פיתוח האישיות

מה יש לעשות בעת כעס, וכיצד נזכה שימחלו לנו על כל עוונותינו? 10 עובדות

הפלא יועץ בערך "סבלנות" מבאר לנו במתק שפתיו את חשיבות מידת הסבלנות – לילדים, לבני הבית, ובעיקר בשעת מריבה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. "סבלנות מה טוב ומה נעים, וזו מידה טובה צריכה לכל אדם, הגדול לפי גדלו, והקטן לפי קטנו, אם הוא ראש העם - צריך הוא לסבול את משא העם, ולסבול עלבונו מאנשים בני בליעל המתריסים כנגדו, וינהגם וינהלם בנחת רוח".

2. "וכן כל אחד בביתו לגבי אישה ותינוק - לעולם תהא 'שמאל דוחה וימין מקרבת', והכל לפי מה שהוא אדם, ולפי דעתו של בן ולפי שניו, ולפי מידותיו ולפי השעה ולפי הצורך, צריך פלס ומאזני משפט, ושיקול הדעת בשקל הקדש איזוהי דרך ישרה, אם לזרוק מרה או לסבל ולשתק, אם לדבר רכות או קשות".

3. "וכמה גבורה צריך לסבול על ענין הדיבור", ממשיך הפלא יועץ בדבריו. "לכן, אף אם יהיה ליבו בוער כאש והדבור מקשקש בתוכו ורוצה לצאת החוצה - יתגבר כארי לכוף את יצרו ולעצור את מילותיו".

4. "ובפרט בעת כעס ישים עצמו כאילם, לא יפתח פיו, כי לא בדעת ידבר, ואיש אף - בדבריו יגרה מדון, והוא מחרף ומגדף, ואפילו שכינה אינה חשובה כנגדו", כותב הפלא יועץ דברים נוראים אודות הכועס, "ולכן שתיקה יפה ויסבול ולא ישיב חורפו דבר, כי שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו (משלי כא כג), וזוכה לרב טוב".

5. "וכמה סבלנות צריך למי שרוצה להיות מלמד תורה לתינוקות של בית רבן, או לבניו", מתייחס הפלא יועץ למידת הסבלנות הנצרכת למלמדים, למורים ולמורות, ולכל מי שעוסק בחינוך ילדים. "ולפעמים הם קשים לשמע ומהר לאבד, או מחמת שהם חסרי מדע, או מחמת שאין נותנים לב לשמוע ולהבין, וטבע הוא באנוש שיכעס גם כעס", מזדהה הפלא יועץ עם האתגר, ומעניק הדרכה למורים: "וצריך סבלנות להוכיחם כפי הראוי להם לפי מה שהם ולנהלם, ולהיות חוזר חוזר עמהם, כמעשה דרבי פרידא שהיה חוזר עם תלמידו ארבע מאות זמני וזכה לשכר טוב (ערובין נד ב)".

6. מידת הסבלנות בתוך הבית – גדולה היא מאוד. כותב הפלא יועץ: "וכן כל מי שנפלה בחלקו אישה קשת רוח, לו בכח יגבר להיות סובל הכל משום שלום הבית, כי גדול הוא".

7. הפלא יועץ מתייחס לכך שעיקר האדם הוא – כאשר מכעיסים אותו והוא מעביר על מידותיו. כה דבריו: "ואין לשבח ולפאר למי שהכל מכבדים אותו ומנשאים אותו ועושים רצונם כרצונו, שאינו כועס, כי אם בזאת יתהלל המתהלל: כאשר מכעיסים אותו על פניו ועושים עמו שלא כהוגן והוא סובל את הכל ומעביר על מידותיו - שבזה מרוויח, שמעבירין לו על כל פשעיו".

8. הפלא יועץ ממשיך ומזכיר את הפסוק באיוב "תולה ארץ על בלימה", ואת דברי רבותינו במסכת חולין: "העולם מתקיים על מי שבולם פיו בשעת מריבה".

9. ממשיך הפלא יועץ: "ידוע הדבר הוא שמידת הסבלנות היא טובה מאוד, אבל אומרים מי זה האיש אשר יוכל שאת לעמוד בו".

10 מסכם הפלא יועץ את דבריו: "אמנם בגלל התועלת הנמשך ממנו לגוף ולנפש, לעולם הזה ולעולם הבא - ראוי להתחזק ברב עוז ותעצומות, וכל אשר יחפוץ האיש יעשה בעזר משמים, ולפי הצער והקושי – כן השכר, והבא להיטהר – מסייעין אותו".

תגיות:מחילהעוונותמידת הכעס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה