פרשת פנחס

רוצים לגדול? השקיעו דווקא במעשים הקטנים: תובנה נפלאה מפרשת השבוע

הרעיון של חשיבות קרבן התמיד והיותו הבסיס לכל הקרבנות - מסמל את העבודה הקבועה התמידית וה'מונוטונית' כביכול, בעוד המוסף מסמל הארה מיוחדת. הרב מנחם יעקבזון בתובנה נפלאה מפרשת השבוע

אא

בפרשת פנחס נמסרו בתורה קרבנות הימים המיוחדים, שבת ומועדים בהם מקריבים קרבנות מוסף, אשר על שמם נקראת התפילה השניה בשבת 'מוסף'. שורש המילה מלשון תוספת – קרבן המוסף הינו תוספת על התמיד ולכן נאמר בהזכרתו בתורה ובתפילה 'על עולת התמיד ומנחתה'. קרבן המוסף מצטרף כתוספת והשלמה לקרבן התמיד, אותו מקריבים פעמיים ביום שלש מאות ושישים וחמשה ימים בשנה.

כלומר: הקרבן העיקרי הוא ה'תמיד' הקבוע והיומיומי ועליו מוסיפים בהתאם ליום השבת והמועד, קרבנות נוספים.

בחשיבות של קרבן התמיד נזכרנו גם בתחילת השבוע ביום תענית י"ז בתמוז – שאחת הסיבות לקביעתו היא ביטול קרבן התמיד עוד בטרם נחרב בית המקדש. אנשי ירושלים הבינו כי קיומם תלוי בהמשך הקרבת התמיד ולשם כך גם בתקופה קשה בזמן המצור - שלשלו קופות של דינרי זהב מעבר לחוה כדי לקבל כבשים להקרבה. מנגד, מהצד השני יעצו למלך שצר על ירושלים: 'כל זמן שיש להם את העבודה אי אתה נוצחן'. למרבה הכאב, כאשר הופסקה האספקה, בטל התמיד.

כך הם דברי תלמוד ירושלמי במסכת תענית פרק ד' הלכה ה': "ואמר רבי לוי, אף בימי מלכות הרשעה הזאת היו משלשלין להן שתי קופות של זהב, והיו מעלין להן שני גדיים. ובסוף שילשלו להן שתי קופות של זהב, והעלו להם שני חזירים... באותה השעה גרמו העוונות ובטל התמיד וחרב הבית". ו"מלכות הרשעה" היא מלכות הרומיים, שהחריבה בית שני. וכפי שכתב בפירוש 'תפארת ישראל' על המשניות נראה שמדובר על ימי הורקנוס וארסתבולוס כשצרו זה על זה, כמסופר במסכת סוטה דף מט עמוד ב בשינויים קלים.

הרעיון של חשיבות התמיד והיותו הבסיס לכל הקרבנות - מסמל את העבודה הקבועה התמידית וה'מונוטונית' כביכול, בעוד המוסף מסמל הארה מיוחדת. התורה מלמדת אותנו שהבסיס הוא העבודה הקבועה והסדורה, היא זו שחודרת היא זו שמעמידה את האדם על מתכונתו. מעבר לכך - מה טוב שיש תוספת, יש הארה מאיזו חוויה רוחנית, מזמן מסוגל ומקודש משבת ויום טוב או מאיזו התרגשות מזדמנת, אבל זו התוספת על גבי העיקר. העיקר הוא התמיד.

כך אמר פעם איש חכם 'האדם אינו נמדד בפרץ מעשים גדולים אלא ברצף מעשים קטנים'...

המעלה של התמידיות היא גם בכך שאיננה התלהבות ספונטנית פורצת וחולפת, וגם בכך שיש לה את הכח העוצמתי של הרצף.

ולכן, כשבוטל התמיד - יש לזה משמעות מעבר לתקופת הזמן בה איננו מתקיים, גם כשישוב הוא כבר מאבד את מעלת הרצף המייחדת אותו.  לכן על כך יש אבלות מיוחדת.

 

פנחס הקנאי וקרבן התמיד

הרעיון דלעיל מחזיר אותנו לפתיחת הפרשה העוסקת בשכרו וציונו לשבח של פנחס על קנאותו.

הקנאות יכולה להגיע מפרץ רגשות ספונטאני, מתגובה אימפולסיבית. במקרה כזה - גם אם היא צודקת איננה זכאית לצל"ש.

ניתן להבין כי הביקורת על פנחס התייחסה לפן הזה. וכך אמרו המבקרים, כמופיע ברש"י, הרי אבי אמו (יתרו) פיטם עגלים לעבודה זרה והוא יהרוג בקנאותו נשיא שבט בישראל?

מהי ההדגשה 'פיטם עגלים לעבודה זרה' מדוע לא מספיק לציין את העובדה שהיה עובד עבודה זרה?

יתכן שהכוונה לציין שההתלהבות היתירה שהוא מגלה במעשהו איננה מגיעה מקנאת האמת אלא מנטיה להתרגשות ולהיסחפות. הסבא לא הסתפק בעבודה זרה, הוא היה 'פרומער' (אדוק, קיצוני) בעבודה זרה שלו. הוא היה 'מתלהבן'.

אולם על כך באה התשובה שפינחס הוא צאצא של יוסף שלחם ביצרו, וכלשון חז"ל 'פטפט ביצרו'. הנטיות הטבעיות לא גררו אותו, הוא הצליח לזלזל בהן. אם כך, הקנאות של פינחס, שכלתנית והרגשות הנלווים אליה נובעים מקנאת האמת. 

בנושא נוסף בפרשה ניתן לראות את המוטיב הזה. משה עומד להסתלק מן העולם והוא מבקש לבחור לו ממשיך - 'איש על העדה'. הקדוש ברוך הוא בוחר ביהושע בן נון, תלמידו המובהק של משה.

מתוך דברי חז"ל ניתן להבין שהוא לא היה בחיר התלמידים אבל הוא הצטיין בהתמדה יתירה 'יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל', והוא הצטיין גם בהתמסרות לזוטות היומיומיות.

יהושע היה מסדר את הספסלים בבית המדרש. אולי לכבוד התורה, אולי כדי שלא יאבד זמן, אבל הוא לא חיפש לעצמו תפקידים בכירים או מרגשים, הוא עסק בקטנות כביכול, בעקביות ובהתמדה הראויה לציון, 'לא ימיש מתוך האהל...' ולפיכך הוא זכה. יהי רצון שנזכה אף אנו.

תגיות:פרשת שבועפרשת פנחס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה