חדשות בארץ

צה"ל חושף: תקפנו 202 פעמים בסוריה מתחילת 2017

בצה"ל מעריכים כי הסיכויים להסלמה מול החמאס גבוהים מהסיכויים להסדרה. במכתב ששלח לדרג המדיני, כתב הרמטכ"ל גדי איזנקוט כי "צה"ל נמצא בכשירות ומוכנות גבוהה למלחמה ביחס לכל תרחיש"

הרמטכ"ל גדי איזנקוט (צילום: Flash90)הרמטכ"ל גדי איזנקוט (צילום: Flash90)
אא

לקראת תחילתה של שנת תשע"ט, בצה"ל עורכים היום סיכומים וחושפים לתקשורת מספר כותרות מעניינות, המעידות על היקפי הפעילות הצבאית של ישראל בגבולותיה ומעבר להם.

על פי הנתונים שנמסרו מצה"ל בתדרוך עם כתבים צבאיים, מאז תחילת 2017 ביצעו כוחותיו 202 פעמים תקיפות בסוריה נגד יעדים איראניים, במטרה למנוע את ניסיונותיה של איראן להתבסס בסוריה. 792 טילים ופצצות שוגרו במהלך התקיפות לעבר יעדים שונים, שכללו נשק מתקדם ותשתיות צבאיות של משמרות המהפכה האיראניים. את חצי הכוס המלאה ניתן לראות בעובדה שכתוצאה מהתקיפות – המסיבית שבהן התרחשה בחודש מאי – איראן עצרה את המשך בניית הבסיסים ואת בניית יכולותיה הצבאיות בסוריה. עם זאת, איראן לא חדלה משאיפתה ומנסיונותיה להשיג מאחזי שליטה באזור כדי לכונן את "המסדרון השיעי" אליו היא שואפת – מאיראן ללבנון, דרך עיראק וסוריה. על פי הניתוח הצה"לי, עיראק מהווה עבור איראן כר פעילות נוח יותר מאשר סוריה – בגלל הגבול המשותף איתה, ובשל הריכוז השיעי הגדול המתגורר בעיראק. ניתוח זה מקבל משנה תוקף לאור הידיעה, שפורסמה בסוף השבוע על ידי סוכנות הידיעות "רויטרס", לפיה איראן העבירה בחודשים האחרונים טילים בליסטיים לטווח קצר למיליציות השיעיות בעיראק הנאמנות לה, ומתכוננת להקים בשטח העיראקי מפעלים מקומיים לייצור טילים. 

בצה"ל מודים לראשונה כי הסיוע שהועבר בשנים האחרונות לתושבים הסורים באזור הגולן הסורי – במסגרת פרויקט "שכנות טובה", שהסתיים לאחרונה – כלל לא רק סיוע הומניטרי, אלא גם נשק קל וכדורים לאזרחים סורים כדי שיוכלו להגן על עצמם.

ביחס לגיזרת לבנון/חיזבאללה: המתיחות הפנימית בלבנון עלולה לעלות בתקופה הקרובה, בשל הפרסום הצפוי בקרוב של דו"ח החקירה של בית המשפט המיוחד בהאג, שהוקם לחקור את נסיבות חיסולו של ראש ממשלת לבנון, רפיק אל-חרירי, בשנת 2005. ככל הנראה, הדו"ח יאשים את מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, במעורבות ישירה בחיסול. ראש הממשלה סעד אל-חרירי – בנו של רפיק – ירכיב בקרוב ממשלה חדשה, מה שעלול להוסיף שמן למדורת המתיחות עם הארגון השיעי. החיזבאללה עצמו שקוע בבעיות רבות: כשליש מכוחו נפגע (פצועים או הרוגים) במהלך הלחימה בסוריה בשנים האחרונות, הוא שרוי במצוקה כלכלית בשל הקיצוץ האיראני בתקציבו, ומתקשה לשלם את המשכורות לחייליו ולהעביר את כספי הסיוע למשפחותיהם של החללים והפצועים שלו. כל זאת "בזמן שהמזכ"ל חסן נסראללה מסתתר בבונקר". בנוסף לכך, בצה"ל מעריכים כי הארגון השיעי לא הצליח לעמוד במטרה שהציב לעצמו בראש סדר העדיפויות: להשיג דיוק של פחות מ- 50 מטרים ברקטות שלו – וזאת הודות לפעולות סיכול של צה"ל נגד העברות טילים ורקטות.

חשיפה מעניינת נוספת שהותרה היום לפרסום על ידי צה"ל היא העובדה שהוא תרם תרומה להבסתו של ארגון דאע"ש במזרח התיכון. בשלוש השנים האחרונות היה הצבא מעורב בהריגתם של כ- 1,000 מפעילי ארגון הטרור במזרח התיכון – אם באופן ישיר, ואם באמצעות פעילות מודיעינית, כחלק מהמערכה הבינלאומית שנוהלה נגד דאע"ש.

בהתייחס למצב בגיזרת הדרום: במהלך השנתיים האחרונות הושמדו או נוטרלו 15 מנהרות של החמאס. צה"ל ממשיך לעקוב אחרי מנהרות נוספות, וההערכה היא כי לארגון הטרור ישנן עוד מספר מנהרות בודדות שחודרות לתוך שטח ישראל ועדיין לא נוטרלו. בימים אלו מערכת הביטחון פועלת במרץ לבנייתו של המכשול התת-קרקעי החדש נגד המנהרות, לאורך 65 הק"מ בגבול עם הרצועה. כשליש מהמכשול כבר הוקם, והבנייה אמורה להסתיים בתוך כשנה.

באשר לטרור העפיפונים ובלוני התבערה, בצה"ל ממשיכים לדבוק בתפיסה לפיה לא נכון לחסל חוליות משגרים של בלוני ועפיפוני תבערה. בחודשים האחרונים שיגרו הפלסטינים 1,400 עפיפונים ובלוני תבערה לעבר יישובי העוטף –  רק כ- 500 מתוכם יורטו, השאר העלו שדות באש.

בצה"ל דוחים טענות שנשמעות, גם בדרג הפוליטי, להפעלת כוח מסיבי יותר שיעצור את הטרור מהרצועה: "מי שאומר שהפעלת יותר כוח תעצור את הטרור מרמה את הציבור. הטרור מלווה את ישראל מיום הקמתה ועוד שנים אחורה, ויישאר פה עוד שנים. אנו פועלים נגדו בצורה נחושה, שיטתית וערכית. שיטוח שכונות של האויב יביא בסוף לפירוק הצבא והחברה. אלה שאומרים שעוד פגזים ייעצרו הטרור - מקשקשים ומוכרים אשליות לציבור".

איזנקוט: מוכנות הצבא למלחמה - גבוהה

בנוגע לאונר"א - סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים שעומדת לאחרונה במוקד החדשות בשל החלטת הממשל האמריקני להפסיק את העברת הסיוע הכלכלי לארגון - בצה"ל מבהירים כי אין בכוונתם לפעול לסגירת הסוכנות. מדובר אומנם בארגון בעייתי, אך במצב הדברים הנוכחי תרומתו ההומניטרית לרצועה משמעותית: הוא מספק מוצרי מזון ל- 1.2 מיליון פלסטינים, מספק אפשרויות לימוד בבתי הספר שלו לכ- 300 אלף תלמידים ומעסיק 13 אלף פלסטינים. לכן, אם אונר"א תיאלץ להפסיק את פעולתה, יש למצוא לה תחליף שיספק את הצרכים ההומניטריים של תושבי הרצועה. 

בצה"ל דוחים ידיעות שפורסמו לאחרונה, לפיהן החמאס כלל אינו מחזיק בגופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול הי"ד, ואומרים כי נעשים מאמצים ברורים להשיבם לקבר ישראל. בנוגע לאזרחים הישראליים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד שנכנסו לשטח הרצועה – על פי המידע שבידי צה"ל, הם נמצאים בחיים ומוחזקים בידי החמאס.

במבט-על על מכלול האיומים מולם ניצב צה"ל – בראש סדר העדיפויות נמצא עדיין האיום האיראני. הצבא אינו מזהה כוונה של מי מאויבי ישראל לפתוח בנקודת זמן זו בעימות צבאי. עם זאת, בצה"ל מעריכים כי הסיכויים להסלמה מול החמאס גבוהים מהסיכויים להסדרה. החמאס הצליח לחדש את מלאי הרקטות שהיו לו לפני מבצע "צוק איתן", אם כי צה"ל פגע ביכולותיו התת-קרקעיות והימיות.

צה"ל גם פרסם היום מכתב ששלח הרמטכ"ל גדי איזנקוט ב- 30 באוגוסט לדרג המדיני. המכתב מהווה הקדמה למסמך "כשירות ומוכנות צה"ל", המסווג כסודי. איזנקוט קבע במכתב כי "צה"ל נמצא בכשירות ומוכנות גבוהה למלחמה ביחס לכל תרחיש האיום והייחוס". הוא הוסיף: "כמי שאחראי למוכנות הצבא למלחמה אני קובע כי צה"ל ערוך ומוכן לכל משימה שיידרש לה, צבא בעל עליונות מודיעינית ואווירית, יכולת יבשתית וניסיון מבצעי עשיר העומד למבחן יום יום בכל זירת המלחמה". ועדיין, למרות המוכנות הגבוהה, סייג הרמטכ"ל את דבריו: "כשירות הצבא לעולם תהיה חסרה, ישנם פערים והם מתקיימים לצד ניהול סיכונים וסדרי עדיפויות. עלינו המפקדים מוטלת החובה להתאים את תהליכי בניין הכח לשמירת איכותו ועליונותו של צה"ל בהווה ולנצל את חלון ההזדמנויות להתאמת צה"ל לאתגרי העתיד".

תגיות:איראןגדי איזנקוטצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה