לחנך בשמחה

סובב את ראשו והתחייב 10,000 דולר

איך יכול להיות שאדם מסובב את ראשו ומתחייב בתשלום בשל כך? ובאיזו מצווה חייב קטן, ופטור ממנה כשגדל?

(צלם: shutterstock)(צלם: shutterstock)
אא

הנה דוגמא לחידה שאפשר להציג בפני ילדים. מתי קורה שאדם הולך ברחוב, ומפני שהיטה את ראשו לאחוריו, נפסק בבית דין שעליו לשלם 10,000 דולר?

התשובה נכתבה בשו"ע חושן משפט (סימן מ"ט סעיף ד'). השו"ע עוסק בסימן זה בדינו של ראובן המוציא שטר חוב על שמעון וטוען שחייב לו כסף, אבל שמעון מכחיש ואומר שאין הוא שמעון... ואם אין הוכחות שהוא שמעון, פוטרים אותו.

בסעיף ד' עוסק השו"ע בשאלה מה יהיה הדין אם אותו אדם, הטוען ששמו אינו שמעון, הלך ברחוב, ומישהו קרא לו 'שמעון' והלה הסתובב וענה לו; הדין הוא שבמקרה כזה 'מחזקינן ליה בההוא שְמא לחובתו', דהיינו שהעובדה שענה לקוראיו, עשתה 'חזקה' לשם זה, ומחייבים אותו.

אז הנה פתרון החידה. אם ראובן תבע את שמעון על חוב של 10,000 דולר, ושמעון הכחיש שהוא שמעון, ואחר כך הלך ברחוב וקראו לו 'שמעון', וסובב את ראשו וענה, מחייבים אותו בגלל סיבוב־הראש ב־10,000 דולר...

חידוד הראש באמצעות חידות שכאלו, יחדד את שכלם ומוחם של הילדים, ויַקנה להם גם אהבת תורה.

והנה דוגמא נוספת. הכיצד יתכן שילד בהיותו קטן חייב במצווה מסוימת, ולכשיגדיל - יפטר ממנה? והתשובה, יש אומרים שקטן חייב לבוא ל'הַקְהֵל', גם אם הוא סומא או חרש או חיגר, אולם כשיגדיל פטור. וטעם הדבר, משום שחיוב הבאתו של קטן מוטל על האב, ולכן חייב הוא גם במצבים הנ"ל לחנך את ילדו. אולם, כאשר הילד הגדיל, והחיוב לבוא ל'הקהל' מוטל כבר עליו בעצמו, הרי סומא פטור.

מתוך הספר "לחנך בשמחה", מאת הרב יצחק זילברשטיין, בעריכת משה מיכאל צורן.

תגיות:כסףמצווהלחנך בשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה