לחנך בשמחה

לנער המנוכר היתה "שעת ביקור" קבועה אצל הסבא

מדוע בקר הנער המנוכר אצל סבו היהודי דווקא בליל שבת, לאחר שחזר הסב מבית הכנסת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לשמחת־הנפש יש כוח אדיר, המסייע ביד האדם להתקרב לבוראו, ובודאי שתהיה לכך השפעה גם בלימוד התורה.

הגאון רבי יהודה סילמן סיפר על מקרה שידוע לו על בני זוג שחזרו בתשובה באורח מופלא ביותר, על ידי ניגון יהודי, ואגב כך אפשר להיווכח כיצד הקב"ה מסובב את כל הסיבות, ובכל צעד שאדם עושה בעולם הוא מלֻווה על ידי אדון האדונים.

המדובר היה בנער יהודי שמשפחתו התגוררה באמריקה, ואביו התרחק מאוד מדרך היהדות, ומה יעשה אפוא הבן ולא יחטא; גם הנער לא מצא את עצמו בבית המדרש, אלא שאם האב עוד זכר את הערכים עליהם התגדל והתחנך בבית הסבא, שומר המצוות, הרי הנכד כבר לא זכר מאומה, והתגולל באשפתות של הגויים, והתרחק מאוד מאוד מכל זיק של יהדות.

אבל, גם לנער המנוכר הלזה היתה 'שעת ביקור' קבועה אצל הסבא הישיש. הוא נהג לבקר אצלו מדי ליל־שבת, כשסבא היה חוזר מבית הכנסת. הביקור היה מתמשך על פני כרבע שעה, לא יותר, והנער לא ידע מעולם להסביר לעצמו מה מושך אותו לבית הסבא בשעה זו.

הוא לא היה עושה מאומה בבית סבו. גם לא יצר קשר עם הסבא, וכמעט שלא היה מדבר איתו. הנכד היה נכנס לבית, מתבונן במפה הצחורה שהיתה פרוסה על גבי השלחן, ומאזין בקשב רב לניגון המזמור 'אשת חיל' שהזדמר בפי הסבא בחן מיוחד במינו.

במשך הזמן התאהב עליו הניגון הזה במיוחד, למרות שלא ידע כלל שמדובר בפרק בספר משלי, ומשום שלא ידע לדבר בשפה העברית - גם לא הבין ולא ידע את תוכנו של הפרק. אבל, הניגון התאהב עליו בצורה מיוחדת במינה, עד שלפעמים היה מבקש מהסבא שיחזור שוב ושוב על הניגון...

 

המוכר לא הבין מה רוצים ממנו

עברו ימים והנער נישא לבת זוגו. למרבה הסיעתא דשמיא, הוא לא פנה לאשה נוכריה, אלא התחתן עם יהודיה. לפני החתונה, אמר החתן המיועד לכלתו, 'תראי, למרות שאנחנו לא מתכוננים להיות דתיים, יש לי בקשה צנועה ממך: מדי ליל־שבת נפרוס מפה לבנה על השלחן, ונזמר את הניגון הזה ששמעתי במשך כל השנים בבית סבי'.

האשה הביעה הסכמתה לכך, ומה־גם שכאשר השמיע את הניגון באוזניה, התלהבה אף היא מהעוצמה הרגשית הטמונה בין תוויו. האשה צעדה צעד אחד קדימה, וביקשה להבין את מילות השיר...

כיון ששניהם לא ידעו עברית, הלכו יחדיו לאחר נישואיהם לחנות לספרי קודש בבורו פארק, ניגשו אל המוכר, ושאלוהו האם הוא מכיר את הניגון הזה...

המוכר הביט בהם כמי שיצאו מדעתם, ולא הבין מה הם בדיוק רוצים ממנו, אבל לאחר שהבעל השמיע את הניגון פעמים רבות, הצליח לזהות שמדובר ב'אשת חיל'. הוא הוציא לפניהם 'זמירון' מיוחד שהיה בחנותו, ובו המזמור 'אשת חיל' עם פירושים מסביבו.

השניים מתבוננים בפירושים, ואז לפתע מתנערת האשה ממקומה, ואומרת 'אם תורת ישראל מעריכה כל כך את האשה, אני רוצה לשמור מצוות ולקיים את כל דברי התורה הזאת' - - -

בתוך זמן קצר היא משכנעת את בעלה לחזור בתשובה, וכיום מקיימים שניהם בית חרדי לכל דבר, ויש להם כבר בנים ובנות בת"תים וב'בית יעקב' בבורו פארק.

עכשיו כבר כולם מבינים שהַמְּשיכה לבית הסבא בליל־שבת לא היתה מקרה...

מתוך הספר "לחנך בשמחה", מאת הרב יצחק זילברשטיין, בעריכת משה מיכאל צורן.

תגיות:נוערסבאחינוךלחנך בשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה