כתבות מגזין

משה חיים, המועמד החדש בתל אביב: "העיר עומדת לעבור מהפך, אין אופציה אחרת"

משה חיים נגע בזוהר והיה על גג העולם, אך דווקא אז הוא חזר בתשובה וגילה את האור הגדול. במשך שנים השפיע על תל אביב באמצעות שיעורי תורה, וכעת הוא מצטרף לרשימת ש"ס בעיר. "יש דברים שאפשר לבצע רק מתוך העירייה, ואת זה אני מתכוון לעשות"

אא

את משה חיים (51) מכירים לא פחות מ-70 אלף אנשים. האמת היא שסביר להניח שאף הרבה יותר מזה, מהסיבה הפשוטה - 70 אלף חברים יש לו רק בדף הפייסבוק. אגב, כולם הצטרפו רק לאחר שיצרו אתו קשר אישי והוא אישר את בחירתם.

רבים ממכריו הם חבריו מהעבר, מהימים שבהם טרם חזר בתשובה, והיה שקוע בבוהמה הישראלית ובנגיעה בזוהר. אך יש גם רבים מאוד שהכירו אותו דווקא לאחר שהתחזק ומצא את האמת, דרך שיעורי התורה שהוא מארגן והפעילות הרבה שלו בתל אביב.

בימים האחרונים הפתיע חיים כשהודיע שהוא מצטרף לרשימת ש"ס המתמודדת למועצת העיר, ובראשה המועמד לראשות העיר נתן אלנתן. חיים ימוקם כמספר 3 ברשימה.

"אני לא רואה בהצטרפות לרשימה מטרה, אלא דרך", מדגיש חיים בשיחה להידברות. "הגעתי לתנועה הפוליטית לא כעסקן פוליטי שהולך לצורך מטרה מסוימת, אלא מכיוון שונה לגמרי. אין לי שום עניין לקבל בעירייה תיק שקשור לבנייה או לנכסים. זו בכלל לא הכוונה שלי. כל מה שמעניין אותי הוא לעשות שינויים בדברים הקטנים, ואני מאמין שהם ישפיעו לא מעט על העיר".

הבוקר טקס פתיחת מטה הבחירות של ש"ס לעיריית תל אביב יפו בהשתתפות שר הפנים אריה דרעי וסגן שר האוצר יצחק כהן ויו"ר הסיעה בתל אביב הרב נתן אלנתן הבוקר טקס פתיחת מטה הבחירות של ש"ס לעיריית תל אביב יפו בהשתתפות שר הפנים אריה דרעי וסגן שר האוצר יצחק כהן ויו"ר הסיעה בתל אביב הרב נתן אלנתן

"לא מתכוון להחזיר את כולם בתשובה"

את ההחלטה לרוץ למועצת העיר, מספר חיים שהוא קיבל בעקבות הפעילות שהוא עושה כבר כמה וכמה שנים בתל אביב. "במהלך השנים האלו", הוא מספר, "הצלחנו מצד אחד לעשות עבודה יפה של הגדלת תורה. זכיתי לייסד את שיעור התורה הגדול בעולם שנמסר בכל שבוע בבית הכנסת הגדול על ידי הרב זמיר כהן ודאגתי גם לשיעורים נוספים ולפעילות תורנית ברחבי העיר כולה. אבל מצד שני , נותרו עדיין בתל אביב דברים שכל כך מכאיבים לי, ואני מתכוון לכל מה שקשור לנושאי ערכים ויהדות. 

"כאחד שמתגורר בצפון תל אביב", הוא מוסיף, "אני יכול לספר שיש כאן בשנים האחרונות הרבה מאוד התעניינות במדרשיות לבנות ובלימוד תורני. יש גם ביקוש אדיר למוסדות תורניים. למרות זאת אין כאן שום מוסד תורני. הסיבה לכך היא שבמשך שנים האזור היה מעוז של מרצ. אמנם בשנים האחרונות השתנתה מעט האוכלוסייה והביקוש לרוחניות גדל, אך אין עדיין מענה לכל הדברים הנדרשים. דרך העירייה אני מאמין שיהיה אפשר לשנות. כי יש שינויים שאפשר לחולל רק כשנמצאים ברשות העירונית.

"אני לא אומר שהכוונה שלי היא להחזיר את כולם בתשובה", הוא מדגיש, "אבל אם יש כאלו שמחפשים מוסדות תורניים יותר, אז למה שלא נספק להם אותם? יש כאן כל כך הרבה אנשים מסורתיים שאכפת להם מהיהדות, והם רק זקוקים לכלים מתאימים כדי להתנהל כאן בצפון תל אביב בצורה 'שפויה'. אני מכיר הורים ששולחים את ילדיהם למרחק ממש גדול, כדי לאפשר להם בית ספר תורני. למה שלא נספק להם דבר כזה קרוב לבית?"

חיים גם מבקש להדגיש דבר נוסף: "ראש העיר מנסה בשנים האחרונות לגרום לתל אביב שתהיה כמה שיותר דומה לערים הגדולות בעולם, כמו פריז, ברלין וניו יורק. הוא עושה כל מאמץ לשם כך, וכנראה שוכח שאנחנו בכל זאת שונים. אנחנו לא כמו כל העמים. התשתית שלנו צריכה להיעשות לא על בסיס פתיחת חנויות בשבת והענקת חופשיות מלאה לממכר כל מה שמתחשק, אלא על בסיס יהדות ומסורת. כמובן שאפשר לדאוג בו זמנית לקידמה ומודרניזציה. אבל אסור לנו לדרוך בדרך לשם על היהדות, וודאי שלא ללכת נגד ההלכה או לפגוע בשבת.

"הטעות הגדולה ביותר היא לקחת את אורח החיים שלנו ולנסות להפוך אותו לכזה שדומה לשל כל הגויים. כי אנחנו צריכים להביא דבר שונה  ולהיות אור לגויים. אם רק נצליח לשלב בתוך הקידמה וההתפתחות של תל אביב גם את היהדות, זה יהיה הישג".

בראיון לתכנית בכיוון אחר עם דודו כהן:

"אנחנו האלטרנטיבה היחידה"

איך אתה קורא את המפה? נראה לך שיש לש"ס סיכויים טובים?

"אני חושב שהסיכויים גבוהים, כי מתוקף מה שאני רואה בשטח, כאחד שמסתובב הרבה בין אנשים מסורתיים, אני יכול לומר שבשנים האחרונות נוצרה בתל אביב תחושה שראש העיר נלחם בצורה קיצונית וברוטאלית בכל מה שנודף ממנו ניחוח קלוש של יהדות. זה גורם לאנשים לרצות לשנות ולחפש שינוי.

"בינתיים אין אלטרנטיבות, כי רוב הסיעות המתמודדות מול ראש העיר הן שמאלניות ומחזיקות בדעות די דומות לשלו. אנחנו הסיעה הבולטת ביותר מבחינת כל מה שקשור ליהדות ולמסורת ישראל. אנחנו היחידים שמייצגים את הערכים האלו. אז אני משער שכל מי שמרגיש שראש העיר חצה קווים אדומים ומחפש משהו אחר, יגיע בסופו של דבר אלינו".  

"אני עצמי מכיר היטב את העולם החילוני, כי הרי הגעתי משם. כעת אני מרגיש שבעצם הפעילות שלי יש עניין של תשובת המשקל. כי אם פעם ייצגתי את עולם הזוהר ונתתי חסות למלכות יופי ודברים מהסוג הזה, הרי שכיום אני מחפש לחזק כמה שיותר את הרוחניות והאמונה. אני מרגיש שזה מה שמוטל עליי".

תגיד, אחרי שחזרת בתשובה לא עברה לך בראש המחשבה לעזוב את תל אביב?

"האמת היא שפעמים רבות חשבתי על כך, אבל בכל פעם מחדש הכריעה הכף של הרצון החזק שלי להמשיך לעסוק בזיכוי הרבים בתל אביב, ובעיקר בשיעור של הרב זמיר כהן. הרב מגיע אלינו במיוחד פעם בשבוע ומוסר שיעור שהגיע עד היום למאות אלפי אנשים.

"השיעור הזה התחיל לפני כשש שנים, בדיוק בתקופה בה החלה ההתקרבות הרוחנית הגדולה בצפון תל אביב. חז"ל אומרים שידוע שבמקומות שיש קדושה גדולה יש גם טומאה גדולה. אני רואה זאת כל הזמן בחוש – אנחנו פותחים ומייסדים שיעורים בזה אחר זה, אבל מצד שני – ממש באותו קצב נשמעות עוד 'הברקות' ועוד התבטאויות של ראש העיר בנושאים שהם ההיפך מטהרה ומקדושה. אם זה מצעד או מופע, או כל דבר אחר שכל כך מזעזע אותנו. אז אני שמח שיש שינוי טוב, אבל מוטל עלינו לדאוג לכך שהוא יימשך".

תגיות:משה חייםיהדותתל אביב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה