים לכל מתקפה ורואים בה הסלמה חסרת אחריות". הוא הוסיף כי ישנן "ראיות רבות" לכך שהמשטר הסורי מכין נשק כימי לקראת המערכה על אידליב.

ג'פרי הבהיר כי למרות שלנשיא סוריה בשאר אל-אסד "אין עתיד" כשליטה של המדינה, "אין זה מתפקידנו להיפטר ממנו". הוא הדגיש, עם זאת, כי הוא מתקשה לחשוב על אל-אסד כמנהיג שיענה על הדרישות – לא רק של ארצות הברית אלא גם של הקהילה הבינלאומית.

תגיות:סוריהדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה