אמונה

שבילי האמונה: לא להתייאש גם כשאין סיכוי

כמה חולים שחיו שנים בניגוד ל"הבטחת" הרופאים?... כמה אנשים שהיו בשפל המדרגה מבחינה כלכלית, קמו והשתקמו ואפילו התעשרו?

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

דוקא כשאין סיכוי אל לנו להתייאש, כפי שאומר הרבי משינאווה זצ"ל: אדם חושב, בסכום קטן לא צריך לדאוג, אוכל להסתדר. על סכום גדול צריך לדאוג, והוא אינו מבין שלהפך: לסכום קטן צריך לדאוג, לעשות השתדלות בנוסף לבטחון, אבל לסכום גדול שהוא מעל לכוחותיו צריך להשתדל כמה שאפשר אבל לא צריך לדאוג, כי ממילא זה לא בכוחו, אז יסמוך לגמרי על ה'. כך גם דוקא כי אין סיכוי, לא נתייאש אלא נסמוך לגמרי על ה' שהוא הכל יכול, ואין הבדל אצלו בין שקל למיליארד שקלים, ואם הוא חפץ בכך וזה לטובתנו, ישנה סדרי בראשית ויביא לאדם ישועה ורפואה. גם אם על פי השכל אין סיכוי, ה' הוא מעל לכל – נאמין בה' שיכול לעשות נסים מעל השכל ומעל לטבע.

החשמונאים בזמן נס חנוכה לא התייאשו על אף שלא היה שום סיכוי על פי הטבע שהם ינצחו את יוון שהיתה אימפריה אדירה בעלת צבא ענק ועצום, פילים ונשק אדיר. הם זרקו את השכל וסמכו לגמרי על ה' שיושיע אותם במלחמת מצוה זו ואכן ניצחו בנסים מופלאים.

אין מקום ליאוש אם סומכים באמת על ה', דוקא במקום שלא הרופא ולא שום שליח יכול לעזור, שם רואים פי כמה שאם סומכים על הקב"ה באמת ולא מתייאשים – ה' פותח שערים.

כמה חולים שחיו שנים בניגוד ל"הבטחת" הרופאים?... חז"ל אומרים שניתנה רשות לרופא לרפא, ועל כך אומרים צדיקים: ניתנה רשות לרופאים לרפא, אבל לא לייאש... כמה אנשים שהיו בשפל המדרגה מבחינה כלכלית, קמו והשתקמו ואפילו התעשרו? כמה חולים שהרופאים אמרו שאם יהיה להם ילד יצמחו להם שערות בכף היד – וזכו לילדים? כמה רווקים ורווקות שכולם התייאשו מכך שימצאו זיווג מצאו בן זוג הרבה מעבר לציפיות ולחלומות? כמה נשים שסבלו ונאלצו להתגרש מצאו בזיווג שני בעל כל כך טוב והן מאושרות? כמה הורים שהילד שלהם כבר היה כל כך רחוק והם לא התייאשו והמשיכו לשפוך דמעות בתפילה ולעשות את כל ההשתדלות לפי דעת תורה והילד חזר למוטב? וכך בכל תחום, לעולם אסור להתייאש.

אם ה' רוצה, דוקא מי שאין לו סיכויים בכלל הוא זה שיצליח יותר מכולם, כך רואים אצל דן בן יעקב אבינו, שעליו כתוב בספר במדבר: "אלה בני דן למשפחותם... ארבעה ושישים אלף וארבע מאות" (במדבר כו, מב-מג). אומר על כך החפץ חיים: כאן גילתה לנו התורה כי אין חכמה ואין עצה לנגד ה', דהנה לבנימין בן יעקב היו עשרה בנים (בראשית מו, כא), ואילו לדן היה רק בן אחד: חושים בן דן שעוד היה גם חרש, ואף על פי כן בסופו של דבר היה דן השבט הגדול ביותר מבין השבטים. לבנימין היו ארבעים וחמשה אלף ולדן היו שישים וארבע אלף! מכאן יש ללמוד שמי שה' חפץ בו יוכל להצליח מבן אחד יותר ממי שיש לו עשרה בנים, וכן הדין עם נכסים. יש לך עני מצליח ושמח בחלקו ולהפך, יש עשיר ואינו מצליח לבסוף, כי 'עושה כולם ה'' – ה' עושה הכל.

לרכישת ספרה החדש של הרבנית אסתר טולידאנו "שבילי האמונה" בהידברות שופס לחץ כאן

תגיות:לא להתייאשהרבנית אסתר טולדנושבילי האמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה