חדשות בעולם

טראמפ: ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה במשא ומתן עתידי עם הפלסטינים

בעצרת שקיים בווירג'יניה המערבית, התייחס נשיא ארצות הברית להחלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את השגרירות האמריקנית: "זה היה הדבר הנכון לעשות"

טראמפ, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)טראמפ, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס הלילה (חמישי) להחלטות שקיבל להכיר בירושלים כבירתה של ישראל ולהעביר אליה את השגרירות האמריקנית, ולהשלכותיהן של החלטות אלו על המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

בעצרת שקיים בווירג'יניה המערבית אמר טראמפ: "הכרתי בירושלים כבירת ישראל ופתחתי בה את השגרירות. ואני מבין עכשיו מה קרה. הרבה נשיאים אמרו 'נעשה את זה, נעביר את השגרירות לישראל, היא תהיה הבירה של ישראל', והם לא עשו זאת". טראמפ תיאר בהמשך דבריו את מסכת הלחצים שהופעלו עליו שלא לקבל את ההחלטות בנוגע לירושלים: "עכשיו אני מבין מדוע הרבה נשיאים לפניי אמרו שיעשו זאת ולא עשו זאת: בגלל שקיבלתי הרבה מאוד שיחות ממנהיגים זרים שאמרו לי לא לעשות את זה, ביקשו ממני לא להעביר את השגרירות. אז מה שעשיתי – חמישה ימים לפני כן, הפסקתי לקבל שיחות ואמרתי 'אתקשר אליכם בחזרה בשבוע הבא'. כי ידעתי מה הם יבקשו ממני. הרבה יותר קל לומר 'מצטער, לא ידעתי שאתה מתקשר בגלל זה'. זה היה צריך להיעשות לפני שנים".

טראמפ הדגיש כי "אם אי פעם יהיה שלום עם הפלסטינים – זה היה הדבר הנכון לעשות, כי הסרנו את זה מהשולחן. מפני שבכל פעם שהיו שיחות שלום, הם לא עברו את השלב של הדיבורים על ירושלים כעיר בירה, אז אמרתי 'בואו נוריד את זה מהשולחן'". הנשיא האמריקני הוסיף: "במשא ומתן ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר, כי הם זכו בדבר משמעותי מאוד. כעת זה מחוץ לשולחן, אין מה לשאת ולתת [על ירושלים]. אך כעת זה התור שלהם, בואו נראה מה יקרה. שמעתי תמיד שהשלום בין ישראל והפלסטינים זו העסקה הקשה שבעסקאות. עכשיו בואו נראה מה יקרה".

ובתוך כך, היועץ לביטחון לאומי בבית הבית, ג'ון בולטון, המסיים היום את ביקורו בישראל, אמר הבוקר כי ארצות הברית אינה דנה בהכרה אפשרית בתביעתה של ישראל לריבונות על רמת הגולן. בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" אמר בולטון: "שמעתי שהרעיון הוצע, אבל הוא לא נדון כעת, לא התקבלה עליו החלטה בממשל האמריקני". בולטון הוסיף: "כמובן שאנו מבינים את הטענה הישראלית שהיא סיפחה את רמת הגולן – אנחנו מבינים את עמדתם – אבל כרגע לא חל שינוי בעמדתה של ארצות הברית".

בתשובה לשאלה האם הממשל רואה את אפשרות הקמתה של מדינה פלסטינית כדרך לנוע קדימה בתהליך השלום, אמר בולטון בזהירות: "אני חושב שההשקפה האמריקנית מזה זמן רב היא, שבסופו של דבר הישראלים והפלסטינים הם שיצטרכו להסכים על כך. אף אחד לא יכפה שלום במובן זה".

הבכיר האמריקני היה נחרץ בהרבה בהתייחסו למדיניותה של ארצות הברית ביחס לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם עבור הפליטים הפלסטינים. כזכור, ארצות הברית הודיעה בחודש ינואר על הקפאתם של 65 מיליון דולר – כמחצית מכספי הסיוע אותם התכוונה להעביר לאונר"א – והעבירה לארגון 60 מיליון דולר בלבד. בתחילת החודש חשף ה- Foreign Policy, כי ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, בחן לאחרונה את האפשרות להביא לסגירתה של אונר"א. המגזין האמריקני טען, בהסתמך על מקורות אמריקניים ופלסטיניים, כי פעילותו זו של קושנר הינה חלק ממהלך נרחב של ממשל טראמפ להפקיע מהפלסטינים את מעמדם כפליטים באזור ולהוריד את סוגיית הפליטים משולחן המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. דבריו של בולטון בראיון ל"רויטרס" מחזקים את הסברה כי מדיניותו של הממשל פועלת בכיוון זה. הוא אמר כי "אונר"א היא מנגנון כושל. היא מפרה את המשפט הבינלאומי בנוגע למעמדם של פליטים. התוכנית של אונר"א היא היחידה בהיסטוריה המבוססת על ההנחה שמעמד הפליטים עובר בירושה, ואני חושב שכבר מזמן עברנו את הצעדים להפחתת המימון". בולטון הוסיף כי "חלק גדול מההוצאות של אונר"א נועד להנציח את מעמד הפליט של העם הפלסטיני, ואני חושב שזו טעות. אני חושב שזו טעות מנקודת מבט הומניטרית... [זו] הנצחה של מעמד לא טבעי".

תגיות:ג'ון בולטוןדונלד טראמפירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה