חדשות בארץ

אמש בכיכר רבין: דגלי פלסטין וקריאות "לירושלים צועדים מיליוני שהידים"

תגובות סוערות במערכת הפוליטית לעצרת נגד חוק הלאום שהתקיימה אמש בתל אביב. ראש הממשלה נתניהו: "אין עדות טובה יותר לנחיצותו של חוק הלאום"

ההפגנה אמש (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)ההפגנה אמש (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
אא

כעשרים אלף איש הגיעו אמש (שבת) לכיכר רבין בתל אביב להפגנה נגד חוק הלאום - שבוע בדיוק לאחר ההפגנה הקודמת בכיכר, שהביעה תמיכה בעדה הדרוזית ויצאה נגד חוק היסוד החדש.

ההפגנה אתמול נערכה ביוזמת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, והשתתפו בה תנועות וארגוני שמאל. למרות שמארגני ההפגנה ביקשו, לטענתם, להימנע מהנפת דגלי פלסטין, הדגלים הונפו גם הונפו על ידי המפגינים. בכיכר גם נשמעה הקריאה "ברוח, בדם נפדה אותך פלסטין", וכן הסלוגן הזכור לשמצה מימיו של יאסר ערפאת: "לירושלים צועדים מיליוני שהידים".

בין משתתפי ההפגנה נצפו חברי כנסת מהצד השמאלי-קיצוני של המפה הפוליטית: חברי הכנסת מוסי רז ומיכל רוזין (מרצ), ראש מרצ לשעבר זהבה גלאון, חבר הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ועוד. מנכ"ל הקרן לישראל חדשה, מיקי גיצין, לא אהב את היעדרותם של מי שהוגדרו על ידו כ"אנשי המרכז -שמאל שבגלל חישובים פוליטיים לא מוכנים להגיע להפגנה הערב". הוא כתב להם בחשבון הטוויטר שלו: "אתם טועים בגדול. העתיד של השמאל הישראלי הוא בשותפות יהודית-ערבית, בשביל זה אנחנו חייבים לנצח את הגזענות והפחד הקיימים אצלנו, זה לא פשוט, אבל רק ככה ננצח". גם חבר "המחנה הציוני" אלדד יניב, הידוע בהפגנות שהוא מוביל נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, מתח ביקורת על ראשי מפלגתו על רקע היעדרותם מהכיכר: "אבי גבאי וציפי ליבני - אם אתם לא כאן הערב - תודה ושלום ולכו איתו הביתה. לא הבנתם עוד מי נגד מי. ויש פה מדינה להציל". 

בשעות שחלפו מאז ההפגנה, המערכת הפוליטית סוערת בתגובות נגדה ובעדה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר אמש להעלות לחשבון הטוויטר שלו את התיעוד מהקריאות בהפגנה, וצירף אליו את המשפטים הבאים: "אין עדות טובה יותר לנחיצותו של חוק הלאום. אנו נמשיך להניף את דגל ישראל בגאון ולשיר את התקווה בגאווה גדולה". 

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הגיב גם הוא אמש על ההפגנה בחשבון הטוויטר שלו: "דגלי פלשתין מונפים הערב בכיכר רבין בתל אביב, בהפגנה נגד חוק הלאום. אחמד טיבי ואיימן עודה וחבריהם מפגינים נגד הלאום היהודי ובעד הלאום הערבי - פלשתיני. לא המילים בחוק מפריעות להם, אלא קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הם ימשיכו להפגין ואנחנו לבנות ולחזק את מדינת ישראל".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, תקף אף הוא אמש בחשבון הטוויטר שלו את חברי הכנסת הערבים: "הערב הוכח פעם נוספת - המאבק שמנהלים חברי הכנסת הערבים הוא לא נגד חוק הלאום, אלא נגד קיומה של מדינת ישראל. צר לי שהם שוב גוררים את הציבור הערבי ישראלי למפגן הסתה מכוער".

השר זאב אלקין יצא חוצץ נגד התנגדותם של חברי כנסת יהודים לחוק הלאום: "כשאחמד טיבי וחנין זועבי מתנגדים לחוק הלאום יחד עם המפגינים האלה עם דגלי פלסטין וקריאות 'ברוח ובדם...' -  אני מבין למה הם עושים את זה. הם באמת מתנגדים בכל כוחם לציונות ולעובדה שישראל היא מדינתו של העם היהודי וכך הוקמה על ידי האו״ם. אבל יאיר לפיד וציפי לבני?! למה? חבל".

בכניסתה הבוקר לישיבת הממשלה אמרה השרה איילת שקד: "חוק הלאום הוא חוק נכון... ההפגנה אתמול של דגלי אש"ף בכיכר רבין מוכיחה שוב שלא מדובר על רצון לשוויון אזרחי, כי זה בוודאי שיש. מדובר על רצון לשוויון לאומי - וזה לא יהיה".

השר אלי כהן (כולנו): "מה שראינו אתמול בהפגנה בתל אביב זה למעשה הגיס החמישי שנמצא בתוך מדינת ישראל. אני חושב שעכשיו צריכים לבוא ולעשות חשבון נפש גם 'המחנה הציוני' וגם 'יש עתיד' למה בדיוק הם התנגדו בחוק הלאום".

 

שטייניץ: ההתנגדות לחוק הלאום – גזענית

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר הבוקר כי "בהתנגדות לחוק הלאום – שהיא התנגדות לזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי למדינה יהודית – יש אלמנטים של גזענות. מה שראינו אתמול – זו הפגנה שהיו בה אלמנטים של גזענות שאומרת: לערבים הפלסטינים מגיעה מדינה משלהם, אבל לעם היהודי לא מגיעה מדינת לאום משלו". בראיון לרשת ב' אמר שטייניץ כי הוא מבין את מחאתם של מי ששוללים את זכותו של העם היהודי למדינה משלו ורוצים לבטל את מדינת ישראל כמדינה יהודית, אך לדבריו "לשום ציוני אין סיבה להתנגד לחוק הלאום, וגם למי שאינו ציוני. כל מה שמכיר בזכות העם היהודי למדינה משלו – חוק הלאום מעגן את זה בלי לפגוע באף אחד אחר... את אנשי השמאל הציוני שמתנגדים לחוק הלאום – אני לא מסוגל להבין, כי ההתנגדות הזו היא חסרת בסיס לחלוטין".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אבי דיכטר (ליכוד), שיזם וקידם את חוק הלאום, התעמת הבוקר עם עמי איילון, לשעבר חבר כנסת ושר מטעמה של מפלגת העבודה. בראיון ברדיו 103FM אמר דיכטר כי "חוק הלאום עוסק אך ורק בדבר אחד – מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. היא לא מדינת לאום לא של העם הערבי ולא של אף עם אחר". דיכטר טען כי "היחס של העדה הדרוזית כלפי חוק הלאום נטוע בחוסר הבנה עמוק. החוק הזה לא פוגע בשום זכות מזכויות הדרוזים, הערבים או כל אזרח במדינת ישראל. הוא תואם לחלוטין את הזכויות שמקובעות ונטועות במגילת העצמאות".

בהתייחסו למראות ולקולות שיצאו אתמול מההפגנה בתל אביב, אמר דיכטר: "ראיתי את התמונות ושמעתי את הקולות, ואני מכיר אותם היטב בכנסת מחברי הכנסת הערבים. חבר הכנסת אחמד טיבי אמר בצורה הכי ברורה: אנחנו בעד שתי מדינות –  מדינה פלסטינית ולידה מדינת ישראל – שם זמני [לדברי טיבי] – שתהיה מדינת הלאום של העם היהודי, של העם הערבי ושל כל עם אחר. זה בדיוק הנושא שעליו יש מחלוקת, וזו בדיוק הסיבה שחוק הלאום נחקק כחוק יסוד. מי שרוצה לחיות במדינת לאום ערבית – יצטרך לעבור לגור באחת מ- 22 המדינות הערביות שמסביבנו".

עמי איילון, שכמו דיכטר כיהן בעבר כראש השב"כ, אמר כי הוא מתנגד לחוק הלאום באופן מוחלט וכי מדובר בחוק "מיותר לחלוטין": "מבחינתי, מדינת ישראל היא מדינת הלאום היהודי, ולכן החוק הזה מיותר כי הדבר כבר נקבע בהכרזת העצמאות ובמגילת העצמאות". איילון ציין כי מדובר בחוק חסר, מכיוון שהוא עומד על רגל אחת בלבד מתוך שתיים – הרגל "היהודית", ללא הרגל "הדמוקרטית" – ואינו מביא לידי ביטוי את היותה של מדינת ישראל מדינה "שוויונית ומכבדת שוויון זכויות אזרחי מלא".

איילון, שהשתתף אתמול להפגנה בכיכר רבין, אמר כי הגיע להפגנה "מתוך תחושה עמוקה של חובה אנושית, יהודית ואזרחית להגיע. אמרתי מראש שלא אזדהה עם כל המילים שייאמרו ועם הדגלים שיונפו, וזה בדיוק מה שקרה. ראיתי את הדגלים אך לא שמעתי את הקריאות, שהן מבחינתי חציית קו. אבל זה מבחנה של הדמוקרטיה. מאוד קל לנו לבוא להפגנות שכולם חושבים כמונו... המבחן האמיתי הוא לצאת ממעגל הנוחות שלנו ולשמוע דברים שאנחנו לא אוהבים לשמוע". איילון הוסיף כי הקריאות שנשמעו בהפגנה מייצגות "מיעוט קולני שהתקשורת באופן טבעי מאוד אוהבת... מיעוט, קולני ככל שיהיה, הוא לא זה שקובע את רוח ההפגנה... כשלוקחים מהאנשים את היכולת שלהם לנהל דו שיח דמוקרטי –  דוחפים אותם לאלימות... חשוב לי שאנשים יבינו שהדמוקרטיה היא לא רק מילים יפות, היא המסגרת היחידה שמאפשרת לנו לנהל דיון על המחלוקות שלנו מבלי להרוג אחד את השני".

תגיות:כיכר רביןחוק הלאום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה