המצעד

ההמצאות המדהימות מהעתיד שכבר קיימות בהווה

בגדים שמשנים צבע, איברים מודפסים בתלת ממד ומכוניות מרחפות. המצעד מציג: טכנולוגיות מתקדמות מהעתיד שכבר קיימות בהווה

אא

בגדים חכמים

בעתיד, כאשר תיכנסו מותשים הביתה לאחר מסע קניות מתיש בשמש הישראלית המהבילה, החולצה שלכם תדליק בעצמה את המזגן ותדאג לווסת את הטמפרטורות בחדר אם תחשוד שכבר קפאתם מספיק. כאשר תיגשו בתום לב למקרר כדי לקחת עוד פרוסת עוגה, הכפתורים המאיימים להתפקע יזכירו לכם בקול מאיים את כל הקילוגרמים העודפים שצברתם מאז החג האחרון, ואם תרצו להטעין את הפלאפון הנייד, פשוט תשתפשפו אותו באלגנטיות על השרוול, והסוללה המתרוקנת תתמלא כהרף עין.

נשמע כמו טכנולוגיה עתידנית ולא מציאותית? לפי ההערכות, לא רחוק היום בו כל אדם פשוט ברחוב, ילבש בגדים חכמים ביומיום. בכמה מעבדות אפילו הצליחו להטמיע חיישנים זעירים בטקסטיל, אשר מסוגלים לזהות תנועה, טמפרטורה ואפילו קול. ננו-חלקיקים זעירים משתלבים בסיבי הבגד ומסייעים להם להוליך חשמל, ולהמיר את חום הגוף לחשמל שיטעין את הפלאפון ואת המחשב הנייד. הבגדים יתקשרו עם המכשירים מסביבנו, וכך יוכלו למשל להורות לרכב שאנו נוהגים בו להגביר את הקירור מהמזגן, אם הם חשים שאנו מזיעים.

טקסטילים אחרים שקיימים כיום במעבדות מחקים את יכולותיו של הצמח "מימוזה ביישנית", שעליו מתכווצים במהירות בתגובה למגע. האריגים שמבוססים על אותם עקרונות מסוגלים להגיב למגע ולהתכווץ, אריגים אחרים מסוגלים לשנות את צבעם כזיקית באמצעות הטמעה של גבישים נוזליים צבעוניים המגיבים לשינויים בטמפרטורה, ואילו אחרים מדמים את תכונות הגחליליות, וזורחים בחשיכה באמצעות שילוב של אנזימים ביולוגיים ונורות LED.

אלא שעל הטכנולוגיה המדהימה הזאת מאיים עדיין מכשול אחד רציני: כביסה. ביום בו יוכלו הטקסטילים מוליכי הקול, החשמל וכל היתר לעמוד בטמפרטורות הגבוהות ובסביבה המימית עם הסבון במכונת הכביסה, נוכל ללבוש את בגדי העתיד. עד אז, ניאלץ להדליק את המזגן בעצמנו.

איברים מודפסים בתלת ממד

בעתיד הקרוב, אנשים חולים לא יאלצו לחכות במשך שנים ארוכות להשתלת לב או כליה. הטרנד הכי חם בתחום הרפואה הוא פיתוח טכנולוגיות ההדפסה בתלת מימד של איברים אנושיים. מדענים ברחבי העולם כבר הצליחו להדפיס עורקים מלאכותיים, לב ואיברים אחרים מלאכותיים. סטיוארט וויליאמס, ביולוג המוביל פרויקט כזה באוניברסיטת לואיסוויל שבקנטקי ארה"ב, חשף לאחרונה את תוצאות מחקרו לפיהן, תוך שנים ספורות יוכלו הרופאים להדפיס איברים מוכנים להשתלה במדפסות תלת מימד. "עד כה, צוות החוקרים מאוניברסיטת לואיסוויל שבקנטקי הדפיסו שסתומי לב אנושיים וורידים באמצעות תאים קטנים, והם יכולים גם לבנות עוד כמה חלקים אחרים בשיטות אחרות", אמר.

סטיוארט אינו היחיד שחוקר במרץ את התחום. רק לפני כמה שנים התפרסם צעיר בשם סטיבן פאוור שפניו נפגעו קשה בתאונת דרכים שעבר. פאוור עבר סדרת ניתוחים חדשה בבית החולים מוריסון שבעיר סוונסי שבוויילס, שמטרתה לתקן את הנזקים בגולגולתו. הניתוחים היו שיאו של פרויקט שהוביל מנתח הפה והלסת אדריאן שוגר, ובשיתוף המרכז לטכנולוגיות יישומיות לשחזור ניתוחי והמרכז הלאומי לעיצוב ופיתוח מוצרים. במסגרת הפרויקט נסרק הצד הבלתי פגוע בראשו של פאוור, והופק מודל תלת ממדי. על בסיס המודל הופקו, באמצעות הדפסת תלת ממד, חלקים המותאמים בדיוק לראשו של פאוור, וכן חלקים המסייעים בניסור מדויק של העצמות. בתום ניתוח שארך 8 שעות והסתיים בהצלחה, התעורר פאוור עם פנים חדשות, שהודפסו בהצלחה על ידי מדפסת תלת מימד.

שתלי רשתית

הרעיון כי אנשים עיוורים יוכלו להשיב את ראייתם באמצעות שתלים מלאכותיים בעתיד הקרוב, נשמע מופרך עד בלתי מציאותי, אבל למען האמת, הטכנולוגיה הזאת כבר כאן. הרשתית שנמצאת בחלקה הפנימי של העין אחראית על העברת התמונה מהחלק הקדמי של העין לתוך המוח. השבב החדשני שמוצע יום, מושתל בתוך העין בניתוח, מתיישב בפנים ומעביר בעצמו את התמונה למוח במקום הרשתית הפגועה, וכך פותח מחדש את זרימת המידע מהעין למוח. ברחבי העולם בוצעו כבר ניתוחי השתלה אלו בהצלחה, ואפילו בארץ קיימת אישה אחת שכבר עברה השתלה כזאת.

אבל עם זאת, נראה שאין תחליף אמיתי לעיניים שברא לנו הבורא. אף שהטכנולוגיה הזאת קיימת, עדיין אין תחליף אמיתי לראייה טבעית ובינתיים אלו שעברו את ההשתלה מתלוננים על יכולת קלושה שהיא בינתיים רק תחליף עלוב לדבר האמיתי.

אמצעי הסוואה בלתי נראים

הטכנולוגיה הכי נחשקת בקרב כל צבאות העולם, היא היום בו יוכלו להשתמש באמצעי הסוואה מתוחכמים שיוכלו להפוך צבא שלם, על חייליו וכלי הנשק, לבלתי נראה. זה אולי נשמע דמיוני לחלוטין, אבל מדענים מאוניברסיטת דאלס שבארה"ב הצליחו לפתח מנגנון הסוואה שהופך עצמים לבלתי-נראים.

צוות החוקרים פיתח צינורות דקים במיוחד, שעוביים מולקולת פחמן אחת בלבד,  שניתנים לחימום באופן מהיר במיוחד והם מחממים את האוויר סביבם, כך שהוא מתאדה ויוצר מעין אשליה, "פאטה מורגנה". כך למעשה, "נעלם" מה שמאחוריו. בקרוב, הם מבטיחים, לא רחוק היום בו יצליחו להעלים חפצים, אנשים ואפילו בניינים רבי קומות.

מכוניות מעופפות

מכוניות מרחפות באוויר? הסוף לפקקי התנועה הנצחיים בצומת גהה העמוסה לעייפה?

זה אולי נשמע כמו חלום מתוק, אבל היום בו נחזה במכוניות מעופפות באוויר לא כזה רחוק. למעשה, העבודה על פיתוחו נמצאת בעיצומה. המכונית המעופפת הראשונה, ה-"PAL-V", שיוצרה על ידי חברה הולנדית בעלת שם זהה, עברה בהצלחה סדרה של טיסות מבחן כבר בשנת 2012, ואליה הצטרפו מזמן עוד כמה חברות נלהבות.

חברת הסטארט-אפ הסלובקית אירומוביל הודיעה לפני כמה חודשים כי היא מתכוונת להשיק מכונית מעופפת כבר בשנה הקרובה. חברת המוניות אובר הציגה רק לפני חודשיים את הדגם שלה למונית מעופפת כחלק מהמיזם להשיק שירות מכוניות מעופפות בחמש השנים הקרובות, ויש לפחות עוד 20 חברות שמתכננות להסתער על השוק המעופף. אפילו נציגות ישראלית בשם אורבן אירונאוטיקס כבר הכריזה על פיתוח מכונית מרחפת דומה.

אז מה אומרים, ניפגש בענן הקרוב לפקק מרענן?

 

אחסון מידע ב-DNA

נגמר לכם המקום בזיכרון? למה שלא תאחסנו אותו באצבע? חוקרים מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב הצליחו להפוך ספר של 53,426 מילה ל-DNA, כחלק ממחקר שנועד למצוא דרך להשתמש ב-DNA בתור אמצעי אחסון. במאמר שהתפרסם במגזין "סיינס", טענו החוקרים שמולקולות DNA יכולות להכיל יותר מידע למילימטר מעוקב מכל אמצעי האחסון שמוכרים כיום. לאחסון מידע על DNA יש יתרונות פוטנציאליים כבירים – חיסכון עצום במקום, הודות ליכולת דחיסת כמויות עצומות של מידע למולקולות בודדות. כמו גם היכולת לאחסן מידע לטווח ארוך מאוד: מולקולת DNA שמוקפאת או משתמרת באופן אחר יכולה לשמור את המידע במשך מאות שנים ויותר.

תגיות:המצאותהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה