חדשות בעולם

בריטניה מאשימה: שני סוכני מודיעין רוסיים הרעילו את המרגל סרגיי סקריפל

התביעה בבריטניה חשפה את תמונותיהם של שני אזרחי רוסיה החשודים בהרעלת המרגל בחודש מרץ בעיר סולסברי. ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה כי השניים פעלו "כמעט בוודאות" באישור הדרגים הבכירים ברוסיה

פעולות טיהור בסולסברי באזור ההרעלה של סקריפל ובתו (צילום: שאטרסטוק)פעולות טיהור בסולסברי באזור ההרעלה של סקריפל ובתו (צילום: שאטרסטוק)
אא

אלכסנדר פטרוב ורוסלאן בושירוב – אלו הם שמותיהם של שני אזרחי רוסיה, שבריטניה מאשימה כי הרעילו בחודש מרץ האחרון את המרגל הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה. התובע הבריטי הודיע היום (רביעי) כי נגד השניים נמצאו ראיות מספיקות לכך שקשרו קשר וניסו לרצוח את סקריפל ובתו.

סקריפל, מרגל רוסי, שימש החל מסוף שנות התשעים כסוכן כפול, והעביר לסוכנות הביון הבריטית MI6 מידע על עשרות מרגלים רוסיים. הוא נחשף על ידי הרוסים בסוף 2004, ישב בכלא, וב- 2010 שוחרר בעסקת חילופי מרגלים בין רוסיה לארצות הברית וקיבל מקלט מדיני בבריטניה. ב- 4 במרץ נמצאו סקריפל ובתו מחוסרי הכרה על ספסל בעיר סולסברי שבדרום-מערב בריטניה ואושפזו במצב אנוש. הבדיקות העלו כי הם הורעלו מהחומר "נוביצ'וק", גז עצבים רוסי. המרגל בן ה- 67 ובתו בת ה- 33 התאוששו לבסוף. מפרטי החקירה שהותרו היום לפרסום עולה כי פטרוב ובושירוב הגיעו ממוסקבה לבריטניה ב- 2 במרץ, עם דרכונים רוסיים אך בשמות בדויים. הם צולמו כעבור יומיים במצלמות אבטחה בסמוך לביתו של סקריפל. על פי החשד, הם הטמינו את הגז בבקבוקון בושם, ומרחו אותו על דלת הכניסה של הבית.

נספח טרגי לנסיון ההרעלה של הסקריפלים התרחש בסוף חודש יוני. צ'רלי ראולי, תושב איימסברי הסמוכה לסולסברי, ובת זוגו דון סטרג'ס אושפזו בבית חולים במצב אנוש לאחר שנמצאו מחוסרי הכרה. ככל הנראה, ראולי מצא את בקבוקון הבושם ונתן אותו לסרטג'ס, ושניהם נחשפו לגז ה"נוביצ'וק" והורעלו ממנו. כעבור עשרה ימים, סטרג'ס מתה בבית החולים.

צו מעצר אירופי הוצא נגד שני החשודים בביצוע ההרעלה – בצירוף תמונותיהם. הרשויות בבריטניה לא יגישו בקשת הסגרה רשמית לרוסיה, מכיוון שהחוק הרוסי אוסר ממילא על הסגרת אזרחים רוסיים.

ניסיון ההתנקשות בסקריפל על אדמת בריטניה גרם למשבר דיפלומטי ביחסים בין לונדון ומוסקבה. בריטניה ומדינות נוספות במערב האשימו את רוסיה בהרעלה וגירשו עשרות דיפלומטים רוסים משטחן. ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה היום בנאום בפרלמנט הבריטי כי שני החשודים הינם סוכנים של המודיעין הצבאי הרוסי (GRU), וכי הם פעלו "כמעט בוודאות" באישור הדרגים הבכירים ברוסיה. במוסקבה ממשיכים להתכחש לכל קשר לפרשה. יורי אושאקוב, יועצו לענייני חוץ של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר: "השמות לא אומרים לנו דבר".

בחודש שעבר הודיעה ארצות הברית על הטלת סנקציות על רוסיה, וזאת לאחר שקבעה באופן רשמי כי מוסקבה היא האחראית להרעלתם של סקריפל ובתו. בתגובה להטלת הסנקציות, שגרירות רוסיה בארצות הברית טענה כי וושינגטון לא סיפקה כל הוכחה לטענה כי מוסקבה אחראית להרעלה, והוסיפה כי מדובר בסנקציות "דרקוניות". השגרירות הדגישה כי מוסקבה ממשיכה לדבוק בדרישתה לחקירה פתוחה ושקופה של ההרעלה.

תגיות:רוסיהבריטניהסרגיי סקריפל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה