לומדים תורה

הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך בנושא מזוזה

מקבץ שאלות הלכתיות מצויות בנושא מזוזה, מתוך הספר: "לחיות כהלכה – הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

באיזה בית מזוזה יש לקבוע המזוזה

שאלה: באיזה נרתיק יש לקבוע המזוזה? כשהמקום נקי מטינוף של ילדים וכדומה, וכשאין שם אנשים ערומים.

תשובה: יש לקבוע המזוזה בנרתיק שרואים דרכו את השם ש-די שכתוב על המזוזה עצמה.

מקורות: שו"ע י"ד רפ"ו ה', רפ"ח ט"ו, ועיין מזוזות ביתך רפ"ו כ"ז, וע"ע קנה בשם ח"ב סי' צ"ה, פתחי מזוזות רפ"ו מ"א, שערי המזוזה פרק ט"ו ס"ק י"ט, לבושה של תורה ח"א י"ט ב', איש על העדה עמ' של"ב.

הערות: הגר"ש ואזנר זצ"ל אמר שיש להסתפק בלשון השו"ע שכתב "טוב להיות נראית", דאולי כוונתו שכל המזוזה תהיה נראית, ולא רק השם ש-די (שערי המזוזה פרק ט"ו ס"ק י"ט).

משמע מהשל"ה והבן איש חי שלכתחילה כל המזוזה צריכה להיות נראית, ולא רק השם ש-די (פתחי מזוזות שער הציון רפ"ו ל"א).

הוספות: מי שנזדמן לו איזה דבר טינוף [כגון להחליף טיטול לתינוק], והוא מוכרח להיות נגד המזוזה ואי אפשר לו בענין אחר, אז יכסה המזוזה, אבל חלילה לעשות בקביעות שום דבר בזיון נגד המזוזה ולסמוך על הכיסוי, ועל זה נאמר כי דבר ד' בזה, ועונשו גדול (פתחי תשובה י"ד רפ"ו ז').

בתשובות ראב"י אב"ד כתוב שאסור לעשות דבר טינוף בתוך הארבע אמות של המזוזה אפילו אם היא מכוסה, וחכם אחד העיר דנראה שזו רק הנהגה טובה, ולא מעיקר הדין (מזוזות ביתך (מהגר"ח קניבסקי שליט"א) רפ"ו כ"ט).

תמיד יהיה נקי בארבע אמות של המזוזה (פסקי השל"ה הלכות מזוזה סעיף ב').

כתוב בקיצור השל"ה שכאשר מכבדים הבית צריך ליזהר שלא לכנס האשפה סמוך למזוזה, כי אם לצד השני (חובת הדר פרק א' ס"ק כ"ה*).

***

מקום קביעת מזוזה

שאלה: איפה צריך לקבוע המזוזה בפתח רחב?

תשובה: צריך לקבוע המזוזה בתחילת רוחב הפתח, בתוך הטפח הסמוך לחוץ.

מקורות: שו"ע י"ד רפ"ה ב', רפ"ט ב'.

הערות: ואם שינה אינו מעכב, ובלבד שהניחה במזוזת הפתח עצמה [בחלל הפתח] (שו"ע י"ד רפ"ט ב'), ואע"פ שבדיעבד זה כשר, מכל מקום יסירנה ויניחנה בטפח הסמוך לחוץ, ורק אם הוא מוכרח שלא להניחה בטפח הסמוך לחוץ (כגון בשביל שמירתה או הכרח אחר), זה נחשב לבדיעבד ומותר (בן איש חי שנה שניה כי תבוא סעיף ט') [וע"ע שכל טוב רפ"ט ס"ז].

ואפילו אם רק חלק מהמזוזה מחוץ לטפח הסמוך לחוץ, מכל מקום טוב להסירה ולהניחה כולה בטפח הסמוך לחוץ (שערי דן בשו"ת מהגר"ח קניבסקי שליט"א).

הוספות: מזוזה גדולה שאם יקבענה באלכסון היא לא תהיה כולה בטפח הסמוך לחוץ, נכון לקובעה רק באלכסון מועט כדי שלא תצא מחוץ לטפח (שכל טוב רפ"ט ס"א) [וע"ע שם ס"ק קמ"א].

***

אופן קביעת מזוזה

שאלה: כאשר קובעים מזוזה, לאיזה צד צריך להיות תחילת הקלף של המזוזה?

תשובה: תחילת הקלף צריך להיות לצד החוץ [* והיינו לחלל הפתח, ולא לצד הקיר].

מקורות: שו"ע י"ד רפ"ט ו' [* מזוזות ביתך (מהגר"ח קניבסקי שליט"א) רפ"ט כ"ג], וע"ע שו"ע א"ח ל"ב מ"ו, פרשה סדורה (על מסכת מזוזה) ב' נ"א.

הערות: כאשר רוצים שהשם ש-די יהיה לצד חלל הפתח, קשה ליזהר בזה (מזוזות ביתך (מהגר"ח קניבסקי שליט"א) שער הציון רפ"ט נ"ח) [וע"ע לשכת הסופר כ"ז א'], ומכל מקום עדיף שהשם ש-די יהיה לצד חלל הפתח, מאשר תחילת הקלף יהיה לצד חלל הפתח, וזה אפילו אם הבית מזוזה אינו שקוף (שערי דן בשו"ת מהגר"ח קניבסקי שליט"א).

כתוב בספר מעורר ישנים (כ"ו קע"ב) שאפילו אם המזוזה מכוסה לגמרי [כגון על ידי בית מזוזה שאינו שקוף], מכל מקום צריך ליזהר שהשם ש-די יהיה לצד חלל הפתח (מזוזות ביתך (מהגר"ח קניבסקי שליט"א) שער הציון רפ"ח מ').

***

גניזת הניילון שעטפו בו מזוזה

שאלה: ניילון שעטפו בו מזוזה, האם מותר לזרוק אותו לפח?

תשובה: אסור לזרוק אותו לפח, אלא צריך לגנוז אותו.

מקורות: שו"ע א"ח קנ"ד ג', ועיין מזוזות ביתך רצ"א ה', וע"ע שערים מצויינים בהלכה קונטרס אחרון י"א ה'.

הערות: ואם עטף את המזוזה בשתי עטיפות, צריך לגנוז רק את העטיפה הפנימית, והוא שאין העטיפה החיצונית עשויה לכבוד המזוזה (גנזי הקודש ו' כ"ב) [ועיין פסק"ת סי' קנ"ד ס"ק 18].

***

חיוב מזוזה בחדר מדרגות

שאלה: האם החיוב לקבוע מזוזה בפתח הכניסה לחדר מדרגות, מוטל על כל אחד מהשכנים (בבנין שבבעלות יהודים)?

תשובה: זה חיוב גמור על כל אחד מהשכנים, ובדרך כלל (כשיש בו ד' על ד' אמות, ודלת) זה יותר חיוב מאשר לקבוע מזוזה בביתו בחדר שאין בו ד' על ד' אמות, או בחדר שאין בו דלת, ולכן יש להקפיד על כשרותה והידורה יותר מבחדרים אלו.

מקורות: שו"ע י"ד רפ"ו א', ז', י"ג, ט"ו, ועיין חובת הדר ב' ב', ה' י', שכל טוב רפ"ו מ"ז.

הערות: ידוע כי המצות עשה של מזוזה מקיים האדם כל רגע ורגע שהיא קבועה בביתו, וכן המבטלה ח"ו עובר כל רגע ורגע על מצות עשה דאורייתא (מזוזות ביתך (מהגר"ח קניבסקי שליט"א) בהקדמה) [וע"ע יוסף אומץ סי' תע"ז], ויש נכשלים בזה בכניסתם לגור בבנין חדש, שהפתח של החדר מדרגות נשאר בלי מזוזה למשך כמה ימים, ולפעמים אפילו כמה שבועות [וע"ע ערוך השלחן י"ד רפ"ה ה', פתחי תשובה י"ד רפ"ה א'].

הוספות: בחדר מדרגות שאין בו ד' על ד' אמות (ושטח המדרגות נידון כשטח ישר לענין זה), או שאין דלת בפתחו, צריך לקבוע מזוזה בלי ברכה (חובת הדר ה' ד', י') [וע"ע מזוזות ביתך רפ"ו נ"ב].

***

זמן בדיקת המזוזות של חדר מדרגות

שאלה: כל כמה זמן צריך לבדוק המזוזות של החדר מדרגות בבנין משותף?

תשובה: צריך לבדוק המזוזות פעמיים בשבע שנים (כמו המזוזות של הבית).

מקורות: מזוזת יחיד נבדקת פעמיים בשבע שנים ושל רבים פעמיים ביובל (שו"ע י"ד רצ"א א'), ובית של כמה שותפים פשוט שנחשב כבית של יחיד (פתחי תשובה י"ד רצ"א ג'), לכן המזוזה שבחדר מדרגות דינה כמזוזת יחיד (מבית לוי על יורה דעה עמ' ש"ג, חוט שני על מזוזה עמ' קל"ו) [ועיין שאלת רב ח"ב עמ' צ"ו, וע"ע קול יעקב רצ"א א', ב', הליכות שלמה ח"א פרק ד' ס"ק נ"ב, הליכות האיש (הנהגות) עמ' רפ"א].

הערות: מה שכתוב בגמרא שזמן בדיקת המזוזה הוא פעמיים בשבע שנים, לשון קצר נקט, ובאמת צריך לבדוק כל שלוש וחצי שנים (מסכת מזוזה פרשה סדורה (מהגר"ח קניבסקי שליט"א) סי' ע', יוסף אומץ סי' תע"ט, מבית לוי על יורה דעה עמ' ש"ג, קונטרס המזוזה (בספר בית ברוך ח"ב) רצ"א ב', בירור הלכה קמא י"ד עמ' ת"א).


השאלות והתשובות נלקחו מתוך הספר: "לחיות כהלכה - הלכות מצויות שאינן ידועות כל כך". לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הלכהמזוזההלכותלחיות כהלכהקביעת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה