דמויות ביהדות

הרב שטיינמן בגילוי לב נדיר: "לא יכולתי לשאת את הגעגוע, עד ש..."

"כאשר שרו לאחר התפילה 'יגדל', חשתי לפתע תחושת רוגע נפלאה, הרי הקב"ה מכוון את דרכי מלמעלה, הוא שם אותי כאן לבדי בשוויץ המנוכרת הרחק מבריסק עיר מולדתי, אם הוא עשה זאת – הכל לטובה…"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאשר היה בחור צעיר רך בשנים, עזב רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן את בית הוריו ומשפחתו, מאימת הגיוס לצבא הפולני, והיגר לשוויץ.

בחצי שנה הראשונה הוא היה שם לבדו ללא מכרים וחברים, רק לאחר מכן חבר אליו ידידו הטוב, רבי משה סולובייצ'יק זצ"ל.

כשדמעות בעיניו, היה מספר על תקופה זו בחייו שהיתה קשה מנשוא. הגעגועים להוריו, לחבריו ולקהילה בבריסק לא נתנו לו מנוח.

"היו רגעים", אמר פעם הרב בגילוי לב נדיר, "שהרגשתי שאני כבר לא יכול יותר לשאת את הגעגוע, ואני חייב לחזור, אבל כבר לא היתה אפשרות לחזור, כי כשעזבתי את פולין נטלו ממני את האזרחות, עזיבת המולדת נחשבה כבגידה". תקופה זו נמשכה בקושי רב.

"באחד מלילות השבת", הוסיף וסיפר באותה הזדמנות, "כאשר שרו לאחר התפילה 'יגדל', חשתי לפתע תחושת רוגע נפלאה, הרי הקב"ה מכוון את דרכי מלמעלה, הוא שם אותי כאן לבדי בשוויץ המנוכרת הרחק מבריסק מולדתי, אם הוא עשה זאת – הכל לטובה…".

ימים יעידו, שאכן היה מקום זה נס ההצלה של רבינו מן התופת הנאצית.

'יגדל אלוקים חי' הוא פיוט המיוסד על שלושה עשר עקרי האמונה של עם ישראל, כפי שקבע הרמב"ם (בפירושו לפרק חלק בסנהדרין). בפיוט 13 שורות, אחת לכל אחד מהעיקרים, בנוסח הספרדים יש בסוף הפיוט עוד שני חרוזים. את הפיוט נוהגים לומר לפני תפילת שחרית, ויש שאומרים אותו בסוף התפילה אחר שיר של יום. הספרדים מסיימים בו את תפילת ערבית בשבת ובחג.

לשון הפיוט וההקבלה לעיקרי האמונה:

יִגְדַּל אלוקים חַי וְיִשתַּבַּח, נִמְצָא וְאֵין עֵת אֶל מְצִיאוּתוֹ. (מקביל ל: ה' הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים)

אֶחָד וְאֵין יָחִיד כְּיִחוּדוֹ, נֶעְלָם וְגַם אֵין סוֹף לְאַחְדוּתוֹ. (מקביל ל: ה' הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים)

אֵין לוֹ דְמוּת הַגּוּף וְאֵינוֹ גוּף, לֹא נַעֲרֹךְ אֵלָיו קְדֻשּתוֹ. (מקביל ל: אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף ואין לו שום דמיון כלל)

קַדְמוֹן לְכָל דָּבָר אֲשר נִבְרָא, רִאשוֹן וְאֵין רֵאשית לְרֵאשיתוֹ. (מקביל ל: הוא ראשון והוא אחרון)

הִנּוֹ אֲדוֹן עוֹלָם לְכָל נוֹצָר, יוֹרֶה גְדֻלָּתוֹ וּמַלְכוּתוֹ. (מקביל ל: הוא יחיד ואין יחידות כמוהו, והוא לבדו אלוקינו היה הווה ויהיה)

שפַע נְבוּאָתוֹ נְתָנוֹ, אֶל אַנְשי סְגֻלָּתוֹ וְתִפְאַרְתּוֹ. (מקביל ל: כל דברי הנביאים אמת)

לֹא קָם בְּיִשרָאֵל כְּמשה עוֹד, נָבִיא וּמַבִּיט אֶת תְּמוּנָתוֹ. (מקביל ל: משה רבינו היה אב לנביאים לקודמים לפניו ולבאים אחריו)

תּוֹרַת אֱמֶת נָתַן לְעַמּוֹ קל על יַד נְבִיאוֹ נֶאֱמַן בֵּיתוֹ. (מקביל ל: כל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבינו)

לֹא יַחֲלִיף הָקל וְלֹא יָמִיר דָּתוֹ, לְעוֹלָמִים לְזוּלָתוֹ. (מקביל ל: זאת התורה לא תהי מוחלפת ולא תהי תורה אחרת מאת ה')

צוֹפֶה וְיוֹדֵעַ סְתָרֵינוּ, מַבִּיט לְסוֹף דָּבָר בְַּקַדְמָתוֹ. (מקביל ל: הבורא יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותיהם)

גּוֹמֵל לְאִיש חֶסֶד כְּמִפְעָלוֹ, נוֹתֵן לְרָשע רַע כְּרִשעָתוֹ. (מקביל ל: הוא גומל טוב לשומרי מצותיו ומעניש לעוברי מצותיו)

יִשלַח לְקֵץ הַיָּמִין מְשיחֵנוּ, לִפְדּוֹת מְחַכֵּי קֵץ יְשוּעָתוֹ. (מקביל ל: האמונה בביאת המשיח, ואע"פ שיתמהמה נחכה לו בכל יום שיבא)

מֵתִים יְחַיֶּה אֵל בְּרֹב חַסְדּוֹ, בָּרוּךְ עֲדֵי עַד שם תְּהִלָּתוֹ: (מקביל ל: תהיה תחיית המתים בעת שתעלה רצון מאת ה')

בנוסח הספרדים יש שני חרוזים נוספים אלו בסופו:

אֵלֶּה שלוש עֶשרֵה לְעִקָּרִים. הֵן הֵם יְסוֹד דַּת קל וְתוֹרָתוֹ:

תּוֹרַת מֹשה אֱמֶת וּנְבוּאָתוֹ. בָּרוּךְ עֲדֵי עַד שם תְּהִלָּתוֹ:

 

אלוקים לא חייב לך כלום. שיעור באמונה עם הרב יגאל כהן:

תגיות:געגועהרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה