אמונה

שבילי האמונה: הדרך להקל על ההתמודדות עם הניסיונות

הקב"ה רוצה כל כך להיטיב אתנו, ובשמים ידונו את האדם על כך שלא השתמש בכוחות שבו כדי להכין כלי לישועת ה'. "ציפית לישועה?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כיצד נוכל להשפיע לטובה על חיינו דרך המחשבה החיובית ולהקל את ההתמודדות עם הנסיון?

דרך מחשבות של אמונה שהמצב יכול להשתנות

מחשבות של חוסר אמונה שהמצב יכול להשתנות – עוצרות את השפע מלרדת על האדם

יש אנשים שמתמודדים עם נסיונות שונים והם אפילו לא יודעים עד כמה הם עוצרים את הישועות שעומדות מוכנות להגיע אליהם משמים, ועד כמה צינורות השפע פתוחים מעליהם, אך הם סותמים אותם, רק משום שהחשיבה שלהם היא שלילית והם לא מאמינים שהמצב יכול להשתנות. מחשבות אלו של חוסר אמונה בשינוי המצב לא מאפשרות לישועה להגיע אליהם.

כפי שאמרנו כדי להשפיע שפע מלמעלה צריך התעוררות מלמטה. אם האדם לא מאמין שהמצב יכול להשתנות, הוא עוצר דרך מחשבתו כביכול את השפע לרדת עליו. לדוגמא, אחת שמחכה שנים לזיווג שמחליטה שהיא לעולם לא תתארס. גם אם ה' רוצה להשפיע עליה ישועה במציאת הזיווג, היא עוצרת זאת במחשבה שחרצה על עצמה.

מצב זה אינו רצון ה'. הקב"ה רוצה כל כך להיטיב אתנו, ובשמים ידונו את האדם על כך שלא השתמש בכוחות שבו כדי להכין כלי לישועת ה'. "ציפית לישועה?", אומר הפלא יועץ, הוא הוראה לאדם לצפות לא רק לגאולה השלמה של עם ישראל, אלא גם לישועתו הפרטית בכל העניינים. כשאדם יעלה לעולם העליון ישאלוהו, האם ציפה וקיווה שהקב"ה יושיע אותו.

אנשים מפסידים את עולמם משום שהם לא מאמינים עד כמה ה' יכול לשנות את כל המציאות. כך בדברי הגמרא בסוטה על הפסוק בזכריה: "כי מי בז ליום קטנות" (זכריה ד, י) אומרת הגמרא (סוטה מח, ב): "מי גרם לצדיקים שיתבזבז שולחנן לעתיד לבא? קטנות אמונה שהיה בהן שלא האמינו בהקב''ה."

להאמין שהמצב יכול להשתנות

כדי לזכות לישועה עלינו לשנות גישה במחשבה ולהתחזק באמונה שהמצב יכול להשתנות, מה שקורה היום לא חייב להמשיך, ה' יכול הכל. מחובתנו להאמין שה' יכול לשנות גם מציאות קשה ולהפוך את המר למתוק, את החולה לבריא ואת הבלתי אפשרי לאפשרי.

השנים לא חייבות להמשיך באותו מסלול – להאמין בסיכוי לשינוי

יש אנשים שחושבים שאם כל כך הרבה שנים הם מחכים לישועה ועדיין לא זכו לה, משמעו שכך זה ימשיך גם הלאה. עלינו לדעת שאכן לשנים יש אותה מתכונת והן ממשיכות לזרום, אבל יש בהן גם בשורה של שינוי. והמילה שנה מרמזת לנו על כך: שנה – מלשון שונה – חוזר על עצמו שוב ושוב, לכל שנה יש את אותו מהלך, בכל שנה יש את אותם שנים עשר חודשים. אך ישנה גם משמעות שניה: שנה – מלשון שונה, הכל יכול להשתנות.

עלינו להאמין שגם אם שנים היה אותו דבר ולא זכינו לישועה – השנה מביאה לנו גם בשורה של שינוי – הכל יכול להשתנות לטובה, אם רק ה' ירצה. ה' הוא הרי כל יכול, לא חסרים סיפורים על אנשים שלא מצאו זיווג עד קרוב לגיל שלושים והם היום נשואים באושר. כמה אנשים נושעו בזרע של קיימא לאחר עשרים שנות נישואין. כמה אנשים שהיו בחובות אדירים קמו מעפר והתאוששו. וכך בכל תחום, לעולם אין להתייאש ולעולם אסור להפסיק לקוות ובכך לסגור חלילה לעצמנו את השפע.

אל לנו לאפשר למחשבות של "בלתי אפשרי" לחלחל לתוכנו, מחשבות של "כך אני וכך אשאר לעולם", "אני כבר לעולם לא אתחתן", "אין סיכוי שאבריא", "אין אפשרות הגיונית שאצא מהחובות" וכן הלאה. אלו מחשבות של כפירה בכוחותיו הבלתי מוגבלים של ה', ואלו מחשבות שעלולות לסגור עלינו את השפע שה' מייחל לתת לנו, ולסתום עלינו חלילה את הגולל במחשבתנו. עלינו לסלק מחשבות אלו ולחשוב חיובי, לעבוד חזק על מידת האמונה ולהאמין שבכל מצב ה' יכול לשנות את כל התמונה לטובה, גם אם הכל נראה חסר תקוה. נאמין שה' יש לו דרכים שאפילו לא עולות בדעתנו להביא לנו את הישועה. (ראי על כך בהרחבה בסעיף של חיזוק באמונה – בנקודה של לא להתייאש)

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:נסיונותהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה