אמונה

שבילי האמונה: לשנות את הפרשנות השלילית

גם למי שיש נטיה לפרש דברים לרעה, אפשר לעבוד על כך ולהתאמץ לעשות רצון ה' ולמצוא את הטוב שבדברים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך נשנה את מצב הרוח דרך המחשבה?

א. שינון משפט חיובי – כפי שהרחבנו בנקודה של שינון משפט, שינון משפט משפיע מאד על תת-המודע, שיש לו כאמור השפעה גדולה מאד על האדם. לכן נשנן משפטים משמחים כגון: "טוב לי בחיים", "תודה לך ה' על כל הטוב שאתה נותן לי" ועוד משפטים שונים, ואז בעזרת תת-המודע נוכל להעלות את מצב הרוח.

ב. לשנות פרשנות שלילית לחיובית – כל אירוע נצרב במוחנו יחד עם הפרשנות שלנו על האירוע, והפרשנות קובעת אם האירוע ישפיע על מצב הרוח לטובה או לרעה.

לפרשנות שלנו יש השפעה גדולה כמו בשרשרת: האדם מפרש את הארוע ולפי זה מרגיש רגשות ותגובות בגוף, כגון רעידות, דפיקות לב וכו'. התגובות האלו מביאות אותו לחשוב אולי יש לו התקף לב, מה שמביא אותו לתגובות מבוהלות נוספות.

כדי לשנות את הפרשנות השלילית, נתבונן בארוע שקרה לנו ונחפש את הדברים המשמחים שהיו בדבר, את הדברים הטובים שבו, וכך הדבר ישפיע לטובה על מצב הרוח.

דוקטור ג'וזף מרפי בספרו "התת מודע" כותב: מצב הרוח הרע שיש לך הוא לא בשל מה שקרה לך, אלא בשל מה שאתה חושב שקרה לך. שינוי הפרשנות לא משנה את האירוע אך משנה את ההרגשה ואת המבט שלנו כלפי האירוע וממילא משנה את כל התפקוד שלי.

גם למי שיש נטיה לפרש דברים לרעה, אפשר לעבוד על כך ולהתאמץ לעשות רצון ה' ולמצוא את הטוב שבדברים. זה יעזור לנו להתרגל לפרש חיובי דבר שישפיע על מצב רוחנו ועל כוחות נפשנו וממילא על ההתמודדות עם ארועי החיים.

חשוב להיות מודעים לפרשנות שלנו לארועים, לנתח אותה ולאמן את המוח לפרש את הדברים באופן חיובי.

אפשר להיעזר בכתיבה – כשחווים ארוע, לכתוב את הפרשנות שעולה לי באופן אוטומטי ואז לכתוב פרשנות חיובית על הארוע, מה כן טוב במה שקרה. לכתוב תסריט איך הכל נראה ומרגיש אחרת כשאנו חושבים חיובי, להתמקד במה שאני יכולה ללמוד ממה שהיה, ואיך לשפר את מה שלא היה טוב. לחפש פתרונות למה שניתן לשינוי. התהליך הזה בונה ומשנה תפיסות, כי הפרשנות שלנו על אירועים הוא לרוב על פי תפיסת החיים שעליה גדלנו בעבר.

ג. לפרש את מה שקרה בפרשנות של אמונה: נוכל לשפר את הפרשנות שלנו לגבי ארועים לטובה דרך חיזוק באמונה. מחשבות כגון 'אם כך קרה לי משמים אז הכל לטובה', 'אף אחד לא יכול להזיק לי', 'אם זה קרה, אז כך ה' גלגל לטובתי ובהשגחה פרטית', 'אם לא השגתי משהו, סימן שזה לא היה לטובתי כרגע ויגיע בזמן המתאים, ואם לא אז כך טוב עבורי'. לחפש מה ה' מבקש ממני מכל מאורע. נשנה את הפרשנות לחיובית, ובעקבות זאת ישתפר מצב רוחנו.

ד. לחפש מה אפשר לשפר ולתקן: במקום להתמקד בלא טוב שבכשלון, כדאי להתמקד במה שאפשר לשפר ואז נעבור למצב רוח של עשיה המרוממת את מצב הרוח.

אדם ניסה להתקבל לעבודה אך נדחה. בהתחלה נפל ברוחו אך החליט להתמקד בשיפור, התקשר למראיין ואמר שהוא היה רוצה לדעת מה לא היה טוב בו, איך לשפר את עצמו כדי שיוכל להתקבל למקומות אחרים. להפתעתו, קיבלו המראיין באותו רגע. ראה שהוא אדם המבקש להשתפר ולהתייעל – והחליט שזהו העובד שהוא רוצה.

ה. פעולות שעושות לי מצב רוח: לפעמים אפשר גם להפעיל את מצב הרוח מבחוץ, לחפש פעולות שעושות לי מצב רוח מרומם, כל אחת לפי נטייתה – זה יכול להיות מוזיקה, פעילות גופנית, אמנות, ציור, תפירה, כל אחת לפי כשרונותיה ואישיותה. ואחרי הפעולות נמשכים הלבבות – נימשך למצב רוח חיובי. כפי שאומר ה"מסילת ישרים" בשער הזריזות, התנועות החיצוניות מעוררות את הפנים כמו אש המבעירה את רגשותינו.

ו. להציג שמחה חיצונית שתשפיע על הפנים: גם אם אנחנו עצבניים, ננסה לעשות תנועות של שמחה, נעשה הצגה כאילו אנחנו שמחים, נתחיל לרקוד, לשיר, לדמיין כאילו זכינו במשהו שמשמח אותנו. כשמעמידים פנים כאילו קרה לנו משהו טוב – תת-המודע לא מבדיל בין דמיון למציאות וחושב שזה באמת קרה, והוא משנה את כל ההרגשה הפנימית.

ריקוד חיצוני מפעיל את הפנים. פעמים רבות אנו מתחילות לרקוד בחתונה רק כדי לשמח את הכלה ופתאום הפכנו לשמחים יותר, כפי שאומר בעל ה"נתיבות שלום" זצ"ל: "אם הקול מעורר את הכוונה, ק"ו מעשה הריקוד וקול הנגינה שמעורר את הרגש הפנימי לעורר ישנים ולהגיע לשמחה פנימית."

יש דרכים לרכוש שמחה מבפנים, שרק כך זה הופך לקניין ולדרך חיים אמתית, וזאת דרך חיזוק פנימי כגון: לא להרגיש שחייבים לי, מודעות עצמית, נתינה, ועוד כפי שהרחבנו בדרכי התמודדות בדרך שמחה (ובהרחבה יותר בספרי "שבילי השלום" בפרק על השמחה). לפעמים עלינו להדליק בינתיים את השמחה מבחוץ שתעורר את השמחה מבפנים, ואז נמשיך לעבוד על השמחה הפנימית כדי שתהפוך לחלק מאתנו.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:פרשנותהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה