חדשות בארץ

ח"כ מקלב: המדיניות הממשלתית אינה מספקת מענה למצוקת הדיור

בדיון בכנסת טען מקלב כי ההתבססות על "מחיר למשתכן" לא תענה על צרכיה של האוכלוסיה

ח"כ אורי מקלב (צילום: פלאש 90/ Yonatan Sindel)ח"כ אורי מקלב (צילום: פלאש 90/ Yonatan Sindel)
אא

חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) מותח ביקורת על מדיניות הדיור של הממשלה המתמקדת בפרויקטים של "מחיר למשתכן". בהצעה לסדר שהעלה לדיון בתחילת השבוע בכנסת, יחד עם חברי כנסת נוספים, טען מקלב כי מסלול "מחיר למשתכן" לא יביא לבדו מזור למצוקת הדיור.

במהלך נאומו במליאה העלה מקלב את הנתונים המצביעים על כך שישנה ירידה של 15% בהתחלות הבנייה, ירידה שלדבריו תגרום בטווח הארוך לעליית מחירי הדירות: "לא צריך להיות כלכלן גדול ומבין גדול בבנייה", אמר, "כדי להבין ששם המשחק בירידת מחירים זה היצף השוק". מקלב הוסיף כי 75% מהתחלות הבנייה הם במסגרת של תכניות "מחיר למשתכן", ומכאן ש"במגזר הפתוח, הפרטי והחופשי – שם יש ירידה דרמטית הרבה יותר בהתחלות הבנייה".

מקלב הבהיר כי אין לתלות תקוות בירידה המסתמנת לאחרונה במחירי הדירות: מדובר בירידה קצרת טווח, הנובעת מהעובדה שקוני הדירות הפוטנציאליים 'יושבים על הגדר' והקבלנים אינם מעוניינים לבנות בתנאים הנוכחיים: "אם שר האוצר יתחלף, נניח, ויהיה שינוי במדיניות או בממשלה... אנחנו נראה מיד שיש חוסר בהתחלות בנייה... ומיד נראה נסיקה דרמטית וגדולה מאוד במחירי הדירות".

מקלב ציין כי על אף ש"מחיר למשתכן" הינו מסלול טוב ויש להעריך את מאמציו של שר האוצר משה כחלון, מסלול זה אינו יכול לספק פתרון כולל למצוקת הדירות: "אין ספק שיש היום לא מעט זוגות צעירים שיכולים היום לרכוש דירות יותר זולות. אבל צריך לקחת גם בחשבון שמחיר למשתכן זה אפיק טוב, זה מסלול טוב, אבל אי אפשר להתמודד עם משבר כזה גדול ועמוק, עם מצוקת דיור, רק באפיק אחד... כך, למשל, כל נושא דירות היד השנייה נמצא היום בהקפאה. אין היום לאנשים לאן לעבור. מי שלא זכאי ויש לו דירה, כבר לא יכול לקבל מחיר למשתכן. זה לא נקרא פתרון מלא של השוק. זה בהחלט יכול להיות דברים מאוד יפים בשביל זוגות צעירים שלא עשו את זה, אבל אנחנו מדברים על כלל תושבי מדינת ישראל".

בסיום נאומו התייחס מקלב באופן נקודתי למצוקת הדיור השוררת בציבור החרדי. לדבריו, הפתרונות של "מחיר למשתכן" אינם מתאימים לציבור זה: "הם לא יכולים לגור בדירות ברבי קומות. הצרכים הציבוריים וגם ההקצאות לצרכים ציבוריים צריכים להיות אחרים... אין שום פתרון שנעשה עכשיו שמתאים לציבור החרדי. לכן, יש לקחת את הכול בראייה כללית. לא רק פתרון אחד הוא זה שיכול לפתור את המצוקה הנוראה, שהיא עכשיו רק בתחילתה ויכולה להיות הרבה יותר גרועה".

 
 
תגיות:כנסתאורי מקלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה