חדשות בארץ

נשיא הפיליפינים דוטרטה הגיע לביקור בישראל

במהלך פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו, אמר הנשיא הפיליפיני: "אנחנו חולקים את אותה התשוקה לשלום, ואת אותה התשוקה שלא לאפשר למדינות שלנו להיות מושמדות בידי אלה שמחזיקים באידאולוגיות מושחתות"

נתניהו ודוטרטה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו ודוטרטה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

נשיא הפיליפנים רודריגז דוטרטה הגיע אמש (ראשון) לביקור בן ארבעה ימים בישראל.

את ביקורו פתח דוטרטה במפגש במלון "רמדה רנסנס" בירושלים עם מאות מבני ארצו העובדים בישראל, שקיבלו את פניו בהתלהבות. היום נפגש הנשיא הפיליפיני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך פגישתם נחתמו בנוכחותם שלושה הסכמים בילטרליים: שני מזכרי הבנות לשיתוף פעולה בתחומי המדעים ולעידוד השקעות, וכן הסכם סיעוד המסדיר את העסקתם בישראל של עובדים זמניים מהפיליפינים. הסכם הסיעוד מבטל את כל עמלות התיווך, יחסוך אלפי שקלים, ויסייע לקשישים ולנזקקים לשירותי סיעוד. מהצד הישראלי חתם על ההסכם שר הפנים אריה דרעי, ומנגד – שר העבודה והתעסוקה הפיליפיני, סילבסטרה הרננדו בלו.

מזכר ההבנות המדעי נועד לעודד ולבסס תוכניות לשיתוף פעולה מדעי בין משרד המדע והטכנולוגיה של ממשלת ישראל ובין מחלקת המדע והטכנולוגיה של הפיליפינים. שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס חתם על ההסכם עם שר החוץ של הפיליפינים, אלן פיטר קאייטאנו. שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, חתם עם שר המסחר והתעשייה הפיליפיני, רמון לופז, על מזכר הבנה לעידוד השקעות ישירות בין שתי המדינות.

בפתח פגישתם של נתניהו ודוטרטה, ציין ראש הממשלה כי מדובר בביקור ראשון מסוגו בישראל של נשיא הפיליפינים. הוא הוסיף: "אנו זוכרים את תפקידה החשוב של הפיליפינים, שקיבלה פליטים יהודים במהלך השואה. אנו זוכרים שהפיליפינים הייתה המדינה האסייתית היחידה שהצביעה בעד הקמת מדינת ישראל בהחלטת האו"ם ב- 1947 [החלטת החלוקה]. כבוד הנשיא, אנחנו זוכרים את ידידינו, והידידות הזו פרחה במהלך השנים ובמיוחד בשנים האחרונות".

בהתייחסו להסכם הסיעוד שנחתם בין שתי המשפחות, העלה נתניהו על נס את עבודתם המסורה בישראל של עובדים פיליפינים בטיפול בקשישים. הוא הזכיר כי אביו המנוח, בן ציון נתניהו, שנפטר בגיל 102, "זכה בשנותיו האחרונות לטיפול נהדר על ידי מטפלת מהפיליפינים בשם לי. אישה עם חמלה ותבונה יוצאות דופן. היא טיפלה בכל צרכיו של אבי, וכשהוא נפטר היא טיפלה בצרכיו של אחיו עד שהוא נפטר. אני, בדומה למשפחות רבות בישראל, נרגש מאוד מהבעת האנושיות הזו. היום נחתום על הסכם שיפחית עד כ- 12,000 דולר מהעלויות של כל מטפל. זה כסף שנלקח מהמטפלים והמשפחות הישראליות שחפצות כל כך בשירותיהם. זהו הסכם יוצא מן הכלל ואני חושב שהוא מבשר על סוג הידידות שאנו מפתחים".

דוטרטה מצידו אמר: "אנחנו חולקים את אותה התשוקה לשלום, אותה התשוקה לבני אדם, וגם את אותה התשוקה שלא לאפשר למדינות שלנו להיות מושמדות בידי אלה שמחזיקים באידאולוגיות מושחתות". הוא הודה על אירוחם של כ- 20 אלף עובדים פיליפינים בארץ: "שמעתי שמתייחסים אליהם כבני אדם, בניגוד למקומות אחרים".

גורמים בלשכתו של נתניהו מסרו כי במהלך הפגישה עם דוטרטה נידונה האפשרות לכונן טיסה ישירה בין המדינות, וכן נדונו שיתופי פעולה בתחומי הטכנולוגיה, החקלאות והסיעוד. נתניהו העלה בפגישה את הסוגיה של הישראלי שנעדר מזה שלוש שנים בפיליפינים, ודוטרטה הבטיח לסייע. הנשיא הפיליפיני הזמין את ראש הממשלה לבקר בארצו.

דוטרטה הגיע אחרי הצהריים לביקור במוזיאון "יד ושם" בירושלים. הוא כתב בספר האורחים של המוזיאון: "לעולם לא עוד. מי יתן והעולם ילמד את הלקח מהתקופה המזעזעת והאפלה הזו בתולדות האנושות, ולבבות האנשים בכל העולם יישארו פתוחים. מי יתן וכולם ילמדו לעבוד יחדיו כדי להעניק מקלט בטוח לאלו שנרדפים".

וגם זאת מביקורה של המשלחת הפיליפינית בארץ: שר הביטחון אביגדור ליברמן נפגש עם שר ההגנה של הפיליפינים. בתום הפגישה לא יצאה הודעת סיכום רשמית, אך גורם ישראלי בכיר ציין כי השניים דנו ברכישות נשק אפשריות של הפיליפינים מישראל ובהגברת שיתוף הפעולה הצבאי. כלי תקשורת בפיליפינים טענו אתמול כי דוטרטה שוקל לרכוש מישראל ציוד עבור משמר החופים של ארצו, בין היתר ציוד צבאי.

מחר בבוקר יגיע דוטרטה למשכן הנשיא בירושלים, לפגישה עם הנשיא רובי ריבלין.

תגיות:פיליפינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה