חדשות בארץ

בעקבות רעידות האדמה והמתח בצפון: הקבינט אישר 5 מיליארד שקל למיגון העורף

במסגרת התוכנית הרב-שנתית "מגן העורף", כ- 300 רשויות מקומיות בצפון יזכו למיגון. חצי מיליארד שקל יוצאו באופן מיידי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקבינט המדיני-ביטחוני הגיע היום (שני) לביקור בפיקוד העורף, במהלכו אישר באופן עקרוני את תוכנית "מגן העורף" למיגון העורף מפני התקפות טילים ונגד רעידות אדמה.

בסיור בפיקוד העורף, שתוכנן מראש לפי תוכנית העבודה השנתית, הוצגה בפני חברי הקבינט תמונת המצב על מוכנות העורף לתרחישי חירום ביטחוניים ולרעידות אדמה. הקבינט, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט להקים צוות משותף בראשות המטה לביטחון לאומי (מל"ל) ובהשתתפות משרד הביטחון, משרד האוצר ומשרדים נוספים, אשר יגבש בתוך 60 יום תוכנית רב-שנתית בהיקף של כ-5 מיליארד ש"ח לשנים 2030-2019 להמשך פעילות מיגון העורף ולשיפור המוכנות לרעידות אדמה ולמצבי חירום.

תוכנית "מגן העורף", שהוכנה על ידי פיקוד העורף בהנחייתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן, ובתיאום עם משרדי האוצר והביטחון, הינה תוכנית רב-שנתית לשנים 2030-2019. במסגרת התוכנית יוקצו, כאמור, 5 מיליארד שקל, תוך מתן דגש למיגונם של יישובי צפון הארץ, אם כי יישובים בדרום שטרם מוגנו יזכו אף הם לחליפת מיגון מתאימה.

תוכנית המיגון החדשה מספקת מענה למיגון העורף, תוך מתן דגש למיגון האזרחים, השירותים החיוניים והרציפות התפקודית בצפון הארץ ומפני רעידות אדמה. התוכנית תהווה מסגרת יציבה לתכנון יעיל ולגמישות בעת הביצוע, בהתאם לתקציב שיאושר בפועל, וניתן יהיה להתחיל ביישומה באופן מיידי, בהתאם לסדרי העדיפויות כפי שיוגדרו על ידי פיקוד העורף.

התוכנית החדשה כוללת התמקדות בכ- 300 רשויות מקומיות בצפון, בטווח של עד 45 ק"מ מהגבול, וב- 6 ערים בצפון ובדרום שיושבות על השבר הסורי אפריקני ונמצאות בסיכון לפגיעה בתרחיש של רעידת אדמה. לכל אזרח בצפון המתגורר בטווח של 45 ק"מ מהגבול יינתן סיוע בבניית ממ"ד; היקף הסיוע ייקבע בהתאם לריחוקו של היישוב מהגבול. בנוסף, יוכשרו לפחות 550 מקלטים ציבוריים בגבול הצפון בטווח של 45 ק"מ ויובאו לכשירות של 100%. תשתיות קריטיות בכל אזור הצפון יזכו אף הן למיגון.

בנוסף לכך, ימוגנו כלל השירותים החיוניים בצפון: כ- 800 בתי ספר וגני ילדים, כ- 65 מוסדות רווחה, בתי החולים הגדולים בצפון ועשרות מרפאות עד לטווח של 45 ק"מ מהגבול. חליפת מיגון מלאה תינתן לכלל היישובים צמודי הגדר. מוכנותן של הרשויות בצפון תחוזק, וכן תושג מוכנות מלאה של כלל רכיבי הג"א.

הדרך לאישורה של התוכנית עברה מספר דחיות במועדי הדיונים שנקבעו לשם כך בקבינט המדיני-בטחוני. האישור היום מגיע על רקע התגברות המתח בגיזרה הצפונית – לאור הלחימה המתנהלת בין צבא המשטר הסורי לארגוני המורדים – וכן על רקע רצף רעידות האדמה שפקד את צפון הארץ בתקופה האחרונה.

בהחלטה נוספת, הטיל הקבינט על הממונה על התקציבים באוצר ועל מנכ"ל משרד הביטחון להצביע תוך שלושה שבועות על מקור תקציבי של 500 מיליון ש"ח מתוך תקציב התוכנית האמור, לביצוע בשנים 2018-2019 לצורך מיגון מוסדות ציבור, מבני מגורים ומיגון נוסף בהתאם לסדרי העדיפויות של פיקוד העורף.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי מדובר ב"החלטה היסטורית לתושבי הצפון, לערים שיושבות על השבר הסורי אפריקני ולעורף הישראלי כולו. 500 מיליון שקל יאפשרו לנו להריץ באופן מיידי את תוכנית המיגון, כשעל ביצועה יופקדו פיקוד העורף ומשרד הביטחון. שאר המקורות לתוכנית, בסך 5 מיליארד שקל, יסוכמו במקביל עם משרדי הממשלה הרלוונטיים".

השר כחלון מספר על היוזמה:

 

תגיות:צפוןרעידת אדמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה