כתבות מגזין

משה סגרון: "לאחר פטירת בני קיבלנו החלטה – אור השבת יאיר את חשכתנו"

מתוך הצער והכאב על אובדן בנו, החליט משה סגרון להקים ארגון הדואג ללימוד הלכות שבת, מספק חוברות בנושא ועורך חידוני שבת עולמיים. "אנחנו מסוגלים לנסוע עד אילת, העיקר שעוד ילד יהודי ידע את ההלכות"

הרב זמיר כהן ומשה סגרוןהרב זמיר כהן ומשה סגרון
אא

זה שתים עשרה שנה שחידון הלכות שבת העולמי מתקיים ברוב עם ובהתרגשות מרובה, אלפי ילדים נוטלים בו חלק, לאחר שנה שלמה שבה הם לומדים ומשננים את ההלכות.

קשה למצוא ילד ברחבי הארץ שלא מכיר את החידון, אך לא כולם מכירים את מי שעומד מאחורי היוזמה הנפלאה של החידון – משה סגרון, אשר במשך כל השנים הללו העמיד מול עיניו מטרה אחת ויחידה: להפיץ את הלכות השבת ככל הניתן, בכל מקום אפשרי, כדי לזכות לכבד ולייקר אותה.

 

"השבת נתנה לנו כוחות"

אז איך באמת נולד הרעיון?

"הכל התחיל לפני 12 שנה", מספר סגרון, "בורא עולם זימן את בני יוסף בן ה-24 לישיבה של מעלה. זה היה ביום שישי, ערב שבת. אשתי התקשרה ליוסף והוא לא ענה, התקשרה פעם נוספת והוא שוב לא ענה. אני כבר הייתי לבוש בבגדי שבת, מוכן ומזומן לקבל אותה, ואז דפקו על דלת ביתנו והודיעו לנו את ההודעה הקשה". 

איך מרגיש אב שמאבד את בנו בכזו פתאומיות? משה אומר שמילים לא יוכלו לתאר את התחושה הקשה של ההלם, האבל והאובדן. הלוויה התקיימה עוד לפני שבת, אבל את הכוח להתמודד הוא קיבל דווקא מהשבת עצמה. "כן, ממש כך", הוא טוען, "היה ברור לי שלמען עילוי נשמתו של בני, אני חייב לכנס את כל בני המשפחה, ולקיים סעודות שבת כסדרן, כולל אוכל, דברי תורה וזמירות. כך עשינו, והרגשתי איך שדווקא השבת היא זו שנותנת לי כוח. זה בדיוק מה שהוביל אותי להחליט לאחר מכן על הקמת ארגון 'שמחת  משה רבנו' שיעסוק בדבר אחד ויחיד - הפצת חוברות ללימוד הלכות שבת בבתי ספר בארץ ובעולם, כאשר מידי שנה מתקיים גם חידון עולמי על הלכות השבת הנלמדות.

"מבחינתי זו גם הייתה סגירת מעגל, כי כיהודי מאמין בבורא עולם אשר יודע שיש עולם גם אחר הפטירה של האדם ויציאתו מן העולם, תמיד רציתי לעשות משהו עבור עילוי נשמתם של חבריי, חיילי צה"ל, אבל זה תמיד נשאר בתוך ליבי. לאחר שנפטר בני נפלה ההחלטה: אור השבת יאיר חשכתנו... השבת, תהא ההנצחה לנשמת בננו וחיילנו היקרים ז"ל".

קצת ועוד קצת

לימוד הלכות שבת זהו דבר מאוד מורכב. איך אתה מצליח להפוך את זה לנגיש עבור הלומדים?

"את צודקת", מסכים סגרון, "זה באמת מאוד מורכב. טבעי שחולפת בלב התחושה: 'ללמוד את כל הלכות השבת? מי יכול ללמוד את הכל? אולי אברכים תלמידי חכמים, אולי פוסקי הלכה ודיינים, כן, אולי אפילו תלמידים במסגרת בית ספר, אבל אני? מאיפה אתחיל? ומתי אסיים? זה 'גדול עלי', זה לא מציאותי'.

אבל אספר על כך סיפור: פעם סבתא של אשתי הייתה אצלנו והיא ראתה שיש ערימת כביסה ענקית. אשתי הסתכלה על הערימה ומלמלה: 'איך אצליח לקפל את כל הבגדים?' אך הסבתא, במקום לדבר פשוט ביקשה: 'תביאי עוד קצת' ולאחר מכן 'עוד קצת', וכך עוד ועוד, עד שהיא סיימה. זה בדיוק מה שעשינו עם ההלכות. הן באמת רבות ומסובכות, אבל ברגע שפירקנו אותנו ל'קצת ועוד קצת' זה כבר הופך לגמרי להיות אפשרי. וכמו שלימד רבי נחמן מברסלב את דרך עבודת השם והלימוד כשאמר: 'מעט זה גם כן טוב'.  

זה מה שהוביל לכך שבמהלך החודשים האחרונים יצא 'ארגון שמחת משה רבנו' עם חוברות חדשות ומעודכנות המסכמות את כל הלימוד באופן מופלא ובהיר. "אלו שלוש חוברות דקות", מסביר סגרון, "שיש בהן את כל הלכות שבת המחולקות לפי תאריכי לימוד. מדובר בלא יותר משלוש-ארבע דקות לימוד בכל יום, כדי לזכות לסיים בתום השנה את כל ההלכות. אני חושב שזו זכות אמתית לכל אחד שמחליט ללמוד מהחוברות האלו, כי ידועים דברי רבי יונתן אייבשיץ לגבי כך ש'אי אפשר כלל במציאות שיינצל האדם מחילול שבת, אם לא ילמד כל הדינים, ומי שלא למד, לא יוכל שלא להימלט שלא יקרה לו חילול שבת'. כעת, לאחר שיש חוברות מחולקות ומסודרות, כל שנותר הוא רק להקדיש בכל יום 3-4 דקות בלבד. רק מעט, ועוד מעט ועוד מעט... וככה מסיימים. בדיוק כמו שסבתא אמרה..."

סגרון גם מציין כי הוא זכה לאורך הדרך לקבל ברכות מרבנים גדולים וחשובים, ביניהם הרב זמיר כהן. "שאלתי את הרב זמיר: 'אם כל אלפי הלומדים שלנו יזכירו בכל יום את אותה בקשה – היא תתקבל?' והוא השיב: 'תפילת רבים על אותו עניין יש בה תועלת רבה, ואין לה מעצורים'. "בעקבות כך", הוא אומר בהתרגשות, "החלטנו להכניס בחוברות החדשות, בסיומו של כל יום לימוד בקשה אחת שכל הלומדים יגידו – בקשה של גאולה, או רפואה, או פרנסה או זיווג. בכל יום מחדש יגידו כל אלפי הלומדים את אותה בקשה בדיוק, וזהו דבר ענק כל כך".

סגרון גם מציין כי למיזם המיוחד הצטרפו פעילים מסורים שהעניין נגע ללבם. הוא מבקש, בהזדמנות זו, להודות להם, ובפרט לרב עמוס שושן הי"ו, שמכין את החידון.

ומיהם בעצם הלומדים?

"בשנים הראשונות הלומדים היו בעיקר תלמידים מכיתות ה', ו' מכל רחבי הארץ, הם אלו שהשתתפו גם בחידון. בהמשך הפצנו את החומרים ברחבי העולם, וכיום החוברות מיועדות לא רק לילדים, אלא לכל מי שרוצה ומעוניין להשקיע בלימוד הלכות שבת. כי הרי ברור שכולנו רוצים לדעת את ההלכות, אך מצד שני אין אפשרות להיות בקיאים בהן אם לא לומדים אותן. מי שבאמת רוצה ללמוד שבת כהלכתה, מוכרח ללמוד את ההלכות לעומק. חשוב לנו מאוד שיהיו כמה שיותר משתתפים בלימוד ההלכות, כי זוהי מטרתנו, ולכן הנציגים של הארגון שלנו מסוגלים לנסוע עד אילת, רק כדי להביא חוברת לילד שמבקש להצטרף ללימוד".

לדבריו של משה, במהלך שנותיו האחרונות של הרב עובדיה, בימים שהוא לא היה יוצא כמעט מביתו, הוא הקפיד להגיע לחידון הלכות השבת, משום שראה לכך חשיבות כה גדולה.

בזכות השבת

משה לא מתאפק מלספר: "לקראת סוף השנה הראשונה לפטירתו של בני, סיפרה לי בתי שהיא ראתה אותו בחלום. היא תארה אותו: 'כולו היה זוהר ולבן, אף פעם לא ראיתי אור כזה חזק. שאלתי אותו: 'יוסף, כל מה שעשינו לעילוי נשמתך עשה לך משהו, או שזה טוב רק כדי להרגיע אותנו?' ויוסף אמר לי: 'בארץ לא יודעים מה זו שבת, אבל לי יש כרטיס להיכנס לכל ההיכלות בזכות השבת'.

"בורא עולם זיכה אותנו", מסכם משה בהתרגשות, "כעת נותר לנו לזכות אחרים".

לפרטים ולהצטרפות ניתן לפנות למשה סגרון בטלפון: 053-4202617

תגיות:הלכות שבתשבת קודשמשה סגרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה