חדשות מדע וטכנולוגיה

העתיד כבר כאן: הרובוט המעופף שיכול לשנות צורה תוך כדי טיסה

והשבוע: רובוט חדשני בשלבי פיתוח שיכול לשנות את הצורה שלו תוך כדי טיסה כדי להיכנס לחללים סגורים, ואולי להצליח להציל חיי אדם

  • כ"א תמוז התשע"ח
אא

מטוס זעיר ללא טייס, או כפי שהוא מכונה בראשי תיבות: מזל''ט, הוא ממש לא המצאה חדשנית. למעשה, דגמים מסורבלים של מטוסים זעירים שיכולים לטוס ולנווט את דרכם באוויר, בלי צורך בטייס, היו בשימוש כבר במלחמת העולם השנייה. עם השנים הדגמים הללו הלכו והשתכללו, והפכו לכלי נשק ולכלים לאיסוף מידע, שאין אף מדינה שמכבדת את עצמה ויכולה להסתדר בלעדיהם. ועדיין, למרות ההתקדמות הטכנולוגית המדהימה בתחום, דבר אחד נשאר וודאי: מזל''טים בדרך כלל נראים כולם אותו הדבר.

הרובוט החדש של מעבדת JSK לרובוטיקה באוניברסיטת טוקיו, לעומת זאת, ממש לא נראה כמו מטוס זעיר, או בכלל כרובוט שיכול לעופף. למעשה, קשה לומר שיש לו מראה נאה או חדשני למדי. במבט מבחוץ, הוא נראה כמו צרור מגובב של חלקים לא קשורים שבנו ילדים בלגו או בדופלו, לא מרשים בעליל. אבל המראה הזה, כך מסתבר, בהחלט מסוגל להטעות. הרובוט הזה, פיתוח חדשני וראשון מסוגו, יכול לשנות צורה תוך כדי טיסה!

הרובוט היפני החדש, שזכה לשם הקצר והקולע "דרקון", ראשי תיבות ארוכים ומסורבלים להפליא של התיאור:dual-rotor embedded multilink Robot with the Ability of multi-deGree-of-freedom aerial transfromatiON, ובעברית מדוברת: רובוט בעל יכולת לשנות צורה – יכול לעשות בדיוק מה שמתאר שמו: לשנות את עצמו אוטומטית בזמן טיסה. הוא מתכווץ, מתרחב, מצטמצם לפס קטן שיכול לעבור בין קורות ומתגלגל לכדור שיכול להיכנס דרך חלון נטול סורגים. הרובוט מצויד כולו בחיישנים זעירים, שעוזרים לו לזהות מתי יש צורך לשנות צורה כדי להתאים את עצמו לסביבה בה הוא נמצא.

סרטון הדגמה:

למה בדיוק נחוץ רובוט שיכול לשנות את המראה שלו בזמן שהוא מעופף?

מסתבר שהפיתוח הזה הוא בגדר בשורה של ממש בכל מה שקשור להצלת חיי אדם. המדענים שבנו אותו סיפרו כי הם תולים תקוות רבות בפיתוחו, כך שיוכל להיכנס לחללים סגורים ולסייע בחילוץ לכודים. דמיינו לדוגמה רעידת אדמה קטלנית, עם פצועים רבים הקבורים מתחת להריסות. הרובוט המעופף יוכל להשתחל דרך קורות מתמוטטות וסבכי ברזלים, לאתר בני אדם לכודים ולשלוח תמונות בשידור ישיר לצוותי ההצלה, כך שיוכלו להגיע אליהם במהירות, לפני שיעברו שעות ארוכות ויקרות.

כרגע מדובר בדגם בסיסי מאד, שיכול לעופף רק 3 דקות לפני שאוזלת לו הסוללה, ויכול לשנות את עצמו לארבעה מצבים בלבד. אבל עדיין, הוא זריז וחזק, ובמבחנים במעבדה הוא גילה יכולת התמודדות מפתיעה כשנתקל במכשולים. המדענים ממעבדת JSK שואפים להגביר את הטווח שלו, כך שיוכל לעוף זמן ארוך יותר, ומנסים להוסיף לו עוד הרבה פונקציות של אופציות לשנות את עצמו. בין השאר, הם מתכננים להוסיף לו את היכולת להרים ולהזיז חפצים, כך שבמקרה של חילוץ לכודים מתחת להריסות, הרובוט יוכל לסייע גם במתן עזרה ראשונה חיונית, מים ומזון, ואולי גם להזיז קורות שחוסמות את הדרך ללכודים.

הרובוט הזה, למעשה, פותר את הבעיות בהן נתקלים רוב המזל''טים. הוא זעיר, גמיש, יכול להיכנס לכל מקום, וחוץ מהצלת חיי אדם, קרוב לוודאי שיהיה בעל ערך רב בריגול ובשדה הקרב. עד שיתחילו לייצר ולשווק אותו, ייקח ככל הנראה קצת זמן. אבל ברגע שייכנס לשוק, כך התרברבו בוניו, הוא ישנה את כל מה שחשבתם על רובוטים.

תגיות:טיסהרוברוטמעוףף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה