חדשות בארץ

נתניהו: החלטת ממשל טראמפ להפסיק את הסיוע לאונר"א - שינוי מבורך וחשוב

נתניהו, שהגיע הבוקר לטקס פתיחת שנת הלימודים בבית ספר ביד בנימין, התייחס להחלטה האמריקנית שפורסמה בסוף השבוע: "צריך לבטל את מוסד הפליטות, לקחת את הכספים ולעזור באמת לשיקום הפליטים"

(צילום: פלאש90)(צילום: פלאש90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הבוקר (ראשון) באופן פומבי על החלטתו של הממשל האמריקני בסוף השבוע להפסיק את המימון לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים.

נתניהו, שהגיע לטקס פתיחת שנת הלימודים בבית הספר הממלכתי-דתי היסודי "ברויאר" ביישוב יד בנימין, אמר כי ההחלטה האמריקנית מהווה "שינוי מבורך מאוד וחשוב" שישראל תומכת בו.

נתניהו שטח בדבריו את ההבדל בין האופן בו ישראל קלטה פליטים לאורך שנותיה לבין ההנצחה המכוונת של הפליטוּת הפלסטינית בהובלתה של אונר"א: "ביישוב הזה [יד בנימין] נקלטו עקורי גוש קטיף", אמר ראש הממשלה. "עקורי גוש קטיף, החיים שלהם היו יכולים להיות טרגדיה, אסון נורא. זה התחיל עם כאב נורא, אבל מדינת ישראל, והיישוב כאן וראש המועצה, וכל אזרחי ישראל פעלו יחד כדי שעקורי גוש קטיף לא יהיו פליטים בארצם. אנחנו קלטנו, והם חידשו את חייהם לחיים נפלאים ביישוב הנפלא הזה. יש את הזיכרון, אבל יש את ההווה והעתיד שכבר השתנה, וזה נותן חיים חדשים ותקווה גדולה. ככה אנחנו נהגנו במדינת ישראל, גם כשעשינו דבר שאני חושב שלא היה צריך לעשות, אבל קרה - טיפלנו בבעיה".

ראש הממשלה הוסיף: "והאם לא באו אלינו עקורים מכל מיני ארצות? האם לא באו אלינו ניצולי שואה שנקרעו מאדמתם? מיישובים שהם היו בהם, כמו בליטא - 500 שנים, מפולין - 1000 שנים. הם נעקרו, שרדו ובאו הנה. האם השארנו אותם כפליטים? לא, קלטנו אותם. וכך גם ממדינות ערב, שנעקרו, מאותה מלחמה, מלחמת השחרור. מאות אלפי יהודים שבאו הנה כפליטים ללא כל, השאירו את כל רכושם מאחור. האם השארנו אותם כפליטים? לא! הפכנו אותם לאזרחים תורמים ושווים במדינה שלנו".

"זה לא מה שקורה עם הפלסטינים", המשיך נתניהו, "שם יצרו לפני 70 שנה מוסד מיוחד - לא לקלוט את הפליטים, אלא להנציח את הפליטים. לכן ארצות הברית עשתה דבר חשוב מאוד, בזה שהיא מפסיקה את המימון לסוכנות הנצחת הפליטים, שקוראים לה אונר"א. היא סוף סוף מתחילה לפתור את הבעיה. זה דבר חשוב מאוד. צריך לבטל את מוסד הפליטות, צריך לקחת את הכספים ולעזור באמת לשיקום הפליטים, שמספרם האמיתי הוא קמצוץ מהמספר שמדווחת סוכנות אונר"א. זה שינוי מאוד מבורך וחשוב, ואנחנו תומכים בו".

דובר משרד החוץ הישראלי, עמנואל נחשון, בירך אף הוא על החלטת הממשל האמריקני להפסיק את המימון לאונר"א. נחשון כתב לפני שעה קלה בחשבון הטוויטר שלו כי "אונר"א מנציחה את מיתוס מעמד 'הפליט' הנצחי של הפלסטינים. המטרה היחידה של הארגון היא לשמר כלי בלתי לגיטימי, שמטרתו לחסל את מדינת ישראל. אונר"א היא לא הפתרון, אלא חלק מהבעיה".

ההחלטה של ממשל טראמפ פורסמה שלשום באופן רשמי על ידי דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, הת'ר ניוארט. בהודעה שהוציאה לתקשורת אמרה ניוארט דרכי התנהלותה של אונר"א הפכו אותה לארגון "פגום באופן בלתי הפיך" והוסיפה: "הממשל בחן את הנושא בקפידה והחליט שארצות הברית לא תעביר תרומות נוספות לאונר"א". עוד נמסר, כי ארצות הברית תחפש דרכים חלופיות לסייע לאוכלוסיה הפלסטינית מבחינה הומניטרית.

ההחלטה האמריקנית מהווה מכה פיננסית קשה ביותר לאונר"א, שכשליש מתקציבה השנתי מומן עד כה על ידי ארצות הברית. דובר אונר"א, כריס גאנס, הביע בשם ארגונו "צער ואכזבה עמוקים" על ההחלטה האמריקנית. הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנחנו דוחים, בצורה הנחרצת ביותר, את הביקורת לפיה בתי הספר, מרכזי הבריאות וסיוע החירום של אונר"א 'פגומים באופן בלתי הפיך'".

האיחוד האירופי: החלטת הממשל האמריקני "מצערת"

הפלסטינים הגיבו בזעם על ההחלטה. סגן ראש הממשלה ושר ההסברה הפלסטיני, נביל אבו רודיינה, אמר כי מדובר ב"מתקפה בוטה על העם הפלסטיני והפרה של החלטות האו"ם. ענישה כזו לא תצליח לשנות את העובדה שלארצות הברית אין עוד תפקיד באזור ושהיא לא חלק מהפתרון. לא ארצות הברית ולא אף אחד אחר יצליחו לפרק את אונר"א". דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי מדובר בניסיון למחוק את זכות השיבה, והוסיף כי "ההנהגה האמריקנית הפכה לאויב העם והאומה שלנו. לא ניכנע בפני החלטות לא צודקות מסוג זה".

גם ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, ששמו נקשר לאחרונה בהתבטאויות אנטישמיות רבות, גינה את החלטת הממשל לעצור את הזרמת הכספים לאונר"א. קורבין כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מביש שארצות הברית עוצרת את המימון לאונר"א, סוכנות פליטים חיונית של האו"ם". הוא הוסיף ופנה בקריאה לממשלת בריטניה "לעזור ולמלא את החלל שנוצר באמצעות הגדלה של תרומותיה. תמיכה בפליטים הפלשתינים היא מחויבות חשובה עד שיהיה הסכם צודק ובר קיימא לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

ירדן הביעה צער על ההחלטה האמריקנית, וטענה כי היא רק תצית את הקיצוניות ותפגע בסיכויים להגיע לשלום במזרח התיכון. ראש הממשלה הירדני, איימן ספדי, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לפגיעה בשירותי אונר"א יהיו "השלכות מסוכנות מאוד מבחינה הומניטרית, פוליטית ובטחונית לפליטים ולאזור כולו". הוא הוסיף כי "זה רק יחזק את הסביבה של יאוש שבסופו של דבר יוצרת קרקע פוריה למתח נוסף". ספדי ציין כי ארצו תמשיך לגייס תרומות עבור אונר"א.

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, מסר כי ארצו תגדיל "באופן משמעותי" את הסיוע לאונר"א: "אובדן הארגון", אמר, "עלול ליצור תגובת שרשרת בלתי נשלטת". האיחוד האירופי הודיע אף הוא כי ימשיך לתמוך באונר"א. בהודעה שהוציא האיחוד נאמר כי החלטת הממשל "מצערת" וקרא לו לשקול אותה מחדש. האיחוד ציין כי הוא "מחויב להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות, החיונית ליציבות ולביטחון באזור".

ובתוך כך, חברת החדשות פרסמה אמש כי בשלב הנוכחי הממשל האמריקני מתכוון לאפשר למדינות המפרץ להעביר כספים לאונר"א למימון פעילותה עד סוף השנה, וכי גורמים מדיניים בישראל עודכנו על כוונה זו. עם זאת, הממשל יתנה בהמשך את העברת המימון בניהולו של דיון מחודש על המנדט של הסוכנות ועל האופן בו היא מגדירה מיהם הפליטים הזכאים לקבל ממנה סיוע. אחת מנקודות הביקורת של הממשל על אונר"א עוסקת במספר הפליטים הגבוה של פליטים פלסטינים בו נוקב הארגון - 5 מיליון. מספר זה נובע מהעובדה שאונר"א מעניקה מעמד של פליט גם לצאצאיהם של הפלסטינים שברחו מהארץ במהלך מלחמת העצמאות ב- 1948 ובמלחמת ששת הימים ב- 1967 – הגדרה ייחודית שאינה קיימת בנוגע לפליטים באזורי סכסוך אחרים בעולם. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, התבטא לאחרונה כי אונר"א מפרה את המשפט הבינלאומי בנוגע למעמדם של פליטים". בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" אמר בולטון כי "התוכנית של אונר"א היא היחידה בהיסטוריה המבוססת על ההנחה שמעמד הפליטים עובר בירושה. חלק גדול מההוצאות שלה נועד להנציח את מעמד הפליט של העם הפלסטיני, ואני חושב שזו טעות. אני חושב שזו טעות מנקודת מבט הומניטרית. זו הנצחה של מעמד לא טבעי".

תגיות:אונר"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה