אמונה

"בכל פעם שכעסתי, חשבתי שוודאי מדובר בדבר שממנו החלטתי להתעלם"

רק אדם שחסר לו מעריך את הטוב, רק חרש מעריך את יכולת השמיעה, ורק חולה מרגיש כמה טוב להיות בריא. עלינו להתרגל להעריך את הטוב שיש בנו לפני שהחסר יזכיר לנו זאת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כפי שאדם שבוחר לראות רע יראה רע, כך אדם שבוחר לראות טוב – יראה טוב גם במה שלכאורה פחות טוב.

בחגיגת 'חתונת הזהב' שערכו לכבודה צאצאיה, גילתה סבתא את סוד נישואיה המאושרים והמתמשכים יובל שנים:

"ביום החתונה," סיפרה, "קיבלתי עלי להתעלם משלושה חסרונות שאמצא בבעלי."

"האם תסכימי לגלות לנו מהם אותם שלושה חסרונות?" שאל-ביקש אחד הנכדים.

להפתעת כולם ענתה סבתא החכמה: "למען האמת, מעולם לא טרחתי לרשום אותם, אך בכל פעם שסבא עשה דבר מה שהעלה את חמתי, אמרתי לעצמי שדבר זה הוא בוודאי אחד מאותם שלושה חסרונות שהבטחתי לעצמי להתעלם מהם ולא להעיר... שוב ושוב שיננתי לעצמי שאין אדם בלא חסרונות, והרי הוא אדם טוב בסך הכל, ושום דבר אינו מצדיק את הפרת האחדות והשלום בבית שבנינו."

כשאדם בוחר להתמקד בטוב ובחיובי שבזולת הוא פחות שם לב לחסרונות שבו, פחות חושב על כך וזה פחות מפריע לו. כך גם במה שעובר על האדם – אם הוא בוחר לראות את הטוב שיוצא לו מאותו דבר הוא פחות ירגיש בקשיים.

אדם אחד פגש אדם עצוב שעומד להתאבד, שאל אותו: למה אתה עומד לעשות מעשה כה חמור? ענה שאין לו שמחה בחיים, אין לו אישה, אין לו ילדים, לא טוב לו. שאל אותו: לו היית עיוור והיית מחליט לקפוץ, ופתאום היו נפקחות עיניך והיית רואה, מה היה קורה? ענה האיש: ברור שלא הייתי מתאבד. אמר לו האיש: אם כך, מה ההבדל?...

רק אדם שחסר לו מעריך את הטוב, רק חרש מעריך את יכולת השמיעה, ורק חולה מרגיש כמה טוב להיות בריא. עלינו להתרגל להעריך את הטוב שיש בנו לפני שהחסר יזכיר לנו זאת.

התמקדות בטוב מקלה על הקושי

התמקדות בטוב עוזרת מאד להתמודדות עם הנסיון כי היא מורידה סבל וצער. כשאדם מרוכז בטוב שבחיים הכל קל יותר. אדם שמצליח להתמקד בטוב, טוב לו גם בלי להיות תלוי בנסיבות החיים. כשמתמקדים בטוב שבקושי, קל יותר להתמודד.

התמקדות בטוב תביא לנו טוב נוסף

התמקדות בטוב גם בעת הנסיון תוכל להוריד מהקושי שבנסיון. אדם החושב שלילי עלול להביא עליו עוד שלילי, כך אמרו חכמינו (מועד קטן כז, ב): "כל הנמשך אחר הצער הצער נמשך אחריו". אדם הבוחר להתמקד בצער ובקשיים גורר לעצמו עוד צער. לעומת זאת התמקדות בטוב מושכת טוב נוסף.

אדם האומר לה' שרע לו, שואל אותו ה': "זה רע? אראה לך מהו רע באמת." אדם האומר לה' שטוב לו, ה' אומר לו: "זה טוב? אראה לך מהו טוב באמת!..."

ומסופר על בתו של הרבי מרוז'ין שנאנחה, והזהיר אותה הרבי להמנע מאנחה באמרו: אנחה מביאה אנחה, תודה מביאה תודה. וסיפר לה מעשה בעשיר שירד מנכסיו עוד ועוד עד כדי כך שהוא נאלץ לבקש נדבות. נאנח העשיר על מצבו השפל. כששמעו זאת משמים אמרו לו: "רע לך? נראה לך מהו רע!" והעשיר לשעבר הפך למצורע, ואז הוא התדפק על הדלתות לקבץ נדבות, אך אנשים חששו לפתוח לו את הדלת מחשש הידבקות. נאנח שוב העשיר לשעבר, ואז נתנו לו משמים מחלת עיכול. ואז במצבו השפל והקשה הוא תפס את עצמו, והתחיל להודות על כך שהוא חי על אף הקושי, ואז אמרו לו משמים: "טוב לך? נראה לך מהו טוב!" ונרפא מהמחלה, הודה לה' מאד על הרפואה ואז נרפא גם מהצרעת. הודה שוב על הכל, ופתאום ידיד טוב נזכר בו והסכים להלוות לו כסף כדי שינסה להשתקם, התחיל לעסוק במסחר והתעשר בחזרה.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:הרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה