חדשות בעולם

טראמפ לאחר הפסגה המתוחה בבריסל: "נאט"ו חזקה הרבה יותר"

במהלך הפסגה דרש נשיא ארה"ב מחברות נאט"ו להגדיל את הוצאות הביטחון שלהן למימון פעילותה של הברית

(צילום: SHUTTERSTOCK)(צילום: SHUTTERSTOCK)
אא

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגיע לביקור רשמי בבריטניה לאחר יממה סוערת בבריסל, במהלכה מתח ביקורת חריפה על בעלות בריתה של ארה"ב בנאט"ו.

טראמפ, שהשתתף עם מנהיגי אירופה בפסגת מדינות הברית הצפון-אטלנטית, ניצל כל הזדמנות שנקרתה בדרכו כדי להביע את אי שביעות רצונו מהתנהלות העניינים הפיננסית של הברית. מראשית נשיאותו הוא חוזר בבירור על עמדתו, לפיה בעוד ארה"ב מממנת בסכומי עתק את נאט"ו, שאר המדינות אינן עומדות בהתחייבותן להעביר 2% מהתמ"ג שלהן לתקציבה של הברית. את חיצי מתקפתו כיוון טראמפ ביממה האחרונה בעיקר לעבר גרמניה. הוא טען כי היחס בנאט"ו כלפי ארה"ב אינו הוגן, מכיוון שהעול הכספי של מימון הברית נופל בעיקר עליה.

מדיווחים שיצאו מתוך חדר הישיבות הסגור של הפסגה עולה כי האווירה בין טראמפ והמנהיגים האירופיים הייתה מתוחה. טראמפ דרש ממדינות הברית לעמוד בהבטחותיהן ואף להגדיל את הזרמת הכספים לנאט"ו לסך של 4% מתקציבן. הוא אף פנה ישירות אל קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בלשון לא דיפלומטית - בשמה הפרטי - ואמר לה: "את צריכה לעשות משהו בנוגע לזה". לפי חלק מהמקורות, טראמפ גם איים ש"ארה"ב תלך לבדה" אם מדינות נאט"ו לא יגדילו את הוצאות הביטחון שלהן עד ינואר 2019, אם כי לא הושמע מצידו איום מפורש לפרוש מנאט"ו.

במסיבת העיתונאים שכינס היום בתום הפסגה, טען הנשיא האמריקני כי השיג את מבוקשו. הוא ציין כי הבהיר למנהיגי אירופה כי הוא "מאוד לא שמח" על מצב העניינים הקיים מבחינה פיננסית, ואמר כי הם נענו לדרישתו לשאת בנטל המימון והסכימו להגדיל את הוצאות הביטחון של מדינותיהן ליותר מ- 2% מהתמ"ג בתוך מספר שנים מועט. לאחר מכן, הוסיף, מדינות נאט"ו ימשיכו להגדיל את הוצאותיהן עד לרף של 4%. "הכל הסתדר בסוף", אמר, "עשינו התקדמות גדולה". טראמפ הוסיף כי נאט"ו לאחר הפסגה "חזקה הרבה יותר". לדבריו, מחויבותה של ארצו לברית "נותרה חזקה מאוד", וכי בשלב זה לא הכרחי לשקול פרישה ממנה.

התבטאויותיהם של מנהיגי אירופה לאחר הפסגה היו פחות חד-משמעיות: מרקל לא הסתירה כי הפסגה הייתה מתוחה מאוד. היא ציינה כי חברות הברית הסכימו לעשות יותר בנושא המימון של הוצאות הביטחון שלהן, אך לא הרחיבה מעבר לכך. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הבהיר כי ארצו תעמוד ביעד המטרה של הקצאת 2% מהתמ"ג לטובת הוצאות הביטחון, אך הוסיף כי הצעתו של טראמפ להגדיל את הסכום ל- 4% אינה "רעיון חכם". ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, אמר לעיתונאים כי לארצו אין תכניות לשנות את מדיניותה ביחס להוצאות ההגנה שלה.

כותרת מעניינת נוספת שיצאה ממסיבת העיתונאים של טראמפ בבריסל נוגעת ליחסי ארה"ב עם איראן לאחר הכרזתו בחודש מאי על פרישתה של ארצו מהסכם הגרעין. טראמפ אמר כי החלטתו לפרוש מההסכם הייתה נכונה וטען כי בשל מדיניותו "איראן מתייחסת לארה"ב בכבוד יותר מאי פעם". הוא הוסיף כי הסנקציות האמריקניות על איראן יביאו לבסוף את המשטר בטהראן אל שולחן המו"מ: "בשלב כל שהוא איראן תתקשר אליי ותבקש עסקה – ותהיה עסקה".

כאמור, טראמפ כבר הגיע לבריטניה, לביקור בן ארבעה ימים, במהלכו ייפגש עם ראש הממשלה תרזה מיי ועם המלכה אליזבת. בתחילת השבוע הבא הוא יטוס להלסינקי, שם יקיים מפגש פסגה עם עמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין.

תגיות:דונלד טראמפברית נאט"ו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה