חדשות בארץ

לא רק עכברת: עשרות בני אדם לקו בקדחת הנילוס

שישה מבין החולים נמצאים במצב קשה. המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות המקומיות ולציבור לפעול להפחתת כמות היתושים

(קרדיט תמונה: שאטרסטוק)(קרדיט תמונה: שאטרסטוק)
אא

מחלת העכברת, שפרצה בצפון הארץ, עדיין נמצאת איתנו, וכעת נוספת אליה קדחת הנילוס המערבי שהתפרצה במספר מקומות ברחבי הארץ.

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה קיימו אתמול (ראשון) דיון חירום בנוגע למחלה החדשה, וזאת לאחר שבדגימות שאסף המשרד להגנת הסביבה בשבועיים האחרונים באזורי השרון והצפון התגלו יתושים הנגועים בנגיף. בין המקומות בהם נתגלה הנגיף ניתן למצוא את קיסריה, פרדס חנה, בנימינה, מועצה אזורית מנשה, מזכרת בתיה, מועצה אזורית מטה יהודה ומועצה אזורית גזר.

אין עדיין נתונים רשמיים על מספר החולים שנדבקו בנגיף, אך אתר ynet פרסם אתמול כי מדובר בעשרות בני אדם, מתוכם שישה נמצאים במצב קשה. אחד מהם אושפז בבית החולים "איכילוב" בתל אביב כשהוא סובל מפגיעה נוירולוגית קשה. חמשת הנותרים אושפזו בבית החולים "מאיר" בכפר סבא, והם סובלים מדלקת קרום המוח.

בעקבות הדגימות הנגועות, המשרד להגנת הסביבה הזהיר כבר ביום חמישי שעבר מפני התפשטותה של קדחת הנילוס. הוא הוציא התרעות לרשויות בהן נתגלו היתושים הנגועים ולרשויות הסמוכות להן, והנחה אותן להרחיב את היקף הפיקוח וההדברה של היתושים שבשטחן. אלון זס"ק, סמנכ"ל בכיר למשאבי טבע במשרד להגנת הסביבה, הבהיר כי "בכל אזור שבו מתגלה הנגיף, מקיים המשרד פיקוח מוגבר, כדי להפחית ככל האפשר את הסיכוי להעברה של הנגיף לאדם".

בשל הפריסה הגאוגרפית הרחבה של הנגיף בארץ, המובילה לסבירות גבוהה לנוכחותו במקומות נוספים, הוסיף המשרד להגנת הסביבה וקרא לרשויות המקומיות ברחבי הארץ להגביר את פעולותיהן להפחתת מפגעי היתושים על ידי הרחבת פעולות הפיקוח וההדברה של היתושים שבשטחן. ד"ר אורי שלום, ראש אגף מזיקים והדברה במשרד, קרא לציבור לפעול להפחתת כמות היתושים על ידי ייבוש מקורות מים בשטחם, בחצרות, בגגות ובמקלטים, ולהודיע לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי. כמו כן, יש להתגונן מעקיצות יתושים על ידי התקנת רשתות בחלונות הבית ומריחת תכשירים דוחי יתושים – בכל עת שנמצאים באזור נגוע ביתושים.

התחלואה בקדחת מערב הנילוס נגרמת על ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות ומועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. במידה ומתפתחת מחלה, לרוב היא מופיעה בצורה קלה ומתבטאת בחום ובכאבי ראש ושרירים. במקצת מהחולים המחלה עלולה להסתבך. מאחר שלא קיים חיסון לבני אדם, מניעת מפגעי יתושים היא הדרך העיקרית לשבור את מעגל העברת המחלה לאדם.

חשוב להדגיש: רוב היתושים בישראל אינם נגועים בנגיף. גם אם נעקצתם על ידי יתוש נגוע, ישנה סבירות נמוכה ביותר להידבקות בוירוס. עם זאת, יש להיות עירניים לסימני האזהרה הבאים שדורשים התייחסות ופנייה למיון בשל חשד למחלה: חום ממושך מעל שבוע ימים, הקאות מרובות בכל ניסיון שתייה, אי מתן שתן מעל 10 שעות, נשימות מהירות (מעל 20 בדקה במבוגר, מעל 40 בדקה בילד), ירידה במצב ההכרה, כאבי ראש חזקים החריגים בעוצמתם או כאלו הגורמים להתעוררות מהשינה.

במידה ואתם סובלים מתגובה אלרגית לעקיצה (שבאה לידי ביטוי בנפיחות, אדמומיות וגרד); במקרה בו הופיעו סימני זיהום (שבאים לידי ביטוי באדמומיות, חום מקומי, כאב או חום גבוה); או אם לאחר העקיצה הופיעו סימפטומים של מחלת השפעת - פנו לרופא המשפחה לייעוץ.

 

העכברת: 42 בני אדם לקו עד כה במחלה

ובתוך כך, במשרד הבריאות התקיים אתמול דיון גם בנושא מחלת העכברת. בנוסף לנציגי המשרד, השתתפו בדיון גם מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, ונציגים של המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, מועצות מקומיות, רשות המים וארגון מגדלי הבקר. על פי הנתונים שנמסרו, מספר הנדבקים במחלה עלה ל- 42. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, טען כי "המצב תחת שליטה". הוא קרא לציבור להישמע להוראות אנשי המקצוע ולהישמר מכניסה למקומות מסוכנים. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי "העניינים בשליטה ואנו עוקבים באופן יומי גם אחרי מקורות המים ואחרי דפוסי התחלואה. תקשיבו רק להנחיות שלנו, כי יש הרבה מאוד דברים לא מבוססים, שקריים ומוטים". הוא הוסיף כי "עם מה שיש צריך לטפל, זה דורש שיתוף פעולה של כל הגורמים שישובים כאן. נוכל להתמודד עם זה ברמה כזאת, שבקיץ הבא לא יהיו כותרות 'העכברת חוזרת', אלא נכחדה ונעלמה".

ההנחיות המעודכנות לציבור בנוגע למחלת העכברת, כפי שנמסרו על ידי משרד הבריאות:

1. משרד הבריאות מזהיר לא להיכנס למים או לאדמה רטובה ממי הנחל - בנחלים זכי, יהודיה, משושים, זוויתן , הירדן באזור פארק הירדן בלבד, שפך נחל דליות באזור המג'רסה (בטיחה, בקעת בית צידה) בלבד, נחל ג'ילבון.

2. חולים שטבלו במים או בבוץ רטוב ממי הנחל באותם נחלים החל מתאריך 1.7.18, עם חום מעל 38 מעלות שנמשך יותר מיממה ותקופת זמן של פחות מ- 3 שבועות לאחר הטבילה - מתבקשים לפנות לרופא המשפחה.

3. מי שטבל באחד או יותר מהנחלים ואינו סובל ממחלת חום או סימני מחלה אחרים - אינו צריך לפעול.

4. המשרד מחדד את האזהרה מפני כניסה למים כלפי נשים בהריון, קשישים, ילדים ובעלי מחלות כרוניות.

תגיות:עכברתקדחת הנילוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה