מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

"כל ילד יכול להיות גדול העולם", במי זה תלוי? הרב עובדיה יוסף מסביר

מי יודע להעריך אותה אם לא הקב"ה, היא מעודדת את בעלה ללמוד כמה שיותר תורה... עד שבסוף הוא נעשה טופח על מנת להטפיח ומשקיע באחרים, מדרבן את אחרים ומחזירם בתשובה, כל הזכויות האלו נזקפים לזכותה!". הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ Michal Fattal)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ Michal Fattal)
אא

שלי ושלכם שלה הוא

כשרבי עקיבא הגיע, לאחר עשרים וארבע שנה שלא היה בביתו, באה רחל ועמדה לפניו בבלויי סחבות, שכנתה שראתה אותה עומדת לגשת אליו כך ניסתה לומר לה שאין זה מכובד לעמוד בבגדים כאלה לפני חכם גדול כמוהו, אך היא השיבה לה 'יודע צדיק נפש בהמתו'... תלמידיו לא ידעו שזו הרבנית ובאו לדוחפה, אמר להם: "מה אתם דוחפים אותה? אתם יודעים מי זו? שלי ושלכם שלה הוא, לא הייתי שוה פרוטה אחת בלעדיה"! פינו לה מקום וקיבלוה בכבוד גדול.

ראו, דף שלם בתלמוד הוקדש לספר את המעשה הזה. מה יש בו, מדוע האריכה הגמרא כל כך?

האמת היא שכמעט אין דף בתלמוד שרבי עקיבא לא נזכר בו, מי אינו מכיר את רבי עקיבא, כל אחד שפתח קצת את עיניו יודע מי זה רבי עקיבא, כי אלמלא הוא נשתכחה תורה מישראל. הגמ' אומרת, רבי עקיבא דרש את הפסוק 'בבוקר זרע את זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע אי זה יכשר, הזה או זה ואם שניהם כאחד טובים' - למד תורה בילדותו ילמוד תורה בזקנותו, היו לו תלמידים בילדותו יהיו לו תלמידים בזקנותו, ולא יאמר די לי בתלמידים שכבר לימדתי, כעת אני זקן ותש כח. ובסוף ימיו העמיד חמשה תלמידים שהיו שקולים כנגד כל עשרים וארבעת אלף תלמידיו, והם: רבי מאיר בעל הנס, רבי שמעון בר יוחאי, רבי אלעזר בן שמוע, רבי יוסי בן חלפתא, ורבי יהודה בר אלעאי, חסידים וחכמים גדולים. כל המשניות שיש לנו הם מרבי מאיר, כל הברייתות הם מרבי שמעון בר יוחאי, את הזוהר הקדוש חיבר רבי שמעון בר יוחאי, והכל מתורת רבי עקיבא.

ובכן באה הגברת שנקראת רחל, מי הכיר אותה מי שמע עליה, כל ימיה היו מרורים כדי לפרנס את עצמה ואת ילדיה שהשאיר לה, עבדה עבודה פחותה שלא לפי כבודה, מאסה בתענוגי העולם הזה, היא ידעה שאביה יתנכר אליה ולא יתן לה מחוט ועד שרוך נעל. בבית אביה הורגלה לשבת על סיר הבשר לאכול לחם לשובע, ולפתע 'מאיגרא רמא לבירא עמיקתא'. וכל זה עשתה קרבן בשביל רבי עקיבא שילמד תורה!

מה שכרה של אשה זו בעיני הקב"ה? היא אשה נעלמת שכמעט לא הכירו אותה. רבי עקיבא חי מאה ועשרים שנה, שמונים שנה למד ולימד תורה, כל ימיו עמל בתורה והרביץ תורה בישראל, אלמלא הוא נשתכחה תורה מישראל, איזה כבוד והערצה יש לו בעולמות העליונים אצל מלאכי השרת, כולם נרתעים ממנו!

הלא כשהקב"ה הראה למשה רבינו דור דור וחכמיו וראה את רבי עקיבא, אמר לו: יש לך את רבי עקיבא ואתה רוצה ליתן את התורה על ידי? הוא יותר טוב ממני. עד שלפתע הוא רואה בחזיון ששואלים אותו תלמידיו רבינו מנין לך דבר זה? וענה, דין זה הלכה למשה מסיני. שמע משה כך ונחה דעתו.

זאת אומרת שכולם יודעים את גדולתו של רבי עקיבא, כל מי שלומד תלמוד רואה את גדולתו, אך מי מכיר את רחל שהקדישה את כל עצמה והקריבה קרבן לאלהי ישראל בשביל להעמיד גדול כזה, מי יכול לתאר מה שכרה אצל הקב"ה? היא ראש לכל הנשים הצדקניות בעולם העליון! שמה חקוק בשמים באותיות של זהב, 'רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה'.

הגמרא הקדישה עמוד שלם בתלמוד רק בשביל שישמע חכם ויוסף לקח, כדי שכל אשה תלמד לקח, הגמרא אינה מספרת סיפורים לחנם אלא כדי ללמוד לקח.

 

הכל נזקף לזכותה!

האשה, יפה לה הצניעות, זהו הכתר שלה, אף אחד לא מכירה. אך מי יודע להעריך אותה אם לא הקב"ה, היא מעודדת את בעלה ללמוד כמה שיותר תורה, בפרט אם הוא בעל כשרונות בעל תפיסה יפה ומהירה וזכרון מופלא, והיא מעודדת אותו, עד שבסוף הוא נעשה טופח על מנת להטפיח ומשקיע באחרים, מדרבן את אחרים ומחזירם בתשובה, כל הזכויות האלו נזקפים לזכותה! דורנו דור יתום, אם האשה תעודד את ילדיה 'מלכותם מחכה אחרי אזנם', בזכותה הם יגדלו 'ויוצא פרח ויצץ ציץ'.

הרמב"ם מאור עיננו במשך שמונה מאות וחמישים שנה, מאז ועד עתה אין חכם בעולם שלא פוסק את דבריו, אין שיעור אחד שלא נזכר בו הרמב"ם. כשהוא היה ילד קטן קראו לו "הרמב"ם"? קראו לו ככל הילדים "משה" "מושיקו"... אך בסופו פרח והיה גדול העולם. כך כל ילד יכול להיות גדול העולם, כמה שאפשר לרשום עוד ילדים ולהוציאם מבית ספר חילוני לתלמוד תורה, 'ותלמוד תורה כנגד כולם', יהיה תלמיד חכם צדיק ירא שמים. ואפילו אם לא יהיה אדם גדול, לכל הפחות יהיה יהודי פשוט ירא שמים, לא ח"ו פוקר ריק ופוחז. כל אחד יקח מזה מוסר, 'ישמע חכם ויוסף לקח'.

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

תגיות:ילדהרב עובדיה יוסףגדולמעדני המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה