חינוך ילדים

מחקר חדש קובע: רוצים להצליח בלימודים? אל תשתמשו בווטסאפ

סיבה נוספת להתנתק מאפליקציית המסרים המידיים: מחקר באוניברסיטת בר אילן מצביע על כך ששימוש בווטסאפ פוגע בזיכרון וביכולות קוגניטיביות

  • ה' אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר שנערך במחלקה למדע המידע באוניברסיטת בר אילן, מצביע על סיבה נוספת להפסיק להשתמש באפליקציית המסרים המידיים. מן המחקר עולה כי ריבוי השימוש בהודעות טקסט גורם לציפייה לזמינות תמידית ולמענה בכל זמן ובכל מקום. מצב זה, עשוי לפגוע ביכולת של תלמידים בביצוע משימות ובזיכרון עבודה בפרט.

זיכרון העבודה הוא אחד מהתפקודים הניהוליים החשובים ביותר, ומאפשר הצלחה בלמידה כיוון שבאמצעותו פעולות מנטליות רבות. במהלך זיכרון העבודה מתבצע תהליך העיבוד בין מידע חדש שנקלט בזיכרון החושי לבין מידע קודם שניתן לשלוף מהזיכרון לטווח ארוך. זיכרון עבודה נמצא קשור ליכולת שונות המשפיעות על התפקוד האקדמי כמו: קריאה, כתיבה, איות ומתמטיקה.

במחקר השתתפו 64 תלמידים בגילאים 12-17 מתוכם 40 נערות ו-24 נערים, כאשר החלוקה בין קבוצת הניסוי לקבוצת הביקורת הייתה שווה במספר וביחס המגדרי של המשתתפים.

במחקר נבדקו הביצועים של מערכת זיכרון עבודה בקרב תלמידים בגילאים 12 עד 17 בזמן ביצוע משימות עם הסחת דעת כמו הודעת טקסט באמצעות ווטסאפ. במהלך המחקר, הוגשו לבני הנוער מבחני זיכרון שונים, כאשר לאחת הקבוצות נשלחו במהלך המבחן הודעות ווטסאפ. תוצאות המחקר הראו בבירור כי הקבוצה שנבחנה עם הסחות הדעת הגיעה לציונים נמוכים בהרבה, מאשר הקבוצה שנבחנה ללא נוכחות של טלפון נייד.

מן המחקר עלה כי בשל השימוש בווטסאפ, נפגעו ביצועי קבוצת הניסוי בכל אחד ממבחני הזיכרון. בנוסף נמצא, כי הילדים בקבוצת הניסוי חוו יותר קושי וכי עבודתם הייתה פחות יעילה. המחקר הצביע על קושי זהה בין הנערות לנערים.

לדברי פרופ' נועה אהרוני, ראש המחלקה למדע המידע באוניברסיטת בר-אילן, "תוצאות המחקר מדגישות את היחס הדו-ערכי כלפי השימוש בטכנולוגיות מתקדמות. מצד אחד, הטכנולוגיה מצעידה את כולנו קדימה. אולם, שימוש רב מביא עימו סכנות.

"על המשתמשים להיות ערים ומודעים לסכנות הכרוכות בשימוש בטכנולוגיות ולהשפעותיהן על חיינו. אנו מקווים שהמחקר ישפיע על אופן ההתייחסות של מערכת החינוך לנוכחות של טלפון נייד בזמן הלימודים", מסכמת אהרוני.

תגיות:ווטסאפחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה