הידברות לנוער

הידברות לנוער: בואו נדבר על זה – מראה שעל הקיר

מה הבגדים שלנו אומרים עלינו, והאם הם באמת אומרים עלינו כל כך הרבה? מה שהמראה שלנו אומרת לנו

  • י"ט אלול התשע"ח
(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

"מראה, מראה שעל הקיר, מי הכי יפה בעיר?" (המלכה הרעה למראה שלה).

זוכרים את הסרט שלגיה? אחד הקטעים הכי מוכרים בו הוא כשהמלכה מסתכלת במראה, והמראה אומרת לה שיש יפה ממנה.

למעשה, קצת מצחיק לומר, אבל היא לא היחידה שמדברת למראה שלה. היום,כמעט כל אחד מדבר למראה שלו, רק לא במילים – אלא עם העיינים. את פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב וכל אלה אנחנו מכירים די טוב, נכון? שאלנו את עצמנו מה התכלית של כל אלה? למה הם קיימים בכלל?! מה היה רע לעולם שהוא היה נצרך להם כל כך, ולא מעט מבלים בהם את רוב זמנם, שלא נדבר על המכורים? פעם, האתרים האלה היו נטו לשיתוף מידע וצרכים בסיסיים, אבל מהר מאוד הכל התגלגל לדבר אחר לגמרי – חיצוניות.

מכירים את המשפט: אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו?
למי שלא יודע, המשפט הזה נאמר ע"י רבי במסכת אבות. אנחנו תמיד מפרשים את זה שאסור להתסכל איך אדם נראה מבחוץ, אלא תמיד על איך הפנימיות שלו. צער לי לבאס אתכם, אבל – לא, לא זה מה שרבי התכוון אליו. למעשה, הפירוש הזה לא נאמן למקור, כלומר לרבי, בכלל. הוא פירוש שנוצר במהלך ההיסטוריה, עיוות לדברים שנאמרו בהקשר אחר לגמרי.

למעשה, הדבר הנכון הוא כזה: כשמסתכלים על חיצוניות, תחזיקו חזק, לפעמים נכון מאוד לפרש ולהסתכל על אדם לפי איך שהוא נראה ומתלבש.

עובדה! אופנה היא הצורך של האדם לסגנן את חייו, להתחדש, להביע את עצמו.
כשאדם מביע את עצמו – הוא מראה בדיוק מה הוא רוצה לבשר ולומר לעולם. כשאנשים הולכים בחוסר צניעות, זה לא רק בגלל לחץ חברתי שמופעל באופן כללי על החברה או הרגל עם השנים, אלא מאחר שהוא רוצה להראות מה חשוב לו באמת. כאשר מקצינים את הגוף וכששמים עליו דברים לא מכובדים זה מראה בדיוק מה חשוב לאדם – החיצוניות – שאני יפה, אופנתי, נחשב, ושמה שחשוב לי הוא בעיקר החומריות. לעומת זאת אדם שמתלבש בצניעות ובמכובדות – משדר לעולם שמה שחשוב לו הוא לא הגוף והחומריות (שכן הגוף הוא סמל לחומריות), אלא המכובדות והערכים שאליהם הוא נאמן, כמו פנימיות, טוהר מידות, והחכמה. אני מאמין שלא כולם יסכימו פה אחד לדברים שאמרתי, אבל תחשבו על זה, כמה כסף אנשים מבזבזים והולכים לעבוד רק בשביל להביע את עצמם? הרי כולם מודים שהפנימיות חשובה יותר, אז למה אלה שכל כך מתעסקים באופנה וחיצוניות לא מתעסקים בפניומיות שלהם דווקא רוב הזמן? מי שמתעסק במשהו – מראה שזה מה חשוב לו.

ממש בשל כך הקב"ה מצווה אותנו, גבר ואישה כאחד, ללכת בצניעות, לא להחצין את החומריות שהולכת ודועכת, כמו אופנה שמתחלפת כל עונה, אלא את הפנימיות והדברים החושבים באמת, שבונים את האדם, כמו החכמה והרגישות שלנו לעצמנו, עולמנו הפנימי והסביבה.

פעמים שהצורך של האדם להתעסק באופנה ולהראות חזק ושרירי, הוא לא אחר מאשר הרצון של להיות נאהב ומקובל בחברה, שלמעשה רוב הזמן לא מתעסקת בפנימיות האדם אלא במה שקורה בחוץ. לפעמים, להתלבש ולהיראות בתור מי שאתה לא.
תתפלאו או לא – אבל איך שאדם מביע את עצמו מבחינה חיצונית ופנימית – כך הוא מושך אחריו אנשים בעלי ערכים דומים לשלו.

כשאנחנו מתחזקים ומתקרבים לאבא'לה שבשמיים, צריכים לדעת מה חשוב באמת – הפנימיות.
לא אמרנו שישר צריך לעשות מהפך כאן ועכשיו, להשתנות מהקצה אל הקצה ולהחליף ברגע זה בגדים, אבל בפעם הבאה שאנחנו הולכים לקנות בגדים, או כשנפתח את ארון הבגדים – נחשוב פעמיים מה זה אומר, החלטה כל כך פשוטה – לשים עלינו בגדים שמייצגים אותנו.

תגיות:הידברות לנוערהשתקפותחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה