חדשות בארץ

ליברמן "לא מעורב" בהסדרה עם החמאס, נתניהו בביקור בגיא ההריגה בפונאר שבליטא

הפרות הסדר הפלסטיניות על הגדר בגבול עזה נמשכו גם אתמול, ארצות הברית קיצצה 200 מיליון דולר מהסיוע לפלסטינים, ופומפאו לא יגיע השבוע לצפון קוריאה. כל מה שחשוב לדעת

אא

בטחוני/מדיני

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר אתמול (שישי) כי הוא אינו מעורב במשא ומתן להגעה להסדרה עם החמאס. במפגש שערך בקיבוץ כיסופים עם ראשי הרשויות בעוטף עזה אמר ליברמן: "אין לי כל קשר לסיפורי ההסדרה, אני לא מעורב ולא מאמין בה. ההסדרה היחידה היא המציאות בשטח. מה שראינו בימים האחרונים זה שחמאס שולט באופן מוחלט לגבי כל מה שקורה פה, וכל הסיפורים על מחאה ספונטנית – הכל בשליטה המוחלטת של חמאס". ליברמן הדגיש כי "לא תהיה שום התקדמות ושום הסדרים חדשים מעבר למעברים ולמרחב הדיג" עד לפתרון סוגיית השבויים והנעדרים המוחזקים בידי החמאס. הוא הוסיף: "אני מנסה לקבע את המשוואה בין שקט ביטחוני לכלכלה. יש טרור - אין כלכלה. חייבת להיות זיקה ישירה וזה המסר החשוב שאנחנו מנסים להעביר לתושבי עזה, לעזתי הממוצע שדואג למקום פרנסה וחושב איך להאכיל את משפחתו".

הפרות הסדר האלימות של הפלסטינים על גדר המערכת עם ישראל בגבול רצועת עזה נמשכו גם אתמול. אלפי פלסטינים הגיעו למספר מוקדים לאורך הגדר, הבעירו צמיגים, זרקו אבנים, בקבוקי תבערה ומטעני צינור. באחד ממוקדי ההפגנות נעשה ניסיון לחבל בגדר. צה"ל עשה שימוש בירי לפיזור הפגנות, וגם בירי חי. ממשרד הבריאות הפלסטיני בעזה דווח על 189 פצועים, כ- 50 מהם נורו מאש חיה. גם היום נמשכו הנסיונות להתקרב לגדר ולפגוע בה; חיילי צה"ל ביצעו ירי הרחקה, לא דווח על נפגעים.

ארצות הברית הודיעה אמש (שישי) על קיצוץ 200 מיליון דולר מתקציב הסיוע הכלכלי לפלסטינים. בהודעה שמסרה מחלקת המדינה האמריקנית לקונגרס נאמר כי ההחלטה באה בשל שליטתו של החמאס ברצועת עזה. בהודעה צוין כי "ההחלטה התחשבה באתגרים בפניהם ניצבת הקהילה הבינלאומית בבואה להעניק סיוע לעזה, היכן ששלטון חמאס מסכן את חיי האזרחים ומדרדר עוד יותר את המצב ההומניטרי והכלכלי". מחלקת המדינה הבהירה כי כספי הסיוע נועדו להגן על אינטרסי הביטחון הלאומי של ארצות הברית ונועדו לייצר ערך למשלם המסים האמריקאי, ועל כן הכספים יועברו ל"פרויקטים בעלי עדיפות גבוהה במקום אחר". להרחבה לחץ כאן

חברת החדשות פרסמה הערב כי הממשל עומד להודיע בתחילת חודש ספטמבר על ביטולה המעשי של זכות השיבה הפלסטינית - מבחינתו. על פי הידיעה, דונלד טראמפ יודיע כי אינו מקבל את הגדרת הפליטות של אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם עבור הפליטים הפלסטיניים. הממשל יפרסם דו"ח על מספר הפליטים, בו ייקבע כי ישנם בסך הכל חצי מיליון פליטים פלסטינים - עשירית מהמספר בו נוקבת אונר"א. זאת ועוד: הממשל יקפיא את תקציב הסוכנות ביהודה ושומרון ויצהיר כי מעמד הפליט הפלסטיני לא יעבור עוד בירושה. הוא אף יבקש מישראל לשקול מחדש את המנדט שהיא נותנת לאונר"א לפעול בשטחי יהודה וישראל, וזאת כדי למנוע את האפשרות שמדינות ערב יספקו לסוכנות מימון חלופי. להרחבה לחץ כאן

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף אתמול בפסגה של ראשי הממשלות של המדינות הבלטיות (B3+1): ראש ממשלת ליטא סאוליוס סקוורניאליס, ראש ממשלת לטביה מאריס קוצ'ינסקיס וראש ממשלת אסטוניה יורי רטס. בפגישה דנו המנהיגים, בין היתר, בחיזוק היחסים בין ישראל למדינות הבלטיות וכן בהגברת שיתופי הפעולה בתחומים שונים. נתניהו הזמין את עמיתיו לקיים את הפסגה הבאה של המדינות הבלטיות בשנה הבאה בירושלים - והם נענו להזמנתו.

במסיבת העיתונאים המשותפת שקיימו מנהיגי ארבע המדינות לאחר הפסגה אמר נתניהו: "אני מבקש, ללא בושה, את עזרתם של ידידיי כאן בתיקון של מה שלדעתי הוא עמדה מעוותת על ישראל באיחוד האירופי. איני מתכוון למדינות האיחוד. את זה אנו עושים בעצמנו, עם כל מדינות אירופה קטנות כגדולות, אני מדבר על הארגון עצמו. שוחחנו על מספר דרכים שבהן נוכל לקדם הבנה רבה יותר".

נתניהו התייחס בדבריו גם לסוגיית הגרעין האיראני. הוא מתח ביקורת על החלטת האיחוד האירופי להעביר לאיראן 18 מיליון אירו והגדירה כ"טעות גדולה": "זה כמו כדור רעל לעם האיראני ולניסיון לבלום את התוקפנות של איראן באזור ואת הטרור שלה מחוץ לאזור... לאן ילך כל הכסף הנוסף? הם לא ינצלו אותו לטובת פתרון בעיית המים של איראן, הוא לא יסייע לנהגי המשאיות האיראניים. הוא ילך לטילים ולמשמרות המהפכה באיראן, בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון". 

במסגרת ביקורו בליטא, השתתפו אתמול נתניהו ואשתו בטקס אזכרה שנערך באנדרטת הזיכרון בפונאר, לזכרם של 70 אלף מיהודי וילנה שנרצחו במהלך השואה. נתניהו הניח זר על האנדרטה. במהלך הטקס הוא העניק מדליה ותעודה לנכדה של משפחת חסידי אומות עולם.

 

בעולם

בניגוד למתוכנן, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו לא יצא השבוע לביקור בצפון קוריאה. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי ביקש מפומפאו שלא לנסוע בשלב זה: "אני חש שאנחנו לא מתקדמים במידה מספקת בכל הנוגע לפירוקו של האי הקוריאני מגרעין". טראמפ הוסיף: "בינתיים אני רוצה לשלוח את ברכותיי החמות ליו"ר קים [מנהיג צפון קוריאה]. אני מצפה לראותו בקרוב".

ממשלה חדשה הושבעה אתמול באוסטרליה, לאחר שראש הממשלה מלקולם טרנבול הודח על ידי חבריו למפלגה הליברלית. במקומו מונה לתפקיד סקוט מוריסון, שכיהן כשר האוצר. לתפקיד שר האוצר, במקומו של מוריסון, מונה ג'וש פריידנברג, יהודי אורתודוקסי חובש כיפה. פריידנברג הצהיר אמונים לתפקיד כשבידו תנ"ך.

תגיות:מייק פומפאופונאר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה