אמונה

האם אפשר לשלוט על המחשבה ולהימנע ממחשבות שליליות?

התורה מצווה על האדם שלא לתור אחרי הלב – הכוונה לפי המפרשים היא למחשבות – יהודי מחויב שלא לתת לעצמו לחשוב מחשבות רעות

אא

האם אפשר לשלוט על המחשבה ולהמנע ממחשבות שליליות?

התשובה היא כן מוחלט, גם אם לעתים הדבר קשה יותר בזמנים מסוימים או בעקבות נסיונות מסוימים. האדם יכול לשלוט על המחשבה והוא גם מצווה לשלוט על המחשבה. במקרה הצורך, טיפול רגשי יעזור להגיע לכך.

יהודי מצווה לשלוט על המחשבה

יהודי מחויב לפקח גם על המחשבה, התורה מצווה: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר טו, לט) התורה מצווה על האדם שלא לתור אחרי הלב – הכוונה לפי המפרשים היא למחשבות – יהודי מחויב שלא לתת לעצמו לחשוב מחשבות רעות, ולא לתור אחרי העיניים, כלומר לא להניח לעיניו לראות מראות לא טובים. ראיה אסורה פוגמת בנשמה.

לכאורה הציווי של לתור אחרי הלב נראה לנו תמוה. את הציווי שלא לתור "אחרי עיניכם" אפשר להבין. הרי להגביל את העיניים מלראות רע זה נראה אפשרי, אפשר לעצום את העיניים, אפשר להזיז אותן לכיוון אחר, אפשר לשלוט על הראיה. אך "אחרי לבבכם"? גם על המחשבות אפשר לשלוט? כן! ההלכה מחייבת את האדם לשלוט גם על מחשבותיו. (מובן שאם באה מחשבה רעה והאדם מסיח דעתו ממנה מיד, הוא לא נענש עליה, אלא אם כן הוא ממשיך לחשוב אותה במודע.)

אם התורה דורשת מהאדם לשלוט על המחשבה – הדבר אפשרי!

אין לנו ראיה גדולה יותר מזה שהתורה דורשת מהאדם לשלוט על מחשבתו. אם התורה מצווה לשלוט על המחשבה – אות הוא שהדבר אפשרי, כי הרי מי מצווה זאת? ה' שברא אותנו ומכיר את כוחותינו, "הקב"ה אסתכל באורייתא וברא עלמא" (הזוה"ק פרשת תרומה) – ה' ברא את העולם כולל הגוף, הנפש והנשמה שלנו לפי התורה, ואם הוא ציוה בתורתו לשמור על המחשבה – אות הוא שהמבנה הנפשי והרוחני שלנו מתאים לכך.

ה' דורש מכל יהודי לשלוט על מחשבותיו, כי זהו היהודי – יהודי מסוגל לשלוט על מחשבותיו! אנו שונים מהבהמות בכח הדיבור והמחשבה, בכח הבחירה שבידינו.

יש בחירה לאדם

יש אנשים שבטבעם יותר אופטימיים, אך לכל אדם יש בחירה, אפשר לבחור להתמקד במחשבות חיוביות ושמחות או להפך לבחור ברע ובמחשבות שליליות. לא משנה מה טבעו של האדם, נסיונות יש לכולם ועבודה בנושא תהיה לכולם. יש אדם שקל לו יותר לחשוב חיובי ויש אדם שצריך יותר לעבוד על כך, אך עבודה על חשיבה חיובית יש לכולנו.

יש בנו הכח לבחור לשלוט על המחשבה כרצון ה' – ולהפוך לבני חורין אמתיים, כי אין לך בן חורין אלא מי שעושה רצונו של ה' (על פי אבות ו, ב).

יש בנו כח לשלוט על המחשבה

לכל אדם יש אפשרות לשלוט על המחשבות, וזוהי הדרך שהוא משליט את המוח – השכל – על הלב והכבד. בכך הוא שולט על עצמו.

האדם מורכב משלושה רבדים – מוח, לב, כבד. המוח אחראי על המחשבה, על השכל. הלב אחראי על הרגשות, והכבד על התאוות.

אדם שאצלו הכבד שולט על הלב והמוח – אצלו הסדר הוא: כבד, לב, מוח – ראשי תיבות – כלם – כלום.

אדם שאצלו הלב שולט על המח והכבד – אצלו הסדר הוא: לב, מוח, כבד – למך. סמל לאדם חסר שכל.

אדם שאצלו המוח שולט על הלב והכבד, הוא משליט את השכל מעל לרגש ולתאוות, מנתב הכל לפי המוח והמחשבה – אצלו הסדר הוא: מוח, לב, כבד – ראשי תיבות מלך – הוא המלך האמתי. השולט על יצרו.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:כח המחשבההרבנית אסתר טולדנושבילי אמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה