פיתוח האישיות

האם דיסלקציה היא תורשתית? מחקר חשוב מכריע

בעקבות מחקר באוני' בארה"ב נמצאו שני גנים האחראים על הקריאה שפוגעים באזורי המוח. הבשורות הטובות הן כי בעתיד יוכלו לאתר את הילדים הסובלים מדיסלקציה טרם כניסתם לכיתה א', באמצעות בדיקת דם פשוטה

  • כ"ה תמוז התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעקבות מחקר באוני' בארה"ב הוכח כי הדיסלקציה היא תורשתית: נמצאו שני גנים האחראים על הקריאה שפוגעים באזורי המוח. הבשורות הטובות הן כי בעתיד יוכלו לאתר את הילדים הסובלים מדיסלקציה טרם כניסתם לכיתה א', ולהתאים להם תכניות לימוד. כל זאת באמצעות בדיקת דם פשוטה.

צוות חוקרים באוני' ייל שבארה"ב גילו גן האחראי לכחמישית ממקרי הדיסלקציה. על פי הערכת החוקרים, באמצעות בדיקה גנטית יוכלו בעתיד לאתר מוקדם יותר את הילדים הדיסלקטים. התגלית החדשה דווחה בכתב העת של האקדמיה האמריקנית למדע.

דיסלקציה הינה כותרת לסוגים שונים של קשיי למידה, בין היתר בעיות בכתיבה, קריאה ובאיות, ואין לה קשר לרמת המשכל של האדם. על פי הערכות שונות, כ-4% מהאוכלוסייה הם בעלי דיסלקציה חמורה, ואילו 6% הינם בעלי בעיות למידה ברמה קלה עד בינונית.

153 משפחות שבהן נמצאו דיסלקטים השתתפו במחקר בו השוו המדענים את מקטעי החומר התורשתי DNA. הממצאים הראו כי אצל הדיסלקטים חסרים אזורים של הגן DCDC2. מסקנת החוקרים היא כי אצל דיסלקטים, מיקום גן זה הינו על גבי כרומוזום מספר 6 שבלפחות 20% מהמקרים הוא הגורם לדיסלקציה.

בנוסף על פי דיווח מדעני מכון קרולינסקה בשבדיה, הצליחו יחד עם צוות חוקרים בפינלד לאתר גן חדש הקשור בדיסלקציה, הקרוי ROBO1, וממוקם על גבי כרומוזום מספר 3. תגלית זו תפורסם בכתב העת המדעי PLos Genetics.

לדברי החוקרים, סביר להניח כי בעתיד יימצאו גנים נוספים שקשורים בדיסלקציה, עם זאת שני הגנים החדשים שנמצאו יכולים לסייע לאבחן מוקדם את הילדים הלוקים בדיסלקציה, בבדיקת דם פשוטה, טרם כניסתם לכיתה א'.

תגיות:דיסלקציהמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה