חדשות בארץ

צה"ל חושף: העבודות להקמת חומת הבטון החדשה בגבול הצפון

קצין בכיר בפיקוד הצפון שיגר היום מסר מאיים לחיזבאללה: מי שיחדור את גבול ישראל – לא יחזור בחיים

(צילום: דובר צה"ל)(צילום: דובר צה"ל)
אא

לקראת ראש השנה המתקרב ובא, בצה"ל ממשיכים לסכם את שנת הפעילות החולפת – וגם לאיים: קצין בכיר בפיקוד הצפון שיגר היום (חמישי) מסר תקיף לעבר ארגון החיזבאללה, שנועד להרתיע את הארגון השיעי מפני ניסיונות חדירה לשטח ישראל.

הקצין, שניתח בהרחבה את תפיסת הלחימה של החיזבאללה, טען כי הארגון השיעי עלול לנסות לבצע פעולת חדירה שתכליתה תהיה להשתלט לזמן קצר על יישוב או מוצב ישראלי סמוך לגבול כדי להשיג הישג תודעתי משמעותי מבחינתו. מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, חשף כבר ב- 2011 את התוכנית ההתקפית של ארגונו, המכוונת לפרוץ את גדר הגבול ולכבוש שטחים נרחבים, אזרחיים וצבאיים, במרחב הגליל. לשם כך הקים החיזבאללה את כוח "רדואן", במסגרתו משרתים אלפי לוחמי קומנדו איכותיים, שצברו ניסיון קרבי עשיר במהלך המלחמה בסוריה, ומתאמנים על ביצוע פשיטות לשטח ישראל. הגורם הצבאי הבכיר הדגיש כי היכולות המודיעיניות, שמצויות כיום בידיה של ישראל מול החיזבאללה, השתפרו לאין ערוך ומאפשרות לסכל כל ניסיון פשיטה של החיזבאללה: "רמת האיסוף שלנו התחזקה משמעותית, וגם המודיעין. קשה לי לראות את חיזבאללה פותח במתקפת פתע מבלי שנדע. בגלל המודיעין, יהיה להם קשה להפתיע אותנו". עם זאת, הוסיף הקצין, "אנחנו מתכוננים לזה שינסו להפתיע אותנו בגבול עם לבנון. אני מעריך שיכולים להיות להם הישגים מצוינים בפשיטות. אבל אם חיזבאללה חושב שהכוח הזה יוכל להיכנס, לעשות נזק ולחזור חזרה ללבנון. מבחינתנו לא יהיה דבר כזה - הוא לא יצליח לחזור. נהרוג את כולם".

הגורם הצבאי הבכיר הוסיף: "חיזבאללה לא רוצים במלחמה והם יודעים היטב מה תהיה השלכותיה של כל תקיפה נגדנו. אם הם יבחרו כן לתקוף אותנו –  אנחנו נגיב בעוצמה שלא נראתה כמותה בעבר". הוא הבהיר כי צה"ל לא יסתפק בתגובה נגד הארגון השיעי: "חיזבאללה הוא חלק משמעותי בפרלמנט הלבנוני. המדינה היא חלק מהארגון, והארגון הוא חלק בלתי נפרד מהמדינה. לכן, במערכה הבאה נפעל בעוצמה נגד לבנון". דבריו מצטרפים לדברים שאמר בתחילת השבוע מפקד פיקוד הצפון, האלוף יואל סטריק, לפיהם  מלחמת לבנון הבאה תהיה גם מלחמת הצפון האחרונה וכי "המלחמה הבאה לא תהיה נגד חיזבאללה - אלא נגד לבנון כולה".

במקביל לדבריו של הקצין הבכיר, וכנראה שלא במקרה, התיר צה"ל היום לפרסם פרטים על העבודה הנרחבת המתבצעת בשנים האחרונות בגבול הצפון להקמתו של פרויקט "אבן משתלבת" – חומת בטון חדשה שתחליף את גדר הגבול הקיימת כיום. המכשול החדש יסייע אף הוא במניעת חדירת כוחות חיזבאללה ויספק ביטחון ליישובים.

על פי הפרטים שנמסרו, החומה תהיה בגובה של כתשעה מטרים, ומעליה תוצב גדר מתכת נוספת בגובה של שלושה מטרים. המכשול יכלול מרכיבי הגנה נוספים, בין היתר מצלמות איסוף וטכנולוגיות הגנה שונות. הכוונה של צה"ל היא להקים את החומה לאורך כל 130 הקילומטרים של הגבול עם לבנון, אך לשם כך נדרש תקציב שעלותו 1.7 מיליארד שקלים. השלב הראשון בפרויקט, באורך של כ- 13 קילומטרים, יושלם עד סוף השנה; עד כה הושלמו 11 קילומטאים. בנוסף לחומה, תוואי השטח לאורך הגבול הארוך עובר שינוי משמעותי – עבודות חישוף שמתבצעות בנקודות אסטרטגיות ובניית מצוקים גבוהים וסוללות. כל זאת במטרה להקל ולייעל את התצפיות על המרחב, ולעכב ולבלום חדירה אפשרית של חיילי החיזבאללה.

החומה נבנית בתוך שטח ישראל, מדרום לגדר הגבול הקיימת. אחד האתגרים בפניהם ניצב הפרויקט הוא המחלוקת בין ישראל ולבנון על תוואי הגבול ב- 11 נקודות לאורכו. החיזבאללה כבר איים בעבר כי בנייה ישראלית באזורים אלו תוביל אותו להגיב. בשלב זה לא מתבצעות עבודות באזורי המחלוקת, ומתנהל דיאלוג עם הלבנונים בתיווך יוניפי"ל כדי להגיע להסכמות. עם זאת, מבהירים בצה"ל, "נבנה את המכשול המשופר גם ללא הסדרה".

(וידיאו: דובר צה"ל)

תגיות:חיזבאללהגבול הצפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה