חדשות בארץ

הרבנים הראשיים דורשים לבטל את הרחבה הרפורמית ולמנוע מהרפורמים להתפלל בכותל

במכתב לשר הדתות אזולאי קובעים הרבנים: "הכותל המערבי קדוש לכל אורכו, כולל חלקו הדרומי"

(צילום: פלאש 90, יעקב כהן)(צילום: פלאש 90, יעקב כהן)
אא

הרבנים הראשיים, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, תובעים למנוע מהרפורמים ומהקונסרבטיבים להתפלל ברחבת הכותל לכל אורכה ודורשים משר הדתות דוד אזולאי לפעול לביטולה של הרחבה הרפורמית. הדרישה הנחרצת הופנתה במכתב שנשלח אתמול מטעמם לאזולאי, עליו חתום מזכיר מועצת הרבנות, הרב רפאל פראנק. כך חושף יאיר שרקי מחברת החדשות.

מכתבם של הרבנים נשלח על רקע הכוונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרחיב את הרחבה הדרומית, שעל פי מתווה הכותל יועדה לתפילה המעורבת (גברים ונשים יחד) של הרפורמים. ההחלטה הייתה אמורה להיות מאושרת בתחילת השבוע בוועדה לאישור עבודות באתרים דתיים, אך התפטרותו של אזולאי מהוועדה הביאה את נתניהו לדחות את ההצבעה בנושא.

"הכותל המערבי קדוש לכל אורכו, כולל חלקו הדרומי, וכך גם פסקה הרבנות הראשית לישראל לדורותיה", כך פותח המכתב, ומביא מדעותיהם של גדולי ישראל בעשרות השנים האחרונות שפסקו ברוח זו. למרות המוסכמה ההלכתית הברורה, בשנים האחרונות נפרצו פרצות חמורות בקדושת הכותל, כפי שממשיך המכתב ומתאר:

"מזה שנים מגיעות קבוצות קטנות ומקיימות ברחבה הצפונית של הכותל טקסים המנוגדים למנהג המקום, להלכה ולמסורת ישראל מדורי דורות. קבוצות אלו מקיימות טקסיהן בהפגנתיות ובהתרסה נגד תורת ישראל ונגד כל דבר שבקדושה. הן מחרחרות ריב ומדון במקום הקדוש, הופכות את הכותל לזירת הפגנה ומחלוקת. הן פוגעות במאות ובאלפי מתפללות, המבקשות לשפוך שיח לפני קונן כפי מנהג נשים בישראל בכל הדורות. בחודשים האחרונים הפגיעה במתפללות החמירה".

בהמשך המכתב מועלית הנקודה הכואבת השנייה בסוגיה, הנוגעת לרחבה הדרומית. כזכור, מתווה הכותל ייעד רחבה זו לשמש כמקום התכנסות עבור הרפורמים. מועצת הרבנות הראשית דרשה לפני כשנתיים להקפיא את המתווה, עליו הוחלט ללא התייעצות עם הרבנים הראשיים, וכך אכן עשתה הממשלה. למרות זאת "ממשיכים להתקיים במקום טקסי תפילה מעורבים, נשים וגברים יחד, ללא מחיצה, בניגוד מוחלט למנהג המקום מדורי דורות ותוך פגיעה חמורה בקדושת הכותל המערבי. הדבר מהווה חילול חמור של הקודש לכל הדעות בהלכה...".

בסיכום המכתב, מעלים הרבנים הראשיים את דרישתם הכפולה מאזולאי: האחת, "לתקן את תקנות השמירה על המקומות הקדושים ליהודים, כדי לשמור על קדושת הכותל, אשר נתקדש בקדושת בית כנסת ולמעלה מזה, ולהתקין תקנה בה ייאמר המובן מאליו: טקסים דתיים יתקיימו בכותל רק לפי מנהג המקום ומסורת ישראל מדורי דורות, ועל פי דברם של הרבנים הראשיים לישראל". בנוסף, מביעים הרב יוסף והרב לאו את התנגדותם התקיפה ל"חלוקה בפועל של הכותל" ותובעים לבטל את הקצאתה של הרחבה הדרומית עבור הרפורמים.

תגיות:הכותל המערביהרבנים הראשיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה