יהדות

הלכות שבת: הדלקת נרות

האם יש חובה להדליק שני נרות ומה הדין להדליק את הנר השני מהנר הראשון? מתי צריכים לברך "להדליק נר של שבת" קודם ההדלקה או אחר ההדלקה, ומה הדין ביום טוב?

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

אם אדם נגרר אחר הדלקת אשתו

אשה שטעתה והדליקה נרות שבת קודם לנרות החנוכה האם יכול בעלה להדליק את החנוכיה, ומה הדין כשהבעל הדליק את נרות השבת?

הבעל לא נגרר אחר הדלקת אשתו, ולכן יכול בדיעבד להדליק את החנוכיה גם לאחר שהדליקה אשתו את נרות השבת[א] (סימן רס"ג ס"י ברמ"א).

האיש אינו מקבל שבת בהדלקת הנרות[ב] (משנ"ב שם ס"ק מ"ב, בא"ח ש"ש נח ס"ח, חזו"ע שבת א' עמוד קצ"ג), ולכן אם טעה והדליק נרות שבת קודם נרות חנוכה, יכול להדליק אח"כ נרות חנוכה (משנ"ב סימן תרע"ט סק"א). וע"ע בהליכות שבת ח"א (עמודים ה' – ו').

 

הדלקת נרות  קודם השקיעה ונסיעה ברכב

אשה הרוצה להדליק נרות שבת חמישים דקות קודם השקיעה ואח"כ לעשות מלאכה כגון לנסוע ברכב, האם וכיצד מותר לה לעשות כן?  

אסור להקדים את ההדלקה יותר מחצי שעה לפני השקיעה (ובירושלים ארבעים דקות[ג]), היות ולא ניכר שההדלקה לכבוד שבת אא"כ מקבלת שבת בהדלקה (דאז ודאי ניכר) ובתנאי שיהיה אחר פלג המנחה (שעה ורבע זמנית לפני צאת הכוכבים לדעת השו"ע, ולדעת הגר"א שעה ורבע זמנית לפני השקיעה[ד] - סימן רס"ג במשנ"ב ס"ק י"ט), ולכן לא יכולה לנסוע ברכב אחרי ההדלקה המוקדמת[ה].

ואם הקדימה להדליק יותר מחצי שעה לפני השקיעה ולא קיבלה שבת בהדלקתה, יצאה ידי חובה בדיעבד, ולא צריכה לכבות את הנרות ולהדליקם שוב (סימן רס"ג ס"ד במשנ"ב סק"כ ובבה"ל שם ד"ה מבעוד, וע"ע בהליכות שבת ח"א עמוד י"ז).

וכל זה בתנאי שחוזרים לישון בבית ועדיין הנרות דולקים, דאם לא כן הוי ברכה לבטלה, שהרי לא נהנו מהנרות (סימן רס"ג ס"ט וע"ע במה שכתבנו בעניין זה בהליכות שבת ח"א עמוד י"ג וי"ח). ולעניין אם הבעל יכול לקחת את אשתו ברכב לאחר שהדליקה נרות שבת יעוי' בהליכות שבת ח"א (עמוד ח').

 

הדלקת נר שבת מנר אחר או באמצעות גפרור

האם יש חובה להדליק שני נרות ומה הדין להדליק את הנר השני מהנר הראשון?

החיוב הוא להדליק נר אחד בלבד, ונהגו להדליק שני נרות משום "זכור ושמור" (סימן רס"ג ס"א בשו"ע בשם הכל בו), ומותר להדליק מנר לנר ישירות דשניהם נרות מצוה[ו] (בית יוסף בסימן תרע"ד בשם בעל התרומות הביאו המשנ"ב כאן בסק"ד), היות ומתווסף עונג ושמחה בכל נר נוסף, שהרי לשם כך נועדו נרות שבת (בה"ל שם ד"ה שתי פתילות), וזה אף אם מדליקה יותר משני נרות (שם).

אולם אסור להדליק את הנר השני מהנר הראשון באמצעות גפרור, היות והגפרור הוא חול והרי זה ביזוי מצוה (משנ"ב שם. ולעניין נרות חנוכה יעוי' בהליכות מועד חנוכה - מהדורה קמא עמוד מ"ו והלאה).

 

אמירה למי שלא קיבל עדיין שבת

אשה שהדליקה נרות שבת וקיבלה שבת בהדלקה האם יכולה לומר לבעלה או לבנה שיעשו מלאכה קודם השקיעה, כגון הכנסת תקע הפלטה לשקע החשמל?  

יכולה לומר לבעלה או לבנה להדליק את הפלטה, כיון שהם עדיין לא קיבלו שבת (סימן רס"ג סי"ז בשו"ע ומקורו מהרשב"א שבת קנא ע"א בשם התוספות[ז]), ואין בזה איסור אמירה אף אם עושים את המלאכה במיוחד עבורה וכגון גיהוץ בגד וכדו', ואף מותר ליהנות מהמלאכה בשבת[ח].  

מיהו אם בבית הכנסת ששם יתפלל ערבית כבר קיבלו שבת, נגרר אחריהם בעל כרחו ואסור בעשיית מלאכה (שעה"צ סימן תקנ"א אות נ"ו, כה"ח אות ק'. וע"ע לקמן פרק ג' תשובה ט').

ודין זה הוא רק בכניסת השבת אך בצאת השבת אם אמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" מותר בעשיית מלאכה אף שבבית הכנסת שלו עדיין לא התפללו ערבית (סימן רס"ג ס"ק ס"ז במשנ"ב בשם הפרי מגדים).

 

הדלקת רוב הפתילה היוצאת מן השמן

אשה המדליקה נרות שבת האם די במה שנותנת נגיעה קלה עם הגפרור בפתילה?

צריך להקפיד שלא תסלק האשה ידה מנר השבת עד שתידלק רוב הפתילה היוצאת מן השמן (סימן רס"ד ס"ח), בדומה להדלקה שהייתה בבית המקדש שנאמר בה לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד (שמות כז, כ) ולמדו רבותינו שעל הכהן להדליק את הנר עד שתהיה השלהבת עולה מאליה (תורת כהנים פרשה י"ג ה"ז הובא ברש"י על החומש ובשבת דף כ ע"א ד"ה תני רבי חייא).

 ולדעת הבא"ח (ש"ש נח סט"ו) אם לא עשתה כן לא יצאה ידי חובה אפילו בדיעבד, כיון שההדלקה לא מתייחסת אליה[ט].

 

אם אשה סומא יכולה להדליק נרות שבת

האם אשה סוּמָא יכולה לברך על הדלקת נר שבת?

אם יש לה בעל פיקח הוא ידליק ויברך, אבל אם אין לה בעל תדליק היא ותברך, דסוף סוף נהנית מהמאורות שהרי יכולים לסייעה לאור הנר שלא תיכשל בעץ ואבן[י] (סימן רס"ג ס"ק י"ד במשנ"ב בשם המג"א, בא"ח ש"ש פרשת נח סי"ב, חזו"ע שבת א' עמוד קצ"ג).

ואם אור החשמל דלוק אינה יכולה לברך, דהרי יכולים לסייעה לאור החשמל[יא], אלא תכבנו תחילה ואז תברך ותדליק הנרות והחשמל. ולבנות אשכנז תדליק הנרות והחשמל ומיד תברך.

 

דין קדימת האשה בהדלקת הנרות

בעל שמתעקש להדליק ולברך על נרות השבת באופן חד פעמי האם קודם הוא לאשתו?

האשה קודמת לבעלה בהדלקת נרות שבת משני טעמים:

א) לפי שעוסקות בצרכי הבית (שו"ע סימן רס"ג ס"ג ומקורו מהרמב"ם פ"ה מהלכות שבת ה"ג).

ב) לפי שכיבתה נרו של עולם, שגרמה מיתה לאדם הראשון[יב], ולכן היא תדליק נרות שבת כנגד הנר שכבתה[יג] (טור בשם המדרש - בראשית רבה יז, ח, הביאו המשנ"ב בס"ק י"ב).

אמנם אם יש הרבה נרות יכול גם הוא להדליק, אבל האשה תברך. ואת תיקון הנרות יעשה הבעל[יד] (סימן רס"ג ס"ג ומשנ"ב שם, בא"ח  נח סעיפים ה'-ו', חזו"ע שבת א' עמוד  קס"ג).

כשהאשה לא בביתה יש עדיפות לבת הגדולה על פני האב[טו], מיהו אם האב רוצה בדוקא להדליק יכול להדליק בעצמו[טז].

ואם האשה לא בביתה והבת הנשואה מתארחת אצל האב עם בעלה, הבת תדליק בחדרה עם ברכה והאב במקום האכילה עם ברכה לפי שהם שני חיובים. ואם מדליקים שניהם במקום האכילה, לבני אשכנז שניהם מברכים ולבני ספרד אחד יברך ויוציא את השני ידי חובה בברכה, מיהו שניהם ידליקו (סימן רס"ג ס"ח).

 

חיוב הדלקת נרות לאורח

איש נשוי הנמצא בשבת חוץ לביתו האם חייב להדליק נר שבת בבית בו מתארח או להשתתף בפרוטה?

אם אשתו מדליקה בביתם הוא פטור מהדלקת נרות שבת, היות ונפטר על ידי אשתו מחובת גברא ומדין חובת הבית נפטר על ידי בעל הבית.

אבל אם אשתו לא בבית, חייב להדליק בעצמו בברכה אם יש לו חדר מיוחד[יז], או להשתתף בפרוטה עם בעל הבית אם אין לו חדר מיוחד, מדין חובת גברא שהרי אין מדליקין עליו בביתו[יח] (סימן רס"ג ס"ו וס"ז). ולעניין זוג המתארחים בשבת בבית הוריהם ומקבלים דירה נפרדת לשינה, יעוי' בהליכות שבת ח"א (עמוד י"ג).

 

הנאה מנרות שבת קודם צאת הכוכבים

משפחה המקבלת שבת מוקדם בימות הקיץ, כשעה לפני השקיעה מדליקים נרות מקדשים ואוכלים סעודת שבת בסמוך לנרות, כשמגיע צאת הכוכבים הנרות כבר כבויים, האם יוצאים ידי חובת הדלקת נרות שבת?

יוצאים ידי חובה ואין חשש ברכה לבטלה, דהיות וסועדים לאור הנרות יש שמחה והנאה בשעת האכילה מן הנרות אף שעדיין יום, ומצוה מן המובחר שידלקו עד הלילה[יט].

ואם אוכלים בסלון והנרות דולקים במטבח ולא דולקים עד הלילה הרי זה ברכה לבטלה (סימן רס"ג ס"ט ובמשנ"ב סק"מ). אא"כ יש קצת חושך ביום ומשתמש לאורם דבר מה לצורך הסעודה (ס"ק מ"א).

 

ברכת נר שבת קודם או אחר ההדלקה

מתי צריכים לברך "להדליק נר של שבת" קודם ההדלקה או אחר ההדלקה, ומה הדין ביום טוב?

לדעת השו"ע (רס"ג ס"י) מברכים לפני ההדלקה שהרי כתב "אחר שברכו והדליקו" וכדין כל המצוות שמברך עליהם עובר לעשייתן[כ].

ולדעת הרמ"א (בסעיף ה') תברך אחר ההדלקה ושכן המנהג, והטעם בזה דסבירא ליה שקבלת שבת היא בברכה ואם תברך קודם כבר קיבלה שבת ואיך תדליק. ולכן ביום טוב תברך קודם ההדלקה שהרי מותר להדליק ביום טוב, ובתנאי שתדליק הגפרור לפני הברכה ואחר ההדלקה תניחנו בלי לכבותו[כא] (ס"ק כ"ו - כ"ז במשנ"ב).

 

פתיחת חלון מול נרות דולקים

המדליקים את נרות השבת סמוך לחלון האם מותר לפתוח את החלון בעוד הנרות דולקים?

אם כעת הרוח מנשבת אסור[כב], ואם כעת הרוח לא מנשבת יש להקל בשעת הדחק (סימן רע"ז סק"ג במשנ"ב), ואף שהוא גרם כיבוי לזמן מאוחר יותר (וע"ע שעה"צ בסימן תקי"ד אות ל"א מה הדין כשמטרתו בפתיחת החלון לשם כיבוי כשתבוא הרוח). וע"ע בסוף דיני בורר במאמר השימוש בסננים מה שכתבנו עוד בזה.

ההלכות לקוחות מתוך הספר "הליכות שבת" חלק ב', מאת הגאון הרב אופיר מלכא שליט"א, ראש בית ההוראה הלכה למעשה, ומחה"ס הליכות שבת, הליכות מועד, הליכות שמיטה.  לרכישה היכנסו להידברות שופס או לחצו כאן.

[א] ואם האשה מדליקה גם את נרות החנוכה, וכגון שאין הבעל נמצא בבית וכדו', עי' בהליכות מועד חנוכה (מהדורה קמא עמוד כ"ג) מה שכתבנו בזה. 

[ב] אך באשה, בנות אשכנז מקבלות שבת בהדלקה (אא"כ עשתה תנאי אפילו בלב, ואין להתנות כי אם לצורך), ואף בנות ספרד ראוי שתקבלנה שבת בהדלקה - יעוי' בהליכות שבת ח"א עמוד ה' ובמה שכתבנו בזה בתשובות להערות הראשון לציון שליט"א אות א'.

[ג] כן כתב בשו"ת מנחת שלמה (ח"ב סימן ל"ה אות ח', למרן הגרש"ז אויערבך זצוק"ל) ובשו"ת מנחת יצחק (ח"ט סימן כ'). ונחשב כסמוך לחשיכה כיון שכך הוא מנהג רבים מבני העיר וניכר שנעשית ההדלקה לכבוד שבת.

[ד] ודרך אגב, כיום ישנם מניינים של בני אשכנז שמתפללים ערבית שעה ורבע קודם השקיעה (כדעת הגר"א), ובני ספרד צריכים ליזהר שלא להתפלל שם, כיון שזהו נגד פסק השו"ע, וגם בני אשכנז צריכים להקפיד בזה לכתחילה כמבואר במשנ"ב (סימן רל"ג סק"י).

[ה] ואם רוצה להדליק נרות שבת חמישים דקות קודם השקיעה וללכת לישון עד הקידוש, יכולה לעשות זאת ובתנאי שתקבל שבת בהדלקה.

[ו] אולם אין לחמם את קצה התחתון של הנר השני על ידי נר הראשון כדי להדביקו, שאע"פ ששני הנרות לכבוד שבת, מ"מ יש בזה משום ביזוי מצוה ואסור (שש"כ פמ"ג הערה קפ"ז בשם מרן הגרש"ז אויערבך זצוק"ל), דלא התירו אלא  דווקא להאיר ממנו נרות שבת נוספים ולא לעשות בו שימושים אחרים.  ומטעם זה אין לחמם את ידיו בנרות שבת, וכן אין לחמם פיתות על זכוכית האקווריום בו דולקות נרות שבת, משום ביזוי מצוה. וע"ע במה שכתבנו בעניין זה בהליכות מועד חנוכה (מהדורה קמא עמודים מ"ח - מ"ט).

[ז] ואף שהיא עצמה אסורה בעשיית מלאכה, וכל מלאכה שאסור לאדם לעשותה בשבת אסור לו אף לדבר עליה משום 'ודבר דבר', מ"מ כתב השו"ע הרב (קובץ אחרון סק"ח) שכיון שלאחרים הדבר מותר, אין זה נחשב כמתעסק בדבר שאסור לעשותו וממילא לא חל איסור ודבר דבר, משא"כ בישראל האומר לנכרי לעשות לו מלאכה לאחר השבת, דאף שהנכרי עצמו אינו אסור בעשיית מלאכה, מ"מ כשעושה אותה עבור ישראל הרי שעצם המלאכה אסורה (שהרי כעת שבת לכל היהודים בארץ הזאת), וכשאומר לו היהודי לעשותה למחר הרי שמתעסק בדבר האסור, וחל עליו איסור ודבר דבר (שו"ע הרב שם). וע"ע בבית יוסף שם במה שביאר בהבנת הענין, במג"א ובט"ז ובמשנ"ב ס"ק ס"ד ואכמ"ל. מיהו כל זמן שיש עדיין יהודים שלא קיבלו שבת במקום זה ומותרים במלאכה, כשם שמותר לומר להם לעשות מלאכה אף שלא לצורך מצוה, הוא הדין וק"ו שמותר לומר לגוי, וכן מוכח ברמ"א בסימן רס"א סוף סעיף א' ובמשנ"ב שם ס"ק י"ז.

[ח] וכל שכן במוצאי שבת אם מאחר להתפלל שיכול לומר לחבירו שכבר התפלל והבדיל לעשות לו מלאכתו, שהרי בכל רגע יכול להבדיל בעצמו ולעשות מלאכתו (רמ"א ומשנ"ב שם). 

מי שמחמיר להוציא שבת כשיטת רבינו תם יכול לומר לחבירו שמוציא שבת כשיטת הגאונים לעשות לו מלאכה כגון להדליק את הבויילר או להכין קפה וכדו', ואין בזה איסור אמירה, כיון שחבירו כבר הוציא את השבת, ולשיטתו אין חיוב מן הדין בהוצאת שבת כשיטת רבינו תם אלא רק חומרא חשובה. ואם סובר כשיטת רבינו תם מן הדין כגון חסידי סאטמר וצאנז אסור לומר לחבירו שמוציא שבת כשיטת הגאונים לעשות לו מלאכה, כיון שלשיטתו גם חבירו חייב לנהוג כשיטת רבינו תם (על פי הברכי יוסף המובא בשערי תשובה סוף סימן תקי"א). וע"ע במה שכתבנו בעניין זה בהליכות שבת ח"א עמוד תל"ז ובהליכות מועד יום טוב מהדורה קמא - דיני יום טוב שחל לאחר השבת סעיף א'. 

[ט] ולכן על כל אדם להסביר לאשתו שבערב שבת או יום טוב כשמדליקה את הנרות צריכה להיזהר שלא לסלק את היד מהפתילה עד שתידלק רוב הפתילה היוצאת מן השמן, וכן בהדלקת נרות חנוכה צריך האיש להיזהר בזה, וע"ע בהליכות מועד חנוכה (מהדורה קמא עמ' י' - י"א). ועצם דינו של הבן איש חי שאינה יוצאת אף בדיעבד הוא חידוש גדול, ובשאלתות דרב אחאי (פרשת תצוה סימן ס"ב, הובא בחזו"ע שבת א' עמוד רי"א) מובא שטעם הדלקת רוב הפתילה היוצאת מן השמן מחשש שאם לא תעשה כן לא ימשך השמן אחר הפתילה ויכבה הנר, ויתבטלו מעונג שבת. ומשמע שבדיעבד אם בכל זאת דלק הנר, יצאה ידי חובה, על אף שלא הדליקה את רוב הפתילה היוצאת מן השמן.

[י] וכשם שמצינו לעניין ברכת יוצר המאורות שהסומא אע"פ שלא ראה מאורות מימיו, מברך ברכה זו בשם ומלכות, לפי שהוא נהנה במאורות שרואין אחרים ומורים לו את הדרך אשר ילך בה (שו"ע סימן ס"ט ס"ב). ואף אם האשה הסומא נמצאת לבדה בביתה ואין שם אנשים אחרים היכולים ליהנות מהאור ולעזור לה, יכולה להדליק בברכה, לפי שעדיין יש לה הנאה שאחרים יכולים להיכנס לביתה ולעזור לה (מרן הגרש"ז אויערבך זצוק"ל הובא בשש"כ פמ"ג הערה נ"ג)

[יא] ושונה דינה מכל אשה שיכולה מעיקר הדין להדליק נרות שבת בברכה אף שאור החשמל דולק (לפי שהוא מנהג חשוב ויש בו משום שמחה יתירה, כפי שביארנו בהליכות שבת ח"א עמוד י"א), כיון שאין הסומא נהנית מנרות השבת אלא רק בזה שאחרים יכולים לסייע לה לאור הנר, וכשאור החשמל דלוק אין לה עוד צורך בנרות השבת, ואינה שמחה בהם כלל. ואף שאחר שהודלק החשמל אינה זקוקה כלל לנר, מ"מ בשעת ברכה היתה זקוקה לו, ועוד והוא העיקר דברכתה קאי גם על החשמל.

[יב] אדם הראשון נקרא "נרו של עולם" (אור העולם), לפי שהאיר את העולם בעצם קיומו. ובמחצית השקל (סק"ז) ביאר הטעם שנקרא נרו של עולם לפי שהנשמה נקראת נר, וכמו שנאמר (משלי כ, כז) נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם, וכל הנשמות שבכל הדורות היו תלויים באדם הראשון. וחווה "כבתה נרו של עולם" במה שהחטיאה את אדם הראשון בחטא עץ הדעת ובכך החשיכה את נשמתו הקרויה נר.

[יג] ואע"ג שחטא חווה היה לפני למעלה מ-5,700 שנה, מ"מ עדיין לא נשלם תיקונו עד סוף כל הדורות. ובכך שהאשה מדלקת נרות שבת מתקנת במעט את אותו החטא.

[יד] ורמז מצאו לכך בלשון המשנה (שבת פ"ב מ"ו) "על שלוש עבירות נשים מתות בשעת לידתן, על שאינן זהירות בנדה ובחלה ובהדלקת הנר", שינה התנא לשונו וכתב ב'הדלקת הנר' ולא כתב ב'נר' סתם (כמו שכתב ב'חלה' סתם ולא כתב ב'הפרשת חלה'), לפי שרצה לרמוז בזה שרק מצות ההדלקה מוטלת על האשה אולם התיקון מוטל על הבעל (תוספות רבי עקיבא איגר על המשנה שם).

[טו] לפי שעוסקות בצרכי הבית, וגם הטעם השני שכיבתה אורו של עולם יתכן ושייך אצלה אף שאינה נשואה (שבות יצחק - דיני נר שבת פי"א אות ה' בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל).  

[טז] דהמצוה מוטלת עליו ומצוה בו יותר מבשלוחו ויתכן דעדיף מהטעמים הנ"ל, וכשאשתו בבית היא קודמת משום אשתו כגופו ואינו מדין שליחות (עי' חוט שני ח"ד פפ"ג סק"ח).

וכשההורים לא בבית הבת הגדולה תדליק דשייך בה הטעמים הנ"ל, ואם הבת פחות מגיל מצוות, ידליק הבן שמעל גיל מצוות דלא אתי תרי דרבנן ומוציא חד דרבנן (סימן תרע"ה ס"ג ובמשנ"ב שם ס"ק י"ג).

[יז] ולעניין אם צריך לקבל מפתח לחדר כדי להיחשב חדר "פרטי", יעוי' בהליכות שבת ח"א עמוד ז'.

[יח] והוא הדין בכל זה בילדים רווקים המתארחים אצל דודים וכדו' דאם מדליקים בביתם אינם צריכים להדליק או להשתתף, אך אם הוריהם לא בביתם צריכים להדליק ולהשתתף. ואם שוכרים כמה בחורים רווקים צימר וכדו' לשבת צריכים להדליק אף שמדליקים עליהם בביתם, מדין חובת ביתא, על כן ישתתפו כולם ואחד ידליק עם ברכה ויוציא את כולם ידי חובה. ולכן הנוסעים לאומן לר"ה חל על כל אחד חובת הדלקה אף שאשתו מדליקה בביתו וצריכים להשתתף כנ"ל (סימן רס"ג סק"ל במשנ"ב).

[יט] והוא הדין בזה לזוגות צעירים המתארחים בשבת בבית הוריהם וחוזרים לישון בביתם, והאשה מדליקה נרות שבת בביתם, ובינתיים נהנית מהנרות ורק אח"כ הולכים לבית הוריהם, שדי בזה מעיקר הדין וגם אם לא דלקו הנרות מאוחר בלילה עד שחזרו אין ברכתם לבטלה. ובמקום אחר הארכנו בזה יותר ועוד חזון למועד.

[כ] ואין להקשות מהמובא בשו"ע (סימן ל' סעיף ג') ביוצא לדרך בהשכמה ועדיין לא הגיע זמן תפילין וקשה לו להניחם אח"כ, יניחם קודם יציאתו וכשיגיע זמנן ימשמש בהם ויברך, דשאני מצות תפילין שהיא מצוה בגופו בכל רגע ורגע שהתפילין מונחות עליו, ולכן יכול למשמש ולברך בכל עת, כיון שהברכה באה על המצוה שמכאן והלאה. משא"כ בהדלקת נרות שבת, בהם מעשה המצוה הוא בהדלקה, ותכלית המצוה שהנרות יאירו, ולכן אין לברך לאחר ההדלקה, דאין זה "עובר לעשייתן", הואיל ומעשה המצוה הסתיים. וע"ע בעניין זה בהליכות שבת ח"א עמוד י"ד. וכך הכרעת החזו"ע (שבת א' עמוד קע"ב) דאם לא בירכה לפני ההדלקה לא תברך אחרי, אך הכרעת הבה"ל (סימן רס"ג ס"ג ד"ה כשידליק) וכה"ח (אות ל"ו) כהמג"א והא"ר דאם שכחה לברך בזמן ההדלקה יכולה לברך אף חצי שעה ויותר אחר ההדלקה כל זמן שהוא שעת היתר עבורה להדליק, דשייך עדיין לומר 'וציונו להדליק', ואין בזה חשש של עובר לעשייתן היות והמצוה מתמשכת כל זמן שהנרות דולקים ומאירים דזו עיקר התקנה שיאירו הנרות. וע"ע באור לציון ח"ב פי"ח תשובה ג'.

[כא] ולזרוק את הגפרור אסור, לפי שנחשב כיבוי בידיים האסור ביום טוב, אלא תניחנו בנחת שיכבה מאליו (שש"כ פי"ג סי"ט). וכן אין להדליק הנרות במצית לפי שבשחרור הלחצן גורמת לכיבוי. ואשה מבנות ספרד שנוהגת כמנהג בנות אשכנז לברך אחר ההדלקה, ורוצה לשנות את מנהגה ולברך קודם ההדלקה, אינה צריכה לעשות התרת נדרים, וכפי שכתבנו בהליכות שבת ח"א עמודים י"ז - י"ח.

[כב] ואף שאינו מכוין לכיבוי מ"מ הוא פסיק רישיה שיכבו (סימן רע"ז ס"א בשו"ע), ואף למאן דאמר שפסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן מותר, הכא אסור לפי שהוא מלאכה שאינה צריכה לגופה דהוי שבות חמור, ולכן אסור לדרוך על נמלים בדרך הילוכו אם ודאי תמות אחת מהם, והסיבה שמלאכה שאינה צריכה לגופה הוי שבות חמור עי' בבה"ל בסימן רע"ח ד"ה מותר, בסופו. ומהטעמים הנזכרים שם מוכח שאין חילוק במלאכה שאין צריכה לגופה שהוא שבות חמור בין כיבוי אש לשאר מלאכות, וכן יש להוכיח מהשו"ע בסימן שי"א ס"ב עי"ש.

תגיות:הלכות שבתהרב אופיר יצחק מלכא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה