אמונה

למה יש לי ייסורים? 10 נקודות למחשבה על הנושא הנשגב מבינתנו

מדוע יש לשמוח על ייסורים בעולם הזה, איך אפשר לקבל את פני הייסורים בסבר פנים יפות, ואיזו מחשבה צריכה ללוות את האדם בעת הניסיון? 10 נקודות למחשבה

  • כ"ה אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ראשית יש לזכור כי יש גדר בהנהגתו של ה' יתברך שהוא בבחינת מחשבה, שהוא בהסתר והעלמה מהאדם. לא ייתכן בעולם הזה להשיג את כוונתו של הקדוש ברוך הוא.

2. התורה הבטיחה לנו, שהקב"ה פועל בצדק, גם אם הצדק הזה נסתר מעינינו. אין דבר הקורה בעולם ללא סיבה וללא כוונה עליונה. מכיוון שכך, אנו מאמינים, שאם נגזר על אדם כלשהו כאב וקושי מיוחדים, הוא מכיוון שיש לאותו אדם צורך מיוחד לתקן את מה שאין לחברו.

3. עלינו להאמין שהקב"ה שהוא רחום וחנון, אשר נתן לנו את היכולת לרחם, הוא ודאי יודע כל מה שאנו יודעים, ומבין כל מה שאנו מבינים, והוא מרחם יותר ממה שאנו מרחמים, כי הוא אבי כל הרחמים, ורק ממנו כל הרחמים שלנו מגיעים. ואם בכל זאת פעל בעולמו כפי שפעל, עלינו לבטוח שזו היתה הברירה היחידה, ולא לשכוח לרגע שהעולם הזה הוא זמני, והיעד האמיתי של הנשמות היא העולם הבא.

4. מובא בזוהר: "בשעה שהקב"ה חפץ בנשמתו של אדם להאיר אותה, הוא מכה את הגוף כדי שתשלוט הנשמה, כי כל עוד שהנשמה עם הגוף המה שווים, אין הנשמה יכולה לשלוט, וכשהגוף נשבר, הנשמה שולטת".

5. עוד מובא בזוהר כי הצדיקים סובלים בעולם הזה כדי לזכות לחיי העולם הבא: "בא וראה כמה רעות סובלים הצדיקים בעולם הזה רעות על רעות מכאובים על מכאובים, כדי לזכותם לעולם הבא..."

מה עושים כשהרופאים לא נותנים סיכוי? כשכל הטיפולים נכשלים? הרב זמיר כהן בקטע קצר ומחזק על מעלת האמונה בקדוש ברוך הוא:

6. במסכת ברכות: "אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא: כל שהקב"ה חפץ בו - מדכאו בייסורין... ואם קבלם באהבה, ואם קבלם, מה שכרו? 'יראה זרע יאריך ימים', ולא עוד אלא שתלמודו מתקיים בידו, שנאמר 'וחפץ ה' בידו יצלח'".

7. הקב"ה מתפאר באלו שעובדים אותו בלי שאלות דווקא בתקופות הקשות. זוהי גבורה מעל לטבע, ואין לה תחליף. דווקא בימים קשים כאלה - תתפאר נשמתך לנצח נצחים בגן עדן. אמרו חז"ל: "יפה פעם אחת בצער ממאה פעמים שלא בצער". כלומר כל מצווה שמקיימים בקושי, שווה למאה מצוות זהות שמקיימים ללא קושי.

8. אמרו חז"ל (ברכות דף ה, א): "אם רואה אדם שייסורין באין עליו יפשפש במעשיו... ואם תלה ולא מצא בידוע שייסורין של אהבה הם".

9. תורת הגלגולים של האר"י הקדוש מלמדת אותנו, כי ירדנו לעולם הזה עם "היסטוריה" מגלגולים קודמים. זו הסיבה שפלוני נולד למשפחה כזו, ואלמוני למשפחה אחרת, ויש אחד חולה ואחד בריא. הכל לפי חשבונות קודמים שהם נסתרים מאיתנו, ויתבררו לנו כשנחזור לעולם האמת.

10. בכל מצב, עלינו לדעת, שאלוקים הוא ישר, ואין קושי או ייסורים שבאים עלינו במקרה או לחינם, ואפילו לא הדברים הקטנים ביותר. הבה ננסה לא לבעוט בייסורים, כאשר אנו מאמינים, שאת כל המצבים הקב"ה בכבודו ובעצמו מזמן לחיינו לטובה. אם הקב"ה מביא עלינו מצב קשה או לא נוח, ודאי שזהו התיקון הטוב ביותר לצורך נשמתנו. לכן, על כל צרה שלא תבוא, על האדם לשנן לעצמו שמה שנראה לו עתה רע ומר הוא רק בבחינת גזירת האריג, שהיא הכנה לטובה שתבוא בעקבותיה. ולפיכך גם אם אינו מבין כרגע איזו תועלת תצמח מהצרה הפוקדת אותו, יאמין באמונה שלימה שסוף הטובה לבוא, ובזה ימצא מרגוע ומרפא לשברו ויקבל את אשר נגזר עליו בשמחה.

הרב יגאל כהן בהרצאה קצרה ומיוחדת על הסתר פנים, דיכאון ונפילות שהן חיבוקים:

רוצים לקרוא עוד על משמעות הייסורים? לחצו כאן.

מוקדש באהבה לרפואתו של הפעוט חיים מרדכי בן גיטל. אנא התחזקו לרפואתו השלמה.

תגיות:ייסוריםתכלית הייסורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה