חדשות בארץ

דיוויד פרידמן: תוכנית השלום של טראמפ לא תוצג בחודש הבא באו"ם

בשיחה עם אנשי הקונגרס היהודי האמריקני, אמר שגריר ארצות הברית בישראל כי "העולם הותש מהנרטיב הפלסטיני". עם זאת, הוסיף, בסופו של דבר ישראל תצטרך להחליט על מדיניות ברורה ביחס לפלסטינים

פרידמן ונתניהו בטקס העברת השגרירות לירושלים, 14 במאי 2018 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)פרידמן ונתניהו בטקס העברת השגרירות לירושלים, 14 במאי 2018 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, מבהיר כי "עסקת המאה" – תוכנית השלום המדוברת של הממשל האמריקני – לא תוצג על ידי הנשיא דונלד טראמפ במושב העצרת הכללית של האו"ם שייפתח בחודש הבא בניו יורק. הפרסום על כך הובא לראשונה על ידי ג'ייקוב קורנבלו ב- Jewish Insider ובהמשך על ידי ירון אברהם מחברת החדשות.

על פי הדיווח, בשיחת ועידה שקיים עם אנשי הקונגרס היהודי האמריקני, אמר פרידמן כי "אין לוח זמנים להצגת תוכנית השלום" מכיוון שתאריך היעד עובר שינויים כל העת בהתאם לשיחות שמנהל הממשל על התוכנית עם גורמים שונים. הוא דחה בנחרצות את ה"שמועות" לפיהן טראמפ יציג את התוכנית באו"ם: "זה לא יקרה". פרידמן הדגיש כי הממשל אינו מתכוון לוותר על הצגת התוכנית לצדדים, והוא ממתין לעיתוי המתאים ביותר לעשות זאת: "אנחנו רק מנסים לחשוב מתי אנחנו חושבים שזה הזמן הנכון, כדי לקבל את התגובה החיובית ביותר במטרה לחולל את ההתקדמות הגדולה ביותר".

פרידמן התייחס לשינויים שחלו בעולם כולו, ובאזור בפרט, ביחס לסוגיה הפלסטינית וביחס לישראל, תוך שהוא מותח ביקורת על ההנהגה הפלסטינית: "אני חושב שהעובדות השתנו ושהעולם השתנה... העולם הותש מהנרטיב הפלסטיני. אני מבחין בין הנרטיב הפלסטיני לעם הפלסטיני. ההנהגה הפלסטינית הרסה במשך דורות את העם שלה. אבל הנרטיב, לפיו איכשהוא ישראל היא 'שחקן' מרושע שצריך לרסן אותו – הנרטיב הזה לא מהדהד יותר".

פרידמן ציין, כי בסופו של דבר ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה מה לעשות בנוגע לשניים וחצי מיליון הפלסטינים ביהודה שומרון: "או לתת להם מדינה עצמאית או לקלוט אותם [בתוך ישראל]. כרגע הם [ישראל] לא עושים אף אחת מהשתיים. בנקודה מסוימת, הם יצטרכו להחליט. אנחנו רוצים לעזור להם לקבל את ההחלטה הנכונה – עבורם ועבור הפלסטינים – במהלך כהונתו של ממשל טראמפ, מפני שאני חושב שזו סביבה טובה עבורם להתקדם בנידון".

השגריר האמריקני הבהיר את דבריו של טראמפ בשבוע שעבר – בעצרת בווירג'יניה המערבית – לפיהם במשא ומתן עם הפלסטינים ישראל תצטרך לשלם "מחיר גבוה יותר" בעקבות ההכרה האמריקנית בירושלים כבירתה והעברת השגרירות אליה. הוא הדגיש כי ההחלטה על העברת השגרירות לא הותנתה בוויתור ישראלי מקביל: "אין ולא הייתה דרישה מישראל שהיא תעשה משהו בתמורה לכך". פרידמן הוסיף, עם זאת, כי טראמפ מצפה שהמאמצים שעשה "לחזק את ישראל ואת הקשר ההיסטורי בן אלפי השנים שלה לירושלים" יתוגמלו בנכונות ישראלית "להתגמש קצת": "הנשיא מרגיש, שאם הצדדים יהיו בני מזל דיים לשבת בחדר ולהתקדם [כתוצאה מהחלטתו להוריד את ירושלים משולחן המשא ומתן], הוא עשוי לומר לישראלים: 'תראו, האם אתם יכולים לעשות קצת יותר? תראו מה עשינו בשבילכם. האם יש עוד משהו שאתם יכולים לעשות?'".

פרידמן גם התייחס לסערה סביב חוק הלאום, שאושר בחודש שעבר בכנסת: "ישראל היא דמוקרטיה שיש לה הזכות להעביר חוקים ויש לה הזכות לפרש את החוקים באמצעות המערכת השיפוטית העצמאית שלה". השגריר המשיך, עם זאת, כי "לישראל יש חוקי יסוד, ואחד מהם הוא חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. יש נתק בין מה שחוק הלאום אומר והאופן שבו הוא מתפרש". פרידמן סיכם את הסוגיה בכך ש"אפשר היה לעשות דברים טוב יותר, אבל זה עניין ישראלי פנימי".

תגיות:דונלד טראמפדיוויד פרידמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה