דמויות ביהדות

הרב יוסף שלמה כהנמן, הרב מפוניבז’: איבד את משפחתו בשואה - ולא אמר נואש

הרב יוסף שלמה כהנמן זצ"ל איבד את משפחתו בשואה אך לא אמר נואש. הוא הגיע לארץ ישראל והקים את ישיבת פוניבז'. קווים לדמותו מעוררת ההשראה

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

היום (שישי) ל יום השנה ה-53 לפטירתו של הרבי מפוניבז', הגאון רבי יוסף שלמה (בן אברהם) כהנמן זצ"ל (ג' בסיון תרמ"ח - כ' באלול תשכ"ט). הרב כהנמן היה ראש ישיבת פוניבז' בליטא לפני השואה, מייסד הישיבה בארץ לאחר השואה,  והעומד הראשון בראשה. כן כיהן הרב כחבר מועצת גדולי התורה. למרות הטרגדיה האישית שלו באבדן אשתו ו-9(!) מתוך עשרת ילדיו  - לא אמר נואש, ולאחר שבחסדי שמים הצליח להימלט יחד עם בנו אברהם מליטא לישראל, הקים את ישיבת פוניבז', וקראה על שם העיירה הליטאית שנכחדה בשואה.

מספר שנים לפני פרוץ המלחמה, הגיע הרב כהנמן ל'חפץ חיים', ושמע ממנו על הסכנה המתקדרת בשמי אירופה. "אז מה יהיה, רב'ה?", שאל בדאגה, וקיבל את תשובתו של ה'חפץ חיים': "ובהר ציון תהיה פליטה והיה קודש". 

בעת המלחמה, התבקשו הרב מפוניבז' והרבי מקובנה לצאת מאירופה למען הצלת עולם הישיבות. הרבי מקובנה נתפס ונרצח על ידי הנאצים, ואילו הרב מפוניבז' ניצל בניסי ניסים מהתופת הבוערת. בהגיעו לישראל, פתח את ישיבת פוניבז' בבני ברק.

בקיץ תש"א נערך טקס הנחת אבן הפינה לישיבה. יחד עם הגבעה עליה הוקמה הישבה,

בחודש כסלו תש"ד מנתה הישיבה 7 תלמידים בלבד, ביניהם הרב יעקב אדלשטיין ואחיו הרב גרשון אדלשטיין. בשנת תש"ח מנתה הישיבה כ-140 תלמידים.

הרב מפוניבז' אף ייסד את מפעל "ירחי כלה" שנועד להרביץ תורה גם בקרב הציבור שאינו לומד בישיבות. כן הקים מפעלי חסד לילדים ניצולי שואה.

כאשר מצבם הכלכלי של המוסדות היה קשה מאוד, פנה אלי בנו ר' אברהם, ואמר לו: "אבא, חייבים להחליט, את מה אתה מעדיף? את הישיבה או את המוסד? אם אתה רוצה להשאיר את הישיבה, תסגור את "בתי אבות", אבל אי אפשר להחזיק ביחד את שני המוסדות, בסוף הכל יקרוס, חלילה…"

ענה לו הרב כהנמן בחום ליבו: "אבריימלה, אבריימלה, לאחר השואה האיומה כשכל התורה באירופה עלתה בעשן, חשוב לי מאוד לבנות עוד ישיבה, עוד מקום תורה, אבל מה אעשה? החפץ חיים, שהכיר את החלומות שלי, אמר לי: 'תדע לך, תורה בלי חסד – לא יהיה לה קיום. אתה רוצה לפתוח ישיבה? תקדים ותפתח מוסד של חסד'. בלי חסד לא יהיה קיום לתורה. חז"ל לימדו אותנו. תורה – תחילתה חסד וסופה חסד. אני מוכרח להקים עוד ועוד ישיבות, אך אם אסגור את 'בתי אבות' – אסגור גם את כל זכות הקיום של ישיבת פוניבז'. אני מוכרח להמשיך ולהחזיק את המוסד בתי אבות"…

לאחר מלחמת ששת הימים פרסם מאמר בו כתב, בין השאר: "אחים יקרים ורחימאים! המותר לנו להיות קטנוניים בשעה גדולה ונשגבה זאת? הלא נבוש וניכלם להישאר בדלות ההשגות וקטנות המוחין בתקופה הרת פלאות, כשאנו מוקפים ממש בניסים, ואף עיוור יכול למשש את הניסים בידיים... הניסים והנפלאות התשועות והנחמות והמלחמות, שנתרחשו בארץ הקודש ובעיר הקודש והמקדש, אף אלה שראו זאת בעיניהם, אף אלה שחזו זאת מבשרם ממש, אינם מצליחים להביע את מעמקי רגשותיהם. ואולי מי אשר כמוני נדד באותם הימים על פני קיבוצי היהודים בגלויות, מסוגל יותר לחוש את תעצומת הניסים ולחשוב יותר על פשר המאורעות המופלאים למאוד". (הובא בירחון 'בית יעקב' בגיליון ה-100, אלול תשכ"ז)

תכנים נוספים אודות הרב יוסף שלמה כהנמן:

ישיבת פוניבז' נוסדה בדמעותיו הרותחות של ראש הישיבה ושל ה'חזון איש'. להמשך קריאה, לחצו כאן.

לסיפור מופלא על האכפתיות המופלאה של הרב מפוניבז' לכל ילדי ישראל, לחצו כאן

לסיפור מיוחד על רגישותו לילדי המוסד, לחצו כאן.

תגיות:השואההילולאהרב כהנמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה