חדשות בעולם

בריטניה: מתה האישה שנחשפה לגז העצבים הסובייטי "נוביצ’וק"

הסוכן הרוסי הכפול סרגיי סקריפל ובתו, המתגוררים בבריטניה, הורעלו מהחומר הקטלני לפני ארבעה חודשים. רוסיה מכחישה כל קשר

אא

התקשורת הבריטית דיווחה אתמול, כי דון סטרג'ס, בת 44, מתה בבית חולים בעיר סולסברי שבדרום-מערב בריטניה כתוצאה מחשיפתה לגז עצבים סובייטי מסוג "נוביצ'וק".

סטרג'ס ואדם נוסף – צ'רלי ראולי, בן 45 – אושפזו לפני כעשרה ימים במצב אנוש בבית החולים של סולסברי. המשטרה המקומית דיווחה כי השניים נמצאו מחוסרי הכרה בעיירה בשם איימסברי (כ- 10 ק"מ מסולסברי), וכי ככל הנראה הם נחשפו לחומר לא מזוהה והורעלו ממנו. בהמשך התברר כי מדובר ב"נוביצ'וק", גז עצבים שפותח בברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה בינה לבין ארה"ב. גז זה נחשב למסוכן אף יותר מגז הסארין. לפני ארבעה חודשים הורעלו מחומר קטלני זה המרגל הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה. השניים נמצאו מחוסרי הכרה על ספסל בעיר סולסברי ואושפזו במצב אנוש.

סקריפל היה סוכן כפול, שהעביר לסוכנות הביון הבריטית MI6 מידע על עשרות מרגלים רוסיים. הוא נחשף על ידי הרוסים ונידון ב- 2006 ל- 13 שנות מאסר, אולם ב- 2010 שוחרר בעסקת חילופי מרגלים בין רוסיה לארה"ב ועבר להתגורר בבריטניה, בה קיבל מקלט מדיני.

המרגל הרוסי בן ה- 66 ובתו התאוששו לבסוף ממצבם האנוש, והם נמצאים כעת בתהליכי שיקום. בריטניה הפנתה אצבע מאשימה לעבר רוסיה וטענה כי ניסתה לחסל את סקריפל על אדמתה. בעקבות ההרעלה פרץ משבר דיפלומטי חריף ביחסים בין לונדון ומוסקבה. בריטניה, ארה"ב ומדינות נוספות החברות בנאט"ו הגיבו בגירוש של עשרות דיפלומטים רוסים משטחן, ומוסקבה הגיבה על כך בצעד דומה.

כמו במקרה ההרעלה של סקריפל, גם כעת רוסיה מכחישה בתוקף כי יש לה יד בדבר. אחד מכיווני החקירה הנבדקים בבריטניה במקרה הנוכחי מצביע על האפשרות שסטרג'ס וראולי באו במגע עם חפץ כל שהוא שנותר בזירה מההרעלה של המרגל הרוסי ובתו. אפשרות זו נשענת על הסמיכות היחסית שבין שתי זירות ההרעלה.

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הגיבה על מותה של סטרג'ס: "אני המומה ומזועזעת ממותה של דואן. המשטרה עובדת בנמרצות על מנת לבסס את העובדות במה שהם מגדירים כרגע כ'חקירת רצח'. הממשל מחויב לספק את מלוא תמיכתו בקהילה המקומית בזמן שהיא מתמודדת עם הטרגדיה הזו".

מצבו של ראולי מוסיף להיות אנוש. הוא שרוי בתרדמת.

תגיות:מוותבריטניהגז עצבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה