בריאות ותזונה

מחלת העכברת: כל מה שרציתם לדעת על בהלת העכברת

מה זו מחלת העכברת, איך נדבקים בה, והאם היא מסוכנת? כל מה שרציתם לדעת על הבהלה השוטפת את ציבור המטיילים

  • ד' אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. על פי משרד הבריאות, עד הבוקר (רביעי)  אובחנו 14 חולים בחיידק הלפטוספירוזיס ומצבם יציב. חלקם אושפזו וקיבלו טיפול אנטיביוטי. 

2. עכברת זו מחלה זיהומית המכונה לפטוספירוזיס. זו מחלה שמועברת לבני אדם מבעלי חיים. בעולם כולו מדווח על יותר ממיליון מקרי תחלואה בעולם בשנה, בעיקר במדינות עולם שלישי. בישראל המחלה נדירה יחסית, עם ממוצע של 10 מקרים בשנה.

3. המחלה נמצאת אצל חלק מבעלי החיים שמפרישים את החיידק, כאשר המפיצים העיקריים שלה הם המכרסמים, ובעיקר חולדות ועכברים. גם פרות, חזירי בר וכלבים יכולים להפיץ את המחלה.

4. המחלה מדבקת על ידי מגע ישיר או עקיף עם שתן של בעל חיים חולה, כאשר הנתיב העיקרי לחדירת החיידק לאדם היא דרך פצעים או חתכים בעור או דרך לחמית העין. בשנים האחרונות מתברר הקשר בין שהייה ממושכת במקורות מים בהם היו הפרשות של בעלי חיים לבין הידבקות במחלה.

5. תסמיני המחלה הם: חום, כאב ראש, חולשה, כאב שרירים, כאב גב, בעיות במערכת העיכול, עייפות ותשישות. פעמים רבות התסמינים מזכירים שפעת. בחלק קטן מהמקרים, עלולה המחלה להסתבך ולגרום לפגיעה בכבד, לאי ספיקת כליות, ולדלקת קרום המוח .

6. התסמינים מופיעים, לרוב, בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה לחיידק. במקרים נדירים יותר, יופיעו התסמינים לאחר שלושה ימים עד שלושה שבועות מעת החשיפה לחיידק.

7. חשוב להבין כי גם מי שנחשף לחיידק, לרוב לא נדבק במחלה. אנשים בודדים שנחשפו לחיידק מפתחים את מחלת העכברת, שכאמור, אינה מסוכנת, ומסתבכת רק לעיתים רחוקות.

8. משרד הבריאות אסר את הרחצה בנחלים זאכי, יהודייה, משושים וזוויתן. במקביל, שאר הנחלים בצפון הירדן (בניאס, דן חצבאני וג'ילבון, וכן אתרי הקייאקים והאבובים נבדקים על ידי משרד הבריאות).

9. על פי הוראת משרד הבריאות, חולים שטבלו במימי הנחלים זאכי, יהודייה, משושים וזויתן החל מתאריך 1.7.18, עם חום מעל 38 מעלות שהתפתח פחות מ-3 שבועות לאחר הטבילה מתבקשים לפנות לרופא המשפחה. במידה ואין חום או כל תסמין אחר – אין צורך לגשת לבדיקה.

10. הטיפול במחלת העכברת היא על ידי אנטיביוטיקה שניתנת בכדורים או דרך הווריד. לרוב אין צורך באשפוז.

תגיות:עכברתמחלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה