אמונה

9 דרכים כדי לבנות את ההערכה העצמית שלנו, ואת עצמנו מחדש

אם לא קיבלנו הערכה – נבנה את עצמנו כדי שנוכל להתמודד בניסיונות. 9 דרכים לעשות זאת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כל מי שלא קיבלה מספיק הערכה בחיים, מכל סיבה שהיא, לא להיתקע בהאשמות. עלינו לעשות מעשים, לרצות לצאת מהמעגל השלילי, לבוא עם הפנים לעתיד. תמיד אפשר לתקן! אל נא נישבר אם משמים הניחו אותנו במשפחה שלא תמכה בנו. ה' יעזור לנו וישלח לנו את השליחים הנכונים בדרך, ויתן לנו את הכוחות וההזדמנויות כדי לצמוח מחדש אם רק נרצה בכך, אם נהיה חפצות בחיים ובכך נקבל כוחות רבים להתמודדות עם הנסיונות.

ננסה לדמיין איך ניראה עם כל הכח שבנו, נתחיל להיות מה שאנחנו באמת, נאמין בכח שה' נתן לנו, באישיות המיוחדת שלנו.

מכל נקודת מוצא אפשר להמשיך ולהתקדם, וכדאי להשקיע בבניית עוד קומות בהערכה העצמית, הנפש היא אינסופית.

כיצד נוכל להעריך את עצמנו ולבנות עצמנו מחדש?

1. למצוא דמות שתעריך אותנו ותאמין בנו

עלינו למצוא דמות חיובית שתאמין בנו, תעריך אותנו ותראה את הטוב שבנו. אפילו אדם אחד שיאמין בנו יבנה את נפשנו בחזרה.

נבנה מחדש את בניין חיינו, נשקיע בשלושת המעגלים שהם חובה למען עבודת ה', נשקיע במעגל הפנימי של הערכה עצמית, וכשנרגיש טוב עם עצמנו ונחשוב טוב על עצמנו, נמשיך משם באופן טבעי למעגלים הבאים של האדם לחברו והאדם לבוראו.

כל השקעה שווה למען נוכל לתפקד להתמודד מול נסיונות ולצמוח רוחנית.

גם מי שמרגישה שממש יש בה חלקים שהם בפוטנציאל, אבל הם כמו בתרדמת, משום שלא זכתה להערכה, תדע שאפשר להחיות מתים. על המילים בתפילה: "ונאמן אתה להחיות מתים" מפרשים צדיקים שהכוונה לאו דוקא לתחיית המתים, אלא לכל אדם שחלקי הנפש שלו רדומים, שכוחותיו נקברו חיים.

הגמרא מספרת על אנטונינוס המלך שהיה מגיע ללמוד אצל רבי יהודה הנשיא, ולא רצה שיראו אותו ולכן הרג את החיילים שעמדו בפתח הארמון שלו, והיה חופר מנהרה עד לביתו של רבי יהודה הנשיא כדי שלא יראו אותו הולך אליו. אמר לו רבי יהודה הנשיא שהפחותים מבין תלמידיו יכולים להחיות מתים והחיה חייל אחד והביא אותו (עבודה זרה י, ב).

אמר הרב רייזמן שליט"א, שאנטונינוס לא הרג את החיילים אלא ביטל אותם עד כדי מחיקת אישיותם. לבטל את האדם זה כמו להרוג אותו, ולכן לא פחד שיספרו, כי אדם שמזלזלים בו ומבטלים אותו יעדיף לשתוק, ורבי יהודה הנשיא הראה לו שאפשר להחיות מתים – כיצד? בהחזרת הכבוד האבוד של האדם.

2. לפעמים יש צורך בטיפול רגשי

לפעמים כשהחסר הוא גדול יש צורך בטיפול רגשי שישחרר את העבר וימלא אותנו מבפנים. שווה לעשות כל מאמץ כדי לקבל את הבסיס שבלעדיו כל הבנין רעוע. שווה להשקיע כדי שנוכל להתמודד ולצמוח. אין ספק שיש הרבה שיטות בדורנו, ואין עלינו לרוץ לכל אחת, נחפש ונברר על דמות מקצועית שניתן לסמוך עליה מבחינה רוחנית ומקצועית, ונטפל בעצמנו. אין מחיר לבריאות נפשית.

3. להחדיר בעצמנו שאנו בעלי ערך בלי תנאי

כדי להעריך את עצמנו ולהאמין בעצמנו חשוב לתקן טעות עצומה ורווחת. ערך עצמי אינו ערך על תנאי: רק אם נהיה כך וכך, נעשה כך וכך, אנו שווים.

חז"ל מורים לנו: "חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם" (סנהדרין פרק ד). ערכו של יהודי גבוה כל כך, שכל העולם נברא בשביל יחיד. חז"ל לא מתנים את מאמרם בכישורים כלשהם או בהשגות רוחניות גבוהות. הדבר נכון ביחס לכל אדם מישראל.

4. לדעת שכל יהודי הוא טוב במהותו

הרב גדליהו שור זצ"ל בספרו "אור גדליה" כותב, שכשרואים רע אצל יהודי, חייבים לדעת שאין רע ביהודי. הרע הזה אינו מציאות, זה נראה כך כי הטוב עכשיו מוסתר. הדבר דומה למי שמכוסה בשמיכה וטוען שחשוך בחדר. כשהוא יסיר את השמיכה יגלה שהחדר בעצם מואר. כך מי שלא רואה טוב ביהודי, יבין שזה רק משום שהטוב מכוסה, אבל כל יהודי הוא טוב במהותו.

על יעקב אבינו כתוב ואנוכי איש חָלָק – היהודי הוא חלק גם אם חטא, בדבר חלק לא נתקע שום רבב.

עשו לעומתו היה גוי שעיר – כל לכלוך עושה בו רושם. היהודי חלק כי חלק ה' עמו, וגם אם חטא, החטא הוא רק חיצוני – כשהוא חוזר בתשובה הכל מתנקה.

5. לדעת שליהודי יש כוחות אדירים

כדי להאמין בכוחות שבנו עלינו לדעת שכל יהודי יש לו כוחות אדירים, הרבה מעבר למה שאנו חושבים, חז"ל מורים לנו: "חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי" – אם נתעמק באמרה זו נראה כמה כח יש ביהודי, גם ליהודי הפשוט יש נגיעה במעשי אבותינו הקדושים. אם חז"ל אמרו כך, אות הוא שכן הוא הדבר.

הרמב"ם אומר, שכל אדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו (הלכות תשובה פ"ה ה"ב). אין לשער עוצמות נפשו של אדם מישראל.

6. למצוא דברים ייחודיים בנו

מהות היהודי הוא ייחודיות – לכל אחד כוחות מיוחדים לו. אל לו לאדם לנסות להיות מישהו אחר, כל אחד קיבל כלים שמתאימים בדיוק לתפקיד המיוחד שלו בעולם. במקום להשוות עצמו לשני, עליו לחפש מה ייחודי אצלו ולהעריך את מה שמיוחד בו, ואת זה לטפח ובזה להשקיע להיבנות ולבנות.

הרב דסלר במכתב מאליהו ממליץ שכל אדם ימצא בעצמו "איזה הצטיינות שאיננה נמצאת בזולתו ובזה מרגיש את פרטיותו ששונה מאחרים הכח הזה הוא היותר חזק באדם." (מכתב מאליהו חלק ב' עמוד 133).

ונרחיב עוד בדברים אלה בהמשך.

7. לזכור שה' סומך עלי שאני מסוגלת

בכל בוקר אנו אומרים: "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך."

מפרשים צדיקים: למה החזרת בי נשמתי? כי רבה אמונתך – אתה ה' מאמין בי באמונה רבה.

כל יום שקמתי בבוקר הוא סימן שה' סומך עלי ומאמין בי שאני מסוגלת לעשות את תפקידי כאן בעולם הזה, היום ובכל יום שאני פוקחת עיניים – יש לי תפקיד לעשות.

8. דרך דיבורים חיוביים

נוכל להשפיע על נפשנו לטובה דרך דיבורים חיוביים עם עצמנו על הטוב שבנו, ועל הטוב שבילדים ובבעל, וכל הטוב שבנו ושל הסובבים יתחיל לצאת מהכח לפועל.

עלינו להתמיד בדיבורים אלו, ממש לעשות לעצמנו שטיפות מוח חיוביות, לאט לאט הדבר יחדור למוח וישפיע עלינו ועל סובבינו. לא סתם החברות הגדולות משקיעות בפרסומים במיליוני שקלים, כי הפרסום החוזר ושטיפות המוח משפיעים על האדם. ננצל את הכח הזה, נשבח את הבעל ואת הילדים, ונאמר בפה מלא עד כמה הערך שלהם גדול. נתחיל לראות בגדול כמה כוחות יש בנו ובהם, נספר להם על מעלותיהם. כשתצליחי לפרגן לעצמך ולראות את מעלותיך, תצליחי לעשות זאת ביתר קלות גם לבעלך ולילדיך.

9. תפילה

נתפלל שה' יוציא ממסגר נפשנו, מההרגשה של להיות כלואים בנמיכות ובעצב, שכידוע בעקבתא דמשיחא יש חבלי משיח שיש מפרשים אותם ייסורים בנפש, התייסרות בלב ובלבול הדעת. נבקש כוחות לעשות את העבודה שלנו ולהוציא לאור את עצמנו ואת האחרים.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:הערכה עצמיתהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה