אמונה

עם ישראל דומה לנשר – יכול להתרומם ברגע

הדרך להגיע ללוחות השלמים רצופה נפילות, משברים, קשיים. אולם בסופו של דבר – נגיע לשלמות

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

מתי רואים שאתה מלך? בספר בן המלך והנזיר מביא משל נפלא:

בן המלך אהב תפנוקים והתרחק מעבודה קשה. יום אחד פנה אליו הנזיר ואמר לו: אספר לך סיפור. יום אחד חיפש הנשר אוכל. לא מצא על העצים, ירד ונבר באשפה. הגיע תרנגול – וגם התרנגול נובר באשפה. אמר התרנגול: אני תרנגול פשוט נובר באשפה, הנשר מלך העופות גם הוא נובר באשפה... מה ההבדל ביני לבינו? בסוף שנינו אותו דבר!

עף הנשר וישב על הגג. עף התרנגול לגג והתיישב ליד הנשר: שנינו אותו דבר! פרש הנשר כנפיו ועף גבוה לשמים. והתרנגול נשאר על הארץ...

נכון – שנינו נוברים באשפה, שנינו מטפסים אל הגג. אבל לעוף ברגע לגובה – רק הנשר יכול!

המשיך הנזיר את מוסרו אל בן המלך: לכולנו יש צרכים גשמיים, כולנו צריכים להתעסק באוכל, בענייני הגוף. אולם מתי רואים שאתה מלך? כשאתה מסוגל שלא לשקוע בתוך הגשמיות ועולה למעלה!

זוהי עוצמה של מלך.

אומר ה' לעם ישראל: אתם דומים לנשר. יש לכם כח מעל כולם. כולם אוכלים, כולם שותים. בזה כל בני האדם שווים. לא בדברים אלו אתם העם הנבחר.

"אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו, רצית בנו" – איפה רואים את זה? ב"ורוממתנו מכל הלשונות"! – בכח שיש לכם להתרומם! להיות אנשי ערכים, אנשי מוסר. זהו כח הנשר שיש רק לנו – שה' נטע בנו כשבחר בנו לעם. רק לעם ישראל יש כח של נשר להתרומם מכל הקשיים, מכל הנסיונות, ולנסוק מעלה בכוחה של האמונה.

בדומה לכך מסופר על ביצת נשרים שהתגלגלה ללול תרנגולות. בקע מן הביצה גוזל של נשר, למד כמו אחיו האפרוחים ללקט גרעינים, להזהר מן החתולים, ולהתרחק מקן הנשרים. יום אחד הסתקרן, טיפס ועלה לקן הנשרים על אף האזהרות – והנה מקבלים אותו בחיבה: ברוך הבא – אחינו אתה!

הוא נהנה מן החברה המיוחסת, נשאר שם זמן מה, ואז מתכוננים הנשרים לעוף. והוא – נבוך. האם הוא נשר או שמא תרנגול? מסוגל לעוף למרומים או שלא? והם מאיצים בו: תעוף ותראה! אם לא תיפול ותגיע גבוה ותזנק לגבהים אדירים – סימן שאתה שייך לקן הנשרים.

כך גם אנו מתלבטים לפעמים: האם יש לנו כוחות להתרומם? או אולי ניפול נתרסק ונתייאש? הקב"ה מבטיח לנו: אתם נשרים – אתם בני מלכים! יש לכם אפשרות להגיע הכי למעלה! אתם יכולים להתגבר ולהתעלות! בהר סיני בקבלת התורה הכשרתי אתכם לי לעם. יש לכם כוחות.

בארון הכרובים שבקודש הקודשים במשכן ובבית המקדש, מונחים לוחות הברית. לצדם מונחים גם שברי הלוחות הראשונים שמשה השליך כשחטאו ישראל בחטא העגל. מדוע? מה הסיבה שגם שברי הלוחות מונחים ליד הלוחות בתוך הארון? להראות שתהליך ההתהוות של עם ישראל התחיל משבר. שהדרך להגיע ללוחות השלמים רצופה נפילות, משברים, קשיים. אולם בסופו של דבר – נגיע לשלמות.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:נשרהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה