אמונה

שבילי האמונה: הדרך לחיים טובים יותר- שימוש בדמיון

גם אם ה' לא יביא לנו מיד את הישועה כי כך הוא לטובתנו עכשיו, הדמיון יוכל לעזור לנו להתמודד עד לבוא הישועה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך נוכל לנצל את כח הדמיון כדי להתמודד טוב יותר ולשפר את חיינו?

  •  לדמיין חוויות חיוביות והתמודדות חיובית

נוכל לנצל את הכח העוצמתי שבדמיון כדי לדמיין חוויות חיוביות והתמודדות חיובית. תת-המודע יקבל זאת כאילו הדבר אכן קרה במציאות, ויבנה לפי זה אמונות תת הכרתיות חיובית חדשות.

כשאנו מפחדים מחוויה מסוימת נוכל להיזכר בחוויה דומה שבה כן הצלחנו, לדמיין את אותה חוויה ולראות אותה שוב ושוב בדמיון. אפשר ממש להריח בדמיון את הריח שהרחנו אז, לשמוע בדמיון את הקולות ששמענו אז, להיכנס חזק לחוויה החיובית, או לדמיין הצלחה גם אם היא לא קרתה באמת, או הצלחה שאנו רוצים שתקרה בעתיד. נדמיין זאת חזק, ואז תת-המודע יחשוב כאילו זה קורה במציאות ויהפוך את ההצלחה שלנו לאמונה תת-הכרתית.

לדוגמא, כשאנו עומדים לעשות משהו בפעם הראשונה, כגון ללמד בכיתה, להגיע לראיון עבודה וכן הלאה, אנו מטבע הדברים קצת חוששים, ואם נדמיין את עצמנו עוברים זאת בהצלחה, ממש לדמיין כאילו עוברים זאת עכשיו ומתמודדים בהצלחה, לדמיין איך נלבש, איך תיראה הכיתה או החדר, מה יהיה הריח שם, ואילו קולות נשמע, וכו', תת-המודע יפרש כאילו כבר עברנו חוויה זו בצורה חיובית, והדבר יוריד הרבה מהפחדים שלנו.

  •  להקל דרך הדמיון על ההתמודדות

גם אם ה' לא יביא לנו מיד את הישועה כי כך הוא לטובתנו עכשיו, הדמיון יוכל לעזור לנו להתמודד עד לבוא הישועה. כפי שאמרנו, גם כשקשה אם נדמיין שאנו נמצאים במקום טוב ושהישועה כבר הגיעה, יהיה לנו קל יותר להתמודד.

כך סיפר יהודי אסיר ציון שמשום שעסק ביהדות ברוסיה הגלו אותו לסיביר לשנים רבות, שם שהה לפעמים בצינוק קר וחשוך. כשנשאל איך שרד ענה: "לא הייתי שם, ראיתי את עצמי בירושלים, דמיינתי את הכותל, את רחובות ירושלים, ראיתי את עצמי בדמיון מתחתן בירושלים, בונה בית, זוכה לילדים. כל זה אכן קרה בעתיד, לאחר שהשתחררתי מסיביר הגעתי לירושלים, וזכיתי להתחתן ולהביא ילדים לעולם."

  •  להשפיע דרך הדמיון לריפוי הגוף

נוכל להשתמש בכח הדמיון כדי להגביר את הריפוי של הגוף בעזרת ה'. כשנדמיין שאנחנו מחלימים והגוף שלנו מתגבר, תת-המודע יפעיל את הגוף בכיוון זה.

מרק היימן מוכיח שבעת זיכרון חזק – המוח מפריש חלבון BDMF שמתקן את הרקמות הפגועות במוח ומתחיל ליצור תאים חדשים, מה שעזר לריפוי הגוף.

אשה שסבלה מציסטה, דמיינה דמות קטנה של 'פקמן' (צורה ממשחקי גיימבוי של ילדים) שכאילו נכנס אל הגוף ועובר את כל המסלול עד הציסטה ואוכל את כל הגידול, כמו שהפקמן אוכל את כל העיגולים במשחק. כך עשתה ודמיינה תוך כדי תפילה לה' שישלח לה רפואה – עד שהרגישה שב"ה אין לה כלום, ואז חזרה על הצילום. לפליאתם של הרופאים התגלה שאין לה כלום. הגוף עשה בפועל את מה שדמיינה.

  •  להגביר דרך הדמיון את האמונה שמושכת ישועות

כשנהיה בטוחים שנזכה לישועה ונדמיין כאילו זה כבר קרה, נזכה להגביר את האמונה שבנו בישועת ה' דבר שיכין בנו כלים לקבלת הטוב מה', כך אומר ה"בן איש חי" זצ"ל על הכתוב בחומש דברים: "ראה נתתי לפניכם את הארץ, בואו ורשו את הארץ אשר נשבע ה' לאבותיכם לאברהם ליצחק וליעקב לתת להם ולזרעם אחריהם." (דברים א, ח)

שואל ה"בן איש חי": איך התורה אומרת נתתי בפניכם? הרי הם היו עכשיו במדבר ועוד לא ראו את הארץ עדיין? אלא שאחד מיסודות הבטחון הוא להרגיש כאילו הדבר כבר נעשה, ורק בזכות זה ה' יביא את הדברים שיהיו, בזכות שיראו בעיני רוחם שה' כבר נתן בפניהם את הארץ. בזכות זה יזכו לראות את הארץ ולרשת אותה.

  •  לדמיין מטרות חיוביות, דבר שיעזור להגשים אותן

כאשר יש לנו מטרה לשינוי, נוכל לדמיין את עצמנו מגשימים את המטרה, והדבר יעזור לנו להגיע לכך בעזרת ה'. ניתן לדמיין ירידה במשקל, יחסים קרובים שמשתפרים ועוד.

כיצד נפעיל את הדמיון? מהו דמיון מודרך?

את הדמיון אפשר להפעיל בצורה עוצמתית דרך דמיון מודרך. בטיפול רגשי, הדבר עוצמתי ומהיר יותר, ואפשר גם לעשות זאת לבד תוך ריכוז חזק.

חכמינו הורו לנו: "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים." לא רק שעלינו לתאר לעצמנו את יציאת מצרים, אלא ממש לדמיין כאילו אנחנו בעצמנו היינו במצרים ויצאנו משם, לדמיין איך אנו עבדים במצרים, עובדים קשה ומשועבדים לפרעה, ואיך ה' מוציא אותנו משם ביום אחד בנסים גדולים.

כך בעצם מבוססת השיטה של דמיון מודרך, וכך נפעל:

א. לדמיין מצב שבו אנו רוצים להיות – עם כל הפרטים ופרטי הפרטים. לדוגמא אם רוצים לרזות – לדמיין את עצמי רזה, לדמיין את עצמי בבגדים מתאימים ומחמיאים, לדמיין את עצמי בארוע שבו כולם מחמיאים לי על המראה החדש שלי, לשמוע את הקולות של המחמאות, להריח את הריח של האוכל באותו ארוע, לדמיין זאת בכל החושים. ככל שרואים את התמונה חזקה וברורה יותר וחווים אותה בכל החושים, יש לכך השפעה חזקה יותר.

הרב אהרן מרגלית מספר איך הצליח לעבור טיפולי פיזיותרפיה קשים – כי אמא שלו עשתה לו כמו דמיון מודרך ואמרה לו כל הזמן: אתה עוד תצא מכסא הגלגלים ואשחק אתך בתופסת ותתפוס אותי. כל פעם שהיה לו קשה הוא ראה תמונה זו בדמיון והיא נתנה לו כח ורצון להשקיע.

ב. לדמיין בלי דעות קדומות – הכל אפשרי, אין חוקים, אין כללים. אין הגיוני או לא הגיוני. למשל אשה שמגמגמת כתוצאה מטראומה ורוצה לצאת מכך, תדמיין את עצמה מדברת שוטף, גם אם זה כרגע נראה לה לא הגיוני. נדמיין את עצמנו מצליחים, מתקדמים, משתנים לטובה, וה' יסייע בעדנו.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:הרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה